Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af ThomasFrost_DK
#254215
Hej.

Jeg er selv ualmindeligt glad for Harman Kardon, både i lyd kvalitet til prisen og design( har flere produkter derfra), og da jeg på et tidspunkt gerne vil opgradere mit 2.1 setup har jeg naturligvis kigget meget på Harman produkter igen.
Men- jeg syntes det har været Meget småt med nyheder det seneste års tid, så jeg tænker om det kan have noget at gøre med at det er blevet opkøbt af Samsung ?
Om en ny strategi måske hedder mere car audio og blutooth højttalere og mindre hjemmebiograf?

- for er jeg "tvunget" til at købe et andet brand skal jeg jo i gang med at lave noget Research?

God weekend derude.
Mvh Thomas
Af bromberg
#254217
Jeg var en af dem der var glade for Harman Kardon i sin tid. Lækkert design, hvilket jeg stadig syntes. Men ikke noget synderligt godt hardware og ikke mindstustabilt af H til.

Hvad der sker med Harman har jeg ingen ideer om, men mit eget skifte fra Harman gik til Dali og B&W på højtalerne og så til Nad/Marantz/Yamaha på receiverne.
Af ThomasFrost_DK
#254220
Det lyder så til gengæld som en dyrer erstatning ?, i forhold til at HK jo har solgt dem i pakker med både receiver og speakers ?

For hvis jeg kigger på fx elgigangen kan man jo finde LG samsung mv. 5,1 til en brøkdel af prisen, men har ingen erfaring med deres lyd produkter. og på AV connection har de også billige Onkyo der har dolby atmos..
Men har aldrig hørt om det Onkyo- og det kan vel også være for billigt..
Af bromberg
#254233
bromberg skrev:Jeg var en af dem der var glade for Harman Kardon i sin tid. Lækkert design, hvilket jeg stadig syntes. Men ikke noget synderligt godt hardware og ikke mindstustabilt af H til.

Hvad der sker med Harman har jeg ingen ideer om, men mit eget skifte fra Harman gik til Dali og B&W på højtalerne og så til Nad/Marantz/Yamaha på receiverne.
Njae det kommer an på hvad man havde af harman selvfølgelig. Jeg havde selv et BDS880 system.
Det kunne jeg sælge og istedet for anskaffe mig et 5.1 system dali zensor og en Yamaha A830 købte jeg. Det var en laaaangt bedre løsning.
Af bromberg
#254234
ThomasFrost_DK skrev:Det lyder så til gengæld som en dyrer erstatning ?, i forhold til at HK jo har solgt dem i pakker med både receiver og speakers ?

For hvis jeg kigger på fx elgigangen kan man jo finde LG samsung mv. 5,1 til en brøkdel af prisen, men har ingen erfaring med deres lyd produkter. og på AV connection har de også billige Onkyo der har dolby atmos..
Men har aldrig hørt om det Onkyo- og det kan vel også være for billigt..
Samsung (undskyld mit franske) - laver ikke noget lyd du gider at betale ret meget for alligevel.
De har lavet atmos system, der får ok ros, men det er det.

Skal det være enkelt, så eks yamaha laver nogle rigtig gode soundbars.
Onkyo er et langt mere anerkendt mærke ift lyd en samsung.
Af bromberg
#254248
Tildels var det end ikke halvdelen af de 13.000kr værd.
(Jeg købte en ekstra subwoofer, så reelle pris nærmede sig 15.000kr).
Jeg blev aldrig tilfreds med integrationen med subwooferen.
Jeg havde indtil da kun haft sattelitbaserede surround systemer.
Dernæst var det pivustabilt og kunne stortest aldrig skifte til rette hdmiport.

Efter jeg skiftede til zensor 1 og en center og en strømstærk receiver, fik jeg en enorm spredning i lyden. Jeg kunne faktisk sætte mig i et lydfelt.
Hvor jeg dør bare havde 5 enkelte højtaler zoner hvis man kan sige det sådan.
Subwooferen kunne pludselig hjælpe med lyd helt op zensor 1, så den var også en del af helheden i lydoplevelsen.
Bds var blot enheder der gav lyd fra sig - og ingen go lyd heller. Virkelig tynd og snæver vil jeg sige.

Har du mod på brugt er der ved Gud meget at hente.
Hvad vil du ofre af kroner?

(Idag har jeg solgt dali'erne og har b&w, men er stadig de "samme" penge der er forvaltet i det setup).
Jeg solgte for 13.000Kr (sættet var komplet nyt pga ombytning)
Idag står de i et b&w Xtc/2 serie med en nu marantz sr7010.
Eneste merudgift jeg har haft siden var køb af subwoofer.
Men ja, en lyd jeg end ikke kan sammenligne på noget parameter.
Af ThomasFrost_DK
#254251
Jeg har faktisk slet ikke skænket en tanke, at købe brugt..

Jeg ved ikke helt hvad jeg vil/må ofre af penge, for jeg er oppe i mod en kæreste der er ligeglad med om det er SD eller HD kvalitet på billedet ( skal også ha opgraderet mit 4 år gamle HD tv til 4k)
Og hvis jeg også vil have nyt anlæg, så tror jeg sku ikke jeg "må " bruge mere end måske 12.000 inkl et nyt tv.
( Hun har i hvert fald givet udtryk for at over 7000.- for et tv er urealistisk.... )
Og vi er lige flyttet i hus, så der er også udgifter dertil
Sådan er det med fælles økonomi.. :-P

Men jeg vil sige at efter vi er flyttet i hus, og dermed har fået en større stue, så syntes jeg at virtuel surround sound effekten er bedre end i vores gamle stue, med mit 2.1 surround- så jeg kan da kun forestille mig at et HK 5,1 giver den rette surround oplevelse, men jeg må også sige at dine begrundelser for det modsatte er gode.

Min plan har hele tiden været at købe et 55" 4K tv, og et 5,1 anlæg ( fx bds 635) og så senere hen en Xbox one s, da det vidst er den billigste UHD blu-ray player på markedet.
Af bromberg
#254253
De samme "betingelser" har jeg her - eller dvs fruen er ligeglad med billede og lyd, er der billede og kan man høre noget - ja så er det godt nok. FOR HENDE:).
Det skal siges det eneste hun nogensinde har kommenteret på, var da der kom OLED på væggen. Der kunne hun se en forskel. Derudover er hun både blind og døv når det kommer til den slags.

Så det blev insisteren fra min side;).

Med det sagt så må du gøre op med dig selv hvad der er vigtigt. Fore 12000kr til 4k tv og 5.1 system er ikke meget.
Men det kan sagtens bringe dig et Harman 5.1 og 55" setup. Men hvis lyd er vigtigt så kan du få langt bedre.

Et system med 4 dali zensor 1 og en zensor vokal kan gøres for 3000kr rigtig tit.

Men skal budgettet holdes, så ville jeg da nok kigge på et soundbar setup, der kan du finde noget 4k.
BDS er vel heller ikke 4k klar i virkeligheden?
Af ThomasFrost_DK
#254255
BDS er kun 4K opskallering, det er der nok ikke så meget over, nu jeg tænker efter..

Umiddelbart så er lyden vigtigst, nok det brede lyd billede med en sub til, for mit nuværende philips HD tv, levere satme skarpe billeder når jeg fx ser discovery channel eller BBC earth- men ikke ekstra gode billeder når det fx er tv2 eller DR.
Eller også skal jeg købe et bedre tv, og så vente med lyden.. For hun er ikke til at overtale, og jeg kan ikke nå selv at spare op via mit "eget" rådighedsbeløb hehe..

Men med til historien hører også, at det kun er 42" og det er simpelthen for lidt med et hus med en kæmpe stue, så skal ha mig et 55", er dog nok kommet dertil at jeg venter til black Friday ultimo november.
Af bromberg
#254258
4k opskalering vil ethvert 4k tv uanset håndtere, så ja det er ikke 2 kr værd.

Ellers ville jeg kigge efter en brugt b&w panorama 2 soundbar.
Den er sindsyg flot og spiller også fremragende - havde jeg selv en overgang.
Den handles tit til 5000kr.
Der er så ikke sub med, men det kan da tilkøbes.
Går su 5.1 vejen, så syntes jeg sus kan starte ud med eks de 3 fronter og så udvide efterhånden som pengene er til det.
System audio Saxo får også megen ros. Har dog ikke hørt dem selv. Det er meget konevenlige
Af ThomasFrost_DK
#254262
Hmm, hvis nu jeg finder mig en soundbar, kan det så være en fordel at placere den bag tv- således at tv Kant flugter med soundbar for at opnå en dolby atmos lignende effekt ?
Brugeravatar
Af edinger
#254264
Det er måske uretfærdigt, men jeg opfatter Harman/Kardon som et mærke, der for tyve år siden var på niveau med Denon og Onkyo, men som sidenhen er blevet et konsumprodukt.