Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#258650
Hej

Jeg har et Samsung TV, hvor jeg gerne vil have lyd ud gennem Optical Audio Out og over i mit analoge NAD anlæg.
Jeg har købt optisk kabel og en converter, så jeg får signalet over i rød og hvid kabler til mit anlæg. Men der kommer ingen lyd :((
Jeg har lavet selvdiagnose testen, og det virker...der kommer en fin melodi gennem mine højttalere, men lyden fra TV programmerne vil ikke komme ud... meget mærkeligt. Nogen der ved hvad f..... jeg gør galt?

Mvh
Bart
#258665
Sørg også for at dit TV er instillet til at konvertere alle lydformater til PCM / LPCM - ellers vil din konverter-boks sikkert ikke forstå signalet. Mange kanaler har i dag Dolby Digital / AC-3 lydspor. Jeg har ikke erfaring med Samsung, men indstillingen må være der et sted - sikkert noget med "Audio Format" som skal sættes til PCM.
#258668
Tak for svarene. Synes jeg har været hele lydmenuen igennem, men jeg må jo have overset noget. Synes bare det er mærkeligt at selvdiagnose testen fik lyd ud gennem anlægget, dog blot kun den melodi, som testen leverer. Er på vej på ferie. Må kigge menuen igennem igen, når jeg kommer hjem.
#259280
Nu har jeg kigget lydmenuen igennem. Der er INTET sted jeg kan sætte til optisk ud eller ændre format på anden måde. Det eneste jeg kan vælge er om det skal være TV højtaler eller Ekstern højttaler. Lydtesten fungerer kun når jeg har sat til ekstern højtaler, men det giver som sagt ikke nogen lyd, når jeg går til tv-kanalerne.

Nogen gode råd?
#259289
Ok, den ser ud til ikke at kunne bruges forkert, da jeg regner med, du har forbundet den medfølgende 5 V strømforsyning?
Ellers er det blot at sætte lydudgangen til eksterne højttalere, som du selv er inde på, og så vælge den korrekte indgang på din NAD-forstærker...