Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af Ausfart
#242942
Hej

Jeg er ved at kigge på en Denon AVR-X2300W reciver. Er der nogle der ved om det er muligt at bare køre med et 3.1 setup med den så lyden der skulle være gået til baghøjtalerne bliver omdiageret til fronten?
Af Ausfart
#242970
Ok men kommer den lyd der skulle have været i de andre højtalere så også ud i den ene højtaler? Iøvrigt et lidt mærkeligt svar syntes jeg,
Af don kello
#242978
His du "kun" tilslutter tre højtalere vil opsætningsguiden på forstærkeren finde ud af det. Om det så kan kaldes 3.1 surround er jo et godt spørgsmål. Du kan evt. spørge i Hi-Fi-klubben. De vil vide det helt præcist.
Af Supergris
#242997
Det kan det ikke.
Det vil give en god lyd, med god understøttelse af dialogen, men du må undlade surrounddelen, ligesom du ved kun én højttaler må undvære stereodelen, derfor det kryptiske svar, da jeg mente, et mystisk spørgsmål, måtte besvares med et mystisk svar...
Det er selvfølgelig muligt, at køre med en 3.1 opsætning, men du vil gå glip af fidusen i, at have et "surround-anlæg"; nemlig surround-effekten, der ikke vil blive omdirigeret!
Hele pointen i surround, er jo netop, at være omringet af lyd...
Hvis du blot er ude på, at forbedre lyden fra dit tv, så er det en af måderne at gøre det på, men hvis du vil have surround, så skal du enten tilslutte nogle flere højttalere, eller kigge på en soundbar i stedet, der kan give en mere eller mindre surroundeffekt, ved at reflektere noget af lyden...
Af Ausfart
#243009
Ok.. Jeg er godt med på det ikke bliver rigtig surround. Med tiden vil der også komme baghøjtalere på men de skal stå i det fri og da jeg har små børn er det pt ikke en løsning jeg tror duer. :-)
Af Kenlin
#243035
Supergris skrev:Det kan det ikke.
Det vil give en god lyd, med god understøttelse af dialogen, men du må undlade surrounddelen, ligesom du ved kun én højttaler må undvære stereodelen, derfor det kryptiske svar, da jeg mente, et mystisk spørgsmål, måtte besvares med et mystisk svar...
Det er selvfølgelig muligt, at køre med en 3.1 opsætning, men du vil gå glip af fidusen i, at have et "surround-anlæg"; nemlig surround-effekten, der ikke vil blive omdirigeret!
Hele pointen i surround, er jo netop, at være omringet af lyd...
Hvis du blot er ude på, at forbedre lyden fra dit tv, så er det en af måderne at gøre det på, men hvis du vil have surround, så skal du enten tilslutte nogle flere højttalere, eller kigge på en soundbar i stedet, der kan give en mere eller mindre surroundeffekt, ved at reflektere noget af lyden...
Jeg tillader mig lige at kommentere på denne her del og din bemærkning om soundbar samt surround. Du kommenterede på et indlæg fra mig "Hvilken soundbar?", at jeg så skulle lade være med at se på en soundbar hvis jeg ønskede surround, men her kommenterer du på det modsatte...? Hvilken soundbar vil så efter din mening være det bedste at gå efter, hvis man ønsker surround eller surround lignende effekt...?
Af Supergris
#243037
OP spurgte til, om den lyd de manglende baghøjttalere skulle have spillet, ville blive omdirigeret til fronthøjttalerne, hvilket jeg skriver, den ikke gør.

Hvis du gerne vil have alle effekterne med, findes der soundbars, der kan modtage og behandle alle effekterne i et surround-signal, også Atmos mm.
De skaber en form for surroundeffekt, ved at bruge væggene og loftet til, at reflektere lyden.
De kan give en rimelig form for surroundeffekt, men kan ikke sammenlignes med et system, hvor der er egentlige baghøjtalere.
Hvilken der er den bedste ved jeg ikke, men jeg har hørt nogle modeller fra bl.a Canton, jeg synes giver en god lyd, hvilket dog ikke er ensbetydende med, de kan sammenlignes med et decideret surroundanlæg, hvis man går meget op i surrounddelen...

God lyd og surround, behøver nødvendigvis ikke at hænge sammen.
Man kan sagtens få rigtig god lyd, med et godt stereoanlæg, men man må jo undvære surroundeffekterne, som jeg synes, lige giver det ekstra, når man ser en god film.

Igen, hvis du er tosset med surroundlyd, så lad være med at kigge på soundbars, da de aldrig vil kunne opnå samme effekt, som med et system, hvor der findes rigtige baghøjtalere, så det vil altid være et kompromis!