Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#245000
Jeg søger desperat noget ordenlig lyd til de store filmoplevelser samt musik.
Men vores stue er lille, og måden vores møbler står på (eneste måde de kan) gør at jeg overhoved ikke aner hvad der bedst kan betale sig.

TV'et står på et TV-bord som står op af en skillevæg, sofaen er en chaiselong som står op af hjørnet. kun 2,5 M fra tv skærm til sofaen med en bærende væg på venstre side.

Har vedhæftet et billede lavet hurtigt i paint, håber det giver mening. :D

Med sådan en irriterende lille stue, hvad betaler sig bedst? :o
Kan baghøjtalere overhoved betale sig? De kommer jo til at hænge 20 cm fra vores øre da sofaen står klods op af væggen. :s
Og med så kort afstand fra tv til sofa, ja jeg ved i forvejen minus om det med lyd (elektronik generelt).

Soundbar eller anlæg med 2.1 eller 5.1?
Tv'et er et 42 tommer Panasonic tx-40as640e.

Billede
#245001
Du har samme problem som de flest i stuerne med sofa helt op af væg.

Bagkanalerne bliver selvfølgelig ikke super i placeringen, nogle af siddepladserne vil have en højttaler lige over sig.

En god soundbar kan give meget fornuftig lyd, Men de gode er heller ikke helt billige
Yamaha laver nogle af de bedste.

Bedst er et 5,1 system. Men giver også flere udfordringer med installation og placering.
#245004
Jeg har samme opsætning med et 5.1 system. Dine bagkanaler kan fint hænge på sidevæg spillende "ind" imod dig.
På din højre side, der har jeg et møbel hvor min højre surround speaker står.
Begge spiller ind imod siddepositionen og ca 50cm over lyttepositionen
#245014
Mange tak for jeres svar.
Så vil jeg gå på jagt efter et 5.1 surround. :)

Ang baghøjtalere, hvis det er sådan at ens hjerneceller begår selvmord pga en baghøjtaler som sidder og buldre lige bag kraniet, så rykker jeg nok bare sofaen 20 cm ud fra væggen og ser om det kan gøre det.

Ved ikke om jeg skal oprette en separat tråd til dette, men kan i anbefale et godt surround anlæg i en prisklasse for alm dødelige?

Mit TV er som sagt panasonic som er et mærke jeg personligt har det godt med, men jeg ved ikke om de kan finde ud af det med lyd (surround).

https://www.panasoniccenter.dk/produkte ... -systemer/

De har et par på deres webshop, men da jeg ikke ved en fis om sådan noget, ville jeg ikke kunne se forskel på guld og bras.

Ellers så jeg også det her, hvis det er noget værd?

https://www.hifiklubben.dk/tv-og-hjemme ... hjemmebio/

Ellers kom endelig med bud. :D

På forhånd tak. :)
#245020
Du skal gøre op med dig selv, om du vil have surround eller ej.
Personligt, vil jeg ikke undvære et surround-setup, men hvis der kun er et begrænset budget, må man tage stilling til, om man vil have bedst mulig lyd for pengene, eller ikke vil undvære surround-effekterne!

Jeg har hørt det system, du linker til, fra Hifiklubben, og jeg er ret overbevist om, det ikke kan gøres meget bedre til prisen, med mindre, du falder over et godt brugt-tilbud.

Hvis dit budget ikke er fast, er der mange andre muligheder, så vi skal bruge noget mere info...
#245028
Altså, surround er jo ret fedt. Men igen, budgettet holder nok ikke til over 5000 kr pt, da vi har mange projekter kørende og lige har brugt 19.000 kr på renovering af trappe samt nyt gulv.:/
Men måske man kunne være heldig at der var en testvinder fra 2013-2014 som var ved at udgå og som var på udsalg.:D

Er ikke meget for at købe brugt, dårlig erfaring.

Men siger du at jeg får bedre lyd for pengene med soundbar?
#245038
Tja, har haft surround i mange år og føler bare at tiden er til returnering til stereo. Ser stadig mange film men går ikke så højt op i om jeg kan høre flyveren flyve ind over hovedet o.l.

Er lige hoppet tilbage på vinylbølgen efter mange års fravær og ønsker i stedet et super godt stereo setup. :)

Men misforstå mig ikke surround er fedt, absolut. Jeg er bare moden til stereo igen ;)