Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#244871
Hejsa!

Mit nye Samsung tv i 7 serien fortjener bedre lyd. Dog er jeg ikke meget for at kaste flere tusinde kroner efter det.

Tænker at købe en brugt soundbar frem for en billig en med crappy lyd.

Er der noget, jeg skal være opmærksom mht (forældet) teknologi?
Tænker den max skal være en 4 år gammel.
Jeg har ikke en dyt forstand på de soundbarer og er lidt forvirret over, der som regel både er HDMI, optik stik, USB, mulighed for blutooth og wireless sub.
Jeg har altid hældt mere til kabler end trådløs i frygt for tab, sync problemer osv.

Kigger lidt på en Samsung HW-E551 til en fornuftig pris - som det her https://www.proshop.dk/Mikrosystem/Sams ... ar/2329726
Trådløs sub og masser af HDMI. Vil det ikke gå fint til mit TV? Når de skriver trådløs sub, snakker den så med TV'et via bluetooth? Der var engang, bluetooth var horribelt til lyd. Bør jeg frygte, det er det på en 2014 model?

På forhånd tak :-)
#244875
Du har helt ret. En kablet forbindelse er pr. definition teknisk bedre end en trådløs. Nogle gange er en kablet forbindelse bare ikke praktisk mulig.
Hvis den soundbar, du køber, har ARC, som dit nye tv givetvis har, og du bruger ARC, så tænder/slukker soundbaren automatisk sammen med tv'et, og lydstyrken reguleres på tv'et (tv'et fortæller baren via ARC/HDMI, når der skal skrues op eller ned). Faktisk ganske praktisk.
#244914
Tusind tak for det svar :-)

Soundbaren og TV'et har vist ARC (tror det kaldes Anynet+ hos samsung?!).

Soundbaren snakker trådløst med subwooferen, og den er så fjollet designet, at det er subwooferen der skal kables med TV'et og ikke soundbaren, som de fleste er.

Anyway ifølge manualen skal HDMI OUT på subwooferen kables til TV'et.
Alle andre digitale enheder skal sættes til HDMI IN på subwooferen.
Betyder det så, jeg skal sætte min Playstation direkte til subwooferen? Og ligeså med min chromecast? (Hvilket der jo så ikke er plads til).

Og med det der ARC/Anynet+, vil det så betyde, jeg kan bruge min normale fixe fjernbetjening til TV'et´og soundbaren, eller skal jeg så bruge den kluntede med alt for mange knapper til soundbaren og TV'et?

Sælger er ikke til specielt meget hjælp, haha... Sådan er det, når man vil købe brugt.

Manualen til systemet er her, hvis nogen gider være ekstremt behjælpelige og kaste et kig under tilslutning.
http://downloadcenter.samsung.com/conte ... DAN-IB.pdf

Grunden til, jeg er interesseret i systemet er, jeg kan få det for en 500-600 kr. Det synes jeg, er en god pris for et forholdsvist godt system, der kostede mindst 3000 fra nyt for 4-5 år siden.
#245775
Spørger lige igen lidt forenklet :-)

Hvis man kun har forbundet soundbaren til TV'et med optisk kabel, vil man så ikke kunne skrue op og ned for lyden med TV'ets fjernbetjening?

Skal det være med HDMI og arc, før man er sikker på, at man kan "nøjes" med TV'ets fjernbetjening?

Vil helst undgå at skulle bruge soundbarens fjernbetjening, da jo flere, jo værre ;)
#245783
Hej

Hvis begge dele tilsluttes hdmi og har arc,vil jeg mene du kan bruge tv fjernbetjening.
Men husk lige at slå alt strøm fra på stikkontakten når du makker med HDMI kabler.
Mvh.