Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#246457
Hej (igen)

Jeg er blevet træt af at kigge på soundbarer, så nu hælder jeg lidt til, at tage min gamle analog NAD forstærker og Dali gulvhøjtalere i brug.

Udfordringen: Mit nye Samsung har sæføli kun optisk lydudgang og ikke analog.
Kigger lidt på, at løse det med denne her DAC https://www.hifiklubben.dk/stereo/da-ko ... n-minidac/

Med hvad nu hvis, noget bliver sendt i lækker lydkvali som Dolby Digital?
Mister jeg noget kvalitet ved at konvertere, når jeg stadig kun skal høre det med to stereo højtalere?

Burde jeg i stedet købe en helt ny surroundforstærker med HDMI og lade den drive gulvhøjtalerne?
Eller er det totalt overkill, når jeg bare skal høre stereo?

Den nemme løsning er stadig en soundbar, der kan behandle de digitale signaler.
Men jeg skulle mene, der er noget mere gods i min NAD forstærker og gulvhøjtalere, som kæresten har accepteret.

Såeh...nøjes med soundbar, ud og købe lille DAC (499 kr) til min gamle (men fede) forstærker, eller købe ny surround forstærker (har allerede luret en fin en fra Denon i hifiklubben til kun 2400 kr).

:)

Hilsen Stereo Mike
#246461
Hej Mike, det kommer nok an på hvilke gulvhøjtalere du har og dine ambitioner. Jeg har både surroundreceiver og analog stereoforstærker og der er bestemt hørbar forskel.

Du mister som sådan ikke noget i forhold til Dolby Digital ved at konvertere fra digital til analog, men DACen har sin naturlige begrænsning pga kvaliteten, så det akn sagtens være at en DAC til 500kr og en AV receiver til 2500kr vil give nogenlunde samme lyd, mens fx en DAC til 2000kr vil give en endnu bedre lyd.

Kan du følge mig? Begge dele er jo i den lavere prisklasse, så hvad der er bedst er nok lidt svært at svare på.
Men hvis du har en god stereoforstærker synes jeg næsten den skal have ordenligt signal = god DAC. Samtidig, bruger du din stereoforstærker i forvejen til musik etc? Eller er det noget du finder frem fra kælderen? Jeg spørger fordi hvis anlægget allerede bliver brugt til musik vil du kunne opleve en kvalitetsnedgang i din musiklyd hvis du erstatter en stereoforstærker med en surroundforstærker.
Jeg har en surroundforstærker til omkring 10000kr og jeg vil skyde på at man med en stereoforstærker til 2000kroner vil kunne få lige så god musiklyd (derfor har jeg også en stereoforstærker til omkring de 10k).

To long didn't read: hører du musik på dit anlæg ville jeg nok købe en DAC. Bruger du ikke dit anlæg, så køb Deonnen, der er sikkert en masse andre interessante funktioner som kan være fine.

p.s. Hifiklubben gør ofte, så hvis du køber noget, kan du levere det tilbage 14 dage efter. Hør ad i butikken, for så kan du måske købe både DAC og AV og så teste derhjemme hvad der lyder bedst.
#246486
Tusind tusind tak (dac? :D )for fyldestgørende svar. Forstår sagtens hvad du mener.

Har ikke brugt mit anlæg i et års tid, så har nok glemt lidt, hvordan det lyder...

Det er et par Dali Suite 2.8 og en NAD C352 forstærker 2 x 80 watt i 8 ohm. Så...et middel sæt vil jeg mene. Alt er jo relativt.

Jeg vil bare ikke ende op med en dårligere lyd ved at købe en DAC til 500 kr til mit analoge setup, end hvis jeg købte en middel soundbar, der kunne æde alle de digitale signaler :-)
Vil jo gerne have det optimale ud af de noget større højtalere.

Jeg er nok mest fristet til at sælge den analoge forstærker (snøft) og så kaste mig over Denon'en med lidt flere muligheder.
Synes den ser spændende ud, men er selvfølgelig skeptisk/overrasket over, de kan holde den så langt nede i pris https://www.hifiklubben.dk/tv-og-hjemme ... -receiver/

Som du siger - jeg må i HifiKlubben...for første gang i 10 år :)
#246487
Hvis du ikke vil have surround, så vil det fungere yderst glimrende, blot at købe en billig konverter, så du kan få lavet din optiske lyd om til noget, du kan tilslutte din forstærker.
F.eks. denne:

http://www.av-connection.dk/?PGr=3525

http://www.whathifi.com/lindy/dac/review

Den findes også i en "pro"-udgave, til en beskeden merpris, med højere samplingsfrekvens (192 kHz mod 48 kHz, hvor en CD til sammenligning, er samplet ved 44,1 kHz) .
Om det er noget du kan udnytte med dit tv i, må de kunne svare på, hvis du ringer og spørger dem. :)

http://www.av-connection.dk/?PGr=6092

Jeg er ret sikker på, du ikke vil kunne høre forskel på den og en dyrere DAC, hvis det blot drejer sig om, at konvertere din tv-lyd om til analog.

Med hensyn til "lækker lydkvali som Dolby Digital", så er det jo kun "lækkert", hvis du kører surround, hvilket kræver en anden forstærker og nogle flere højttalere, dog er det HELT sikkert, at du vil få væsentligt bedre, mere opløst og magtfuld lyd, end dine tv-højttalere, er i stand til at levere!

Med mindre, du hopper på surroundvognen, ville jeg ikke overveje, at skifte til en billig surroundreceiver.
Du skal nok op i noget, der ligner omkring godt 5.000 kr., for at få noget, der matcher din nuværende ældre sag med hensyn til lydkvalitet, men der er mulighed for, at gøre nogle gode brugtkøb, hvis du er ligeglad med de seneste lydformater (Atmos, DTS: og Auro-3D).

Med hensyn til digital til analog konverteringen, skal du ikke være bekymret, men husk, du ender jo kun med stereo!
Personligt, ville jeg aldrig kunne undvære mit surroundanlæg til, når jeg ser film, men andre er fint tilfredse med god 2-kanals lyd...
#246515
Takker igen ærbødigt for fint svar :-)

Jeg glemmer måske at sige, jeg kun streamer og dog gerne 4K materiale, men det er nok begrænset, hvad der følger med af lyd i de signaler.

Det havde været noget anerledes med en 4K Bluray afspiller, men vil ikke rende og købe dyre film, jeg ser én gang.

Nu til en ny frygt; kan jeg ikke komme ud for, der vil være lyd sync problemer, hvis jeg bruger den optiske udgang på TV'et og smider en DAC mellem den og min forstærker? Der findes jo ingen steder, man kan justere på det, som der gør på visse soundbarer?

Hilsen Sync Mike
#246527
Hej igen!

Bliver godt nok blændet af alle de fine DAC's der findes på markedet.

Og en smule bekymret over, de koster fra 100 kr til 10.000+ ;;)

Allerhelst vil jeg jo bare gerne slippe så billigt som muligt og nyde mine Dali højtalere igen.
Alternativt købe en soundbar, der er mere kompatibelt med tv'et, som tænder og slukker med tv'et, kan styres med tv'ets remote osv og æder alle formater.

Der er fordele og ulemper ;-)

Faldt over denne, som bryster sig med at kunne afkode og videresende Dolby uden tab fra digital til analog. https://www.lindy.co.uk/audio-video-c2/ ... oder-p8213
Er den ikke meget bedre end en til en 500 kr...der ikke kan? :)

Mvh
Spørge Mike