Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#235417
Det sagde Microsoft ved præsentationen. Lanceringen af Scorpio blev bekræftet til "Holiday 2017". Se evt. præsentationen her. Det kan ses helt til sidst i videoen: https://www.youtube.com/watch?v=VYaPj9nBcoI

Det omkring HDR har du altså godt og grundigt misforstået :) Xbox One S er lige præcis den første konsol, som kan levere HDR-video. Det er korrekt, at game engines i nogle år nu har arbejdet med HDR-rendering internt, men det er ligegyldigt, hvis det ikke outputtes som signal i HDR. Det er det som Xbox One S kan ved at bruge det såkaldte HDR10-format. Herudover har Xbox One S en HDMI 2.0a udgang (det har normal Xbox One ikke), som er påkrævet for at kunne udsende video i HDR10 og det påkrævede metadata, som signaler overfor skærmen, at den modtager HDR-video.

HDR har markant betydning for billedkvalitet (Hollywood mener større betydning end 4K-opløsning - spilverdenen vil givetvis have andre holdninger). HDR10-formatet både udvider dynamikområdet og udvider farverummet betydeligt ud over Rec.709 farverummet, som bruges i dag. Rec.709 indeholder kun ca. 1/3 af de farver, som det menneskelige øje kan se.
Har du slet ikke læst en eneste af vores anmeldelser om HDR? :)
Her er lidt generelt om HDR-video at starte med: http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1435041319

Man kan sagtens levere HDR uden 4K-kvalitet og det er det som Xbox One S kommer til at gøre (HDR og HD-opløsning).
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#235421
Problemet er jo, at du nok ikke kan aktivere BÅDE spil-profilen OG HDR-profilen på TV'et, så du kommer til at døje med et enormt input lag.
Af KimHansenDK
#235424
Torben Rasmussen skrev:Problemet er jo, at du nok ikke kan aktivere BÅDE spil-profilen OG HDR-profilen på TV'et, så du kommer til at døje med et enormt input lag.
Ja, det sad jeg også og tænkte på. Det kan vel ikke fixes i en opdatering? Eller er det blot de begrænsninger der er, for at kunne nå så lavt et input (med game mode)?
Af Turbo
#235425
Torben Rasmussen skrev:Problemet er jo, at du nok ikke kan aktivere BÅDE spil-profilen OG HDR-profilen på TV'et, så du kommer til at døje med et enormt input lag.
Jeg synes det lyder forkert Torben - jeg kan godt sætte mit TV på gaming profilen og så sætte en 4k blu ray på, så slår TV'et over i HDR mode og står stadig på gaming profilen. Om det vil ændre inputlag på gaming profilen ved jeg ikke, kan ikke måle det.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#235429
Turbo skrev:
Torben Rasmussen skrev:Problemet er jo, at du nok ikke kan aktivere BÅDE spil-profilen OG HDR-profilen på TV'et, så du kommer til at døje med et enormt input lag.
Jeg synes det lyder forkert Torben - jeg kan godt sætte mit TV på gaming profilen og så sætte en 4k blu ray på, så slår TV'et over i HDR mode og står stadig på gaming profilen. Om det vil ændre inputlag på gaming profilen ved jeg ikke, kan ikke måle det.
Så må det være et Samsung TV? På de øvrige er spilprofilen en profil ligesom HDR, som du skal skifte til.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#235430
KimHansenDK skrev:
Torben Rasmussen skrev:Problemet er jo, at du nok ikke kan aktivere BÅDE spil-profilen OG HDR-profilen på TV'et, så du kommer til at døje med et enormt input lag.
Ja, det sad jeg også og tænkte på. Det kan vel ikke fixes i en opdatering? Eller er det blot de begrænsninger der er, for at kunne nå så lavt et input (med game mode)?
I princippet kunne producenten blot lave en HDR spilprofil, som man kunne vælge i stedet for blindt at låse til én profil. "Turbo" skriver, at han godt kan aktivere spil-tilstand på Samsungs TV, da den netop ikke er en profil, men en ekstra option.
Af Turbo
#235431
Torben, det er et LG EF950V jeg har - der er ingen HDR profile under profiler, det er en mode TV'et slår over i når det får et HDR signal hvor OLED-lys og kontrast bliver inaktive (gætter på de bliver sat på max) :)
Af mbm
#235432
Rasmus Larsen skrev:
mbm skrev:HDR til fps gaming er en kæmpe ulempe og ikke noget jeg vil være interesseret i.
Er nysgerrig, hvad tænker du på specifikt?
Jeg gamer nu kun fps på pc.
Men undgår alt ekstra lys halløj som blooming og HDR effekter.
Det giver dig ulemper når du skal spotte en fjende. Du bliver blændet af lyset.
Af mbm
#235439
Blackspot4200 skrev:Men hvilken skærm bruger du ?
En gsync skærm, men i sammenhængen underordnet.
Alt voldsomt lys er i princippet ikke godt for competitive gaming.
Af Dr. Krieger
#235441
tak for link ^^
Det omkring HDR har du altså godt og grundigt misforstået
lol du har misforstået mig
Rasmus Larsen skrev:
Jeg synes ikke, at man skal glemme understøttelse af HDR i spil på Xbox One S. Det er potentielt en meget markant forbedring af billedkvaliteten i spil
Det var såmænd bare den fejlagtige udtalelse jeg reagerede på, da xbone S ikke understøtter HDR gaming såvidt jeg kan se nogen steder... ???
gi mig gerne et link hvis jeg har misset det tak ?

Jeg foretrækker at læse på original sproget så der ikke går noget tabt i oversættelsen, de går også meget mere i dybden end i gør her på flatpanel.dk

jeg holder mig bare fra at prøve! at forklare det, og siger min mening direkte næste gang så vi ikke misforstår ^^
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#235442
Dr. Krieger skrev:Det var såmænd bare den fejlagtige udtalelse jeg reagerede på, da xbone S ikke understøtter HDR gaming såvidt jeg kan se nogen steder... ???
Nu har jeg jo lige forklaret dig, hvordan tingene hænger sammen i mit sidste indlæg...

Hvorfor går du ikke bare selv ind på microsoft.com eller xbox.com...
http://www.xbox.com/en-US/xbox-one-s
Ved hver eneste lejlighed, hvor Microsoft har talt om Xbox One S, er HDR gaming slået blevet slået op som en af de store nyheder.
Jeg foretrækker at læse på original sproget så der ikke går noget tabt i oversættelsen, de går også meget mere i dybden end i gør her på flatpanel.dk
Hvad fanden er det for noget pis at fyre af?...

EDIT: Beklager mit vredesudbrud, men Dr. Krieger er en tidligere bruger, der før kaldte sig "WhatTheShitLana", som blev smidt ud af forummet tidligere på året. Han har i vores over 10-årige historie på forummet været den absolut mest ubehøvlede person og den vi har modtaget flest klager over. Han oprettede en ny profil under dække og regnede formentlig med, at vi ikke opdagede det. Dr. Krieger fortsatte sin fuldstændig uacceptable tone i private beskeder overfor os og nu igen udelukket af forummet.