Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Brugeravatar
Af Huleboer
#252189
Hej.

Jeg er på jagt efter en fornuftig stereo forstærker som meget gerne skal have en række HDMI indgange. Jeg vil gerne have dette da jeg har vendet hele familien til at når der først er tændt for TV'et skal dettes remote ikke længere bruges.
Jeg har i mange år brugt surround forstærker, men stue setuppet bliver reduceret til to højttalere, og surround bliver flyttet ind i en dedikeret hjemmebio.

Indtilvidere har jeg kun fundet denne:
http://www.eu.onkyo.com/en/products/tx-l20d-133824.html
Men den er noget svag på effekten til mine System Audio Ranger højttalere.

Har i set noget lignende rundt omkring på nettet som kunne have lignende funktioner, men mere power?

Bonusinfo.
Jeg kan dårligt bruge TV'et som den styrende enhed da jeg har zaptor, chromecast, playstation og raspberry sluttet til, og der er kun 3 HDMI stik på min Pana 50GT60.
En traditionel stereoforstærker har det minus at TV'et ikke kan skrue op og ned for den.
Af Dare_Devil
#252190
En alternativ mulighed er at du anskaffer dig en sidste-års-model surround receiver (eller endnu ældre). Da de hurtigt bliver forældede (når nye surround formater frigives) kan ældre modeller ofte fås til en god pris. Og eftersom du ikke skal bruge surround, er de forældede formater i princippet ligegyldige.

Til samme pris som Onkyoen kan du fx få en Sony STR-DN1070. Den burde fint kunne trække dine System Audio Ranger højttalere, men den fylder selvfølgelig lidt mere end en stereo forstærker, så WAF er muligvis lidt lavere :D
Brugeravatar
Af Huleboer
#252210
Den har bare heller ikke nok saft.
Kun 85W i 4 ohm, og så endda kun målt på 1 kanal.

Pointen i det hele var lidt at komme væk fra surround og få en lidt mere audiofil orienteret forstærker.
Det er også derfor jeg ikke rigtigt har kigget efter andre surround forstærkere. Det strider lidt mod det jeg gerne vil opnå. Ikke mindst fordi jeg allerede har en ok yamaha surround forstærker, og en ældre pioneer ditto.
Det var netop for at få noget bedre og mere dedikeret kraft.
Af Dare_Devil
#252213
Hvis du er tilfreds med betjeningen på dit nuværende setup og forstærkeren har pre-out kunne et effekttrin eller et par mono-blokke være en mulighed :)
Af ChrisJJ
#252227
Har selv lige købt en NAD 368 som driver et par Dali Opticon 6. Ved ikke om dine højtalere er mere krævende end mine men det spiller max. Den kan udbyttes med NAD's MDC moduler som bl.a. kunne være HDMI.
https://nadelectronics.com/en_EU/produc ... amplifier/
Brugeravatar
Af Huleboer
#252397
Hej Chris.

Den ser slet ikke dum ud den NAD. Den har godt nok kun 3x HDMI i det modul man kan tilkøbe nu, men man kan vel håbe at det kommende modul med 4k får bare et HDMI stik mere. Eller om man kan sætte to af det samme modul i den?

Ift. kraft ligger den i hvert fald noget tættere på det jeg ønsker.