Brug dette forum til forslag og ris/ros til Flatpanels og forummet.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Fifikus
#187383
Hej Flatpanels

Jeg ledte jeres artikler og tests igennem for fjernsyn, og det slog mig at, hvad i hvert fald samsung angår, så anmelder i udelukkende de dyre modeller. Typisk 8-serien. Der er ikke en eneste anmeldelse fra de billige modeller som f.eks. 5-serien.

Så en stille bøn til jer. Er i ikke søde at anmelde bredere? Jeg ved godt at det er sjovt at anmelde noget rigtig dyrt til 15.000 der kan en masse, men nogle gange så vil man som læser altså hellere se anmeldelser af de ting man rent faktisk selv har råd til at købe, som f.eks. et Samsung F5005 i stedet for et stort dyrt monster til over 40.000 som F8005'en er. Dem skal der naturligvis også være plads til, men håber du forstår.

Det er naturligvis op til jer, hvad i vælger at anmelde, men jeg håber du vil tage det til efterretning, fordi der er uden tvivl en stor forbrugerbase der hælder mod de billige modeller, og godt kunne bruge nogle anmeldelser og tips omkring disse.
Af PeterD
#187386
Enig med Fifikus..

Håber I lytter..

Desværre har i MEGET OFTE de dyre skærme til tests.

Det kunne være rart med en liste over f.eks. de 5 BEDSTE skærme UNDER 5000- 6000KR..som opdateres hver 3 måned..

Hvad blev der af gamle dage med detaljerede stortests af px70,px80, x10,x20 etc...??

Ingen voldsom kritik, men det er ikke alle som gider tage store lån i banken/overtræk eller spare op i 12 måneder før vi køber en skærm....

Kan dog godt forstå jer. De dyre skærme har den nyeste teknologi, men til sammenligning:

Danske bilblade tager også til Modena og tester nye Ferrari i bjergene omkring Toscana..Sjovt nok, men ikke relevant med de høje benzinpriser..og slet ikke for den almindelige danske lønmodtager som IKKE snyder i skat!...
Af lgowner
#187387
Jeg tror desværre ikke det er godt modtaget, selvom jeg også støtter forslaget.

der er forklaret før, at de billige skærme er som nævnt billige, og billedkvaliteten er derefter, og man altså ikke vil bruge tid på at ammelde et dårligt billed når man som udgangspunkt ikke kan forvente mere, og her ses ikke så tit på andre funktioner endnu.
siten er for billed entusiasterne (læs panasonic ejere) og dem som mener billed er alt.

Vi andre kan også visualisere en skærm i stuen , gode menu'r , fungerende remotes og design og sidst en god lav pris . desværre hænger det ikke sammen med flatpanels anmeldelses niveau, for det er kun de dyreste skærme som kan rykke på billed kvalitet.

Men det ville sikkert være positivt modtaget af ikke entusiasterne som bare skal have tv, at de ikke kun kan se på taenk.dk men også på denne site når almindelige skærme skal vurderes, eller når flatpanels skriver for andre blade og anmelder de skærme som aldrig ses her (måske er det også en årsag til de ikke ses her).
Der er nok dem som mener, en artikel om 10 gode skærme vil være i konflikt med flatpanels selv skriver noget andet om de 10 gode skærme, så værdien af sådanne artikel vil være dårligt modtaget inden tilbuddet gives ;)

edit:
Det er selvf. helt og holdent min holdning og opfattelse af anmeldelser og dem som ikke ses her på siten. jeg kan jo glædeligt tage fejl.
#187390
Issuet er at du rent faktisk i mange tilfælde ikke har et ENORMT gab på billedet mellem f.eks. en ES6515 fra den forrige serie og en ES8xxx (især da man tit slår alt billedforbedring fra)

jeg ved ikke om man må nævne andre, men jeg kan godt lide at HDTV test, som også laver test af de dyre reference tv, også laver en fin "generel" test af f.eks. F5xxx modellerne, da det er der de fleste kunder ender = man kan hjælpe MANGE flere med at købe et TV som de bliver tilfredse med.

Jeg personligt har ikke haft et topserie produkt, efter et par uheldige tv (pioneer plasma 43" / Panasonic V10)

Lige nu har en en kaskade af "ligegyldige" samsung tv i hjemmet.. Samsung D5005 / B555 / B655... som jeg egentligt er tilfreds med.

bruger projektor til alle "større" film oplevelser.

Jeg håber da også der kommer større spredning, det vil jo også gøre det lettere at vægte, hvor gode de gode TV egentligt er..

f.eks. HVAD er reference, og hvor slem er et 5500kr´s 46" LED egentligt.

Efter at have sat lidt med et F7005 TV, så fortryder jeg da, at jeg ikke købte det super tilbud bilka havde på ES6715 46" til 5500kr
Brugeravatar
Af edinger
#187391
Som flere er inde på, er der selvsagt ikke meget sjov ved en masse anmeldelser af skærme, som falder fuldstændig igennem.

Sådan mener jeg nu heller ikke, at det forholder sig.

Sidste års modeller XT50 og UT50 fra Panasonics lavere rækker er eksempler på aldeles glimrende skærme, som er (var) til at betale for menneskepenge, og som trods fine udmærkelser på andre valide testsites ikke fandt vej til FP's sider.

Det kan naturligvis være et ressourcespørgsmål. Det er jeg ikke blind for. Men at det skulle være, fordi skærmene simpelthen er "for dårlige", mener jeg ikke, at der er belæg for at konkludere.

Når det er sagt, mener jeg naturligvis ikke, at der bør ofres spalteplads på skærme, som vitterlig ER for dårlige. For selvom mange ikke bryder sig om at høre det, kan guld altså også købes for billigt.

Så har man kun 2.000 kr. til rådighed i sit budget, er det bedste råd nu engang at spare mere op frem for at fare ud og købe katten i sækken.

Det er dog stadig tidligt på sæsonen. Så der kan stadig nå at dukke anmeldelser op i den mere budgetvenlige kategori.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#187400
Vi er kun to mand og vi har kun en given mængde fritid til at teste Tv i. Der må skæres fra et sted og det er oplagt at fokusere på de billige modeller, når sparekniven svinges.. Jeg skal sige det rent ud: JEG gider ikke bruge min fritid med at anmelde de billige modeller. Det lyder lidt snobbet, men med 4-5 timer pr. uge til at skrive anmeldelser eller andet redaktionelt indhold, så er livet simpelthen for kort til at se på noget, der i bedste fald matcher sidste års mellem-til-top-modeller.

Hvis der var penge nok i det her til at man kunne lave det fuld tid, så kunne vi snakke om test af alt mellem himmel og jord - Intet fuldtidsjob er sjovt 100% af tiden - men vi er så langt fra at det kan lade sig gøre, at JEG tillader mig at være ret kræsen.

Det her pjat med, at vi er et Pana-site er for plat at smide rundt med. Vi roser hvor ros er fortjent. Så enkelt.
Af Fifikus
#187404
Det er så fair nok Torben. Jeg vidst ikke at i var så få personer der arbejdede på siden og at den var 100% fritidsbeskæftigelse, og ikke med støtte nogen steder fra eller lignende.
Jeg synes det er fair nok at du ikke ønsker at bruge din fritid på billige tv, det er jo helt og holdent dit valg, men derfor ville det nu alligevel stadig være dejligt om nogen ved FP ønskede at gøre dette for brugernes skyld. (For det er vel for brugerne at sitet er oprettet.)
Hele panasonic diskutionen kender jeg ikke lige noget til, så den vil jeg bare lade ligge som er, da den i grunden heller ikke er relavant for netop dette emne.
Af PeterD
#187406
Lige en sidebemærkning til Panasonc diskutionen:

Jeg kan heller ikke se at FP lefler for Panasonic.

At de netop laver plasmaskærme som meget ofte er bedre end konkurrenternes LED osv. er jo ikke bare noget FP skriver.

Prøv at gå ind på andre testsider som hdtvtest.co.uk, ljudochbild.se, whathifi.co.uk osv.

Det er ikke uden grund at Panasonic (plasma)skærme bliver rost til skyerne..fordi pris og kvalitet passer bedre end hos så mange andre af konkurrenterne..

..og så lige et tak til alle på FP's redaktion. Det er dejligt at div. tests og debatforum, i dag og formentelig i fremtiden er et GRATIS..forum..!!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#187430
Mht. midlerne her på siden, så kommer der jo penge i kassen via reklamerne, så vi trods alt kan betale webhotel, rejser til events såsom CES og IFA mv. Det rækker bare ikke til at have en lønningsliste.

Jeg har forståelse for, at der er nogen der også har behov for en billig skærm, og jeg siger heller ikke at det er udelukket, at vi ser på dem. De står bare ikke forrest og og det er heller ikke dem producenterne først ringer og tilbyder til test.

Nu er det jo også Rasmus, der napper de fleste af testene, og dette er hans side, så jeg taler for egen regning her. Rasmus har noget mere tid at gøre med mht. test (der er ingen unger der kræver opmærksomhed), men det ændrer jo ikke på mandtallet ;)
#207555
Hvad blev der af gamle dage med detaljerede stortests af px70,px80, x10,x20 etc...??

Ingen voldsom kritik, men det er ikke alle som gider tage store lån i banken/overtræk eller spare op i 12 måneder før vi køber en skærm.
Af Sploink
#207577
Hvad med du lige læste tråden igennen, inden du oprettede profil for at komme med den kommentar :-)
#207579
Fuld forståelse for, at man med begrænsede ressourcer ikke ønsker at anmelde de billigste modeller, men ...

1. De fleste spørgsmål i dette forum synes at kredse omkring modellerne eet eller to trin nede ad stigen, dvs. hvis vi taler om Sony er det måske W805 eller W828 snarere end X9005 og ved Samsung er det måske 7005 i stedet for 8005 osv. Der er så absolut ikke tale om nødløsninger men om apparater, som er indenfor rækkevidde af det store flertal, som de fleste ville være tilfredse med at have stående i årevis og hvor man måske ikke ville bemærke den store forskel til dyrere apparater med mindre de stod ved siden af hinanden.

2. Anmeldelserne synes at være meget ensidigt foretaget ud fra synspunktet "hvordan ser min Blu-ray-samling ud på dette TV i et helt eller næsten mørklagt rum". Her ser man både i anmeldelser og i forumet den hyppige anbefaling at man slår stort set alle billedforbedrende kredsløb fra, at Hz er uden betydning og at det dermed er hip som hap om man f.eks. køber et Sony W6 eller et Sony W8. Det er måske ikke lige den måde de fleste ser TV på. For det første benytter mange stadig deres TV til at se sport og almindeligt flow-TV hvor billedforbedrende kredsløb, herunder bevægelseskompensation/interpolering, gør en stor forskel for mange brugere. Andre sites har ofte en hel sektion i deres anmeldelser om de forskellige billedforbedrende indstillingsmuligheder og hvordan disse påvirker billedet ved forskellige typer materiale men her på flatpanels synes de kun nævnt hvis man lige skal kommentere graden af DSE.

Fair nok med de allerede nævnte begrænsede ressourcer men rammer i reelt helt i plet mht. jeres målgruppe hvis i kun tester de bedste modeller mens de fleste af læserne ender med at købe de næstbedste?

Der er jo heller ingen, der siger, at i behøver teste alt mellem himmel og jord men i kunne måske een eller to gange om året lave en test af en storsælgende model i mellemklassen hvor testen måske ikke er struktureret som de sædvanlige high-end tests men hvor temaet måske er at pointere, hvad man går glip af ved at spare de sidste 30%. Nu er det så småt ved at være for sent, men det kunne også have været interessant med en mini-test af en af de LG plasma-skærme, der indtil for nyligt blev solgt hos Harald Nyborg for under 3.000 kr. - dvs. en test hvor man - upåagtet manglen på Smart-features og tilslutningsmuligheder - så på, om en billig plasma-skærm gav et bedre billede end et dyrt LCD-TV eller om der var for mange mangler ved disse skærme til at de kunne anbefales under nogen omstændigheder.

Igen: Dette skal ikke ses som et ønske om at fravige den generelle linie men blot at pointere at der måske er enkelte modeller, som er så populære, at alene deres popularitet retfærdiggør en anmeldelse. Det ville også give noget at linke til når den ene og den anden her i forumet spørger til de samme modeller igen og igen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#207630
Jeg har svaret dig på samme kritik i en anden tråd, så jeg klipper svaret ind her:
Tror du vi er så dobbeltmoralske, at vi anbefaler, at man slår disse systemer fra og så derefter slår dem til når vi ser fodbold selv? De anbefalede indstillinger du ser i anmeldelserne gælder over hele linjen uanset hvad du ser - BluRay eller fodbold. Vi tester TV'ene over en lang periode med alt det materiale du som bruger også ville sidde og se - dvs. også dårlige TV-udsendelser og sport. Det er naturligvis et spørgsmål om hvad man sætter mest pris på. Knivskarpe voldsomt pixellerede fodboldspillere eller lidt mere slørede men ikke-pixellerede spillere. Vi prioriterer at der IKKE introduceres artefakter til billedet.

Vi laver ikke vores anmeldelser om, så der kommer et afsnit der tager højde for, at Hr. og Fru Danmark bruger TV'et i standardindstillingerne og dermed vil have svar på hvilken model der så gør det mindst ringe når de ser fodbold. Nu er fodbold tilsyneladende ret vigtigt for dig, men der er nok andre derude, som hellere ville have et afsnit om hvordan reality-TV kunne se bedst muligt ud og sådan kan vi blive ved. Vi tester på noget materiale der dækker ret bredt og vælger de indstillinger der passer bedst til det hele. Hvis der er anledning til, at man bør slå noget til og fra efter behov, så nævner vi det specifikt.