Debat af streamingtjenester, priser, indhold og kvalitet. F.eks. Netflix, HBO, TV2 Play, Viaplay, iTunes m.fl.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af pkmadsen
#244481
Igår så jeg Force Awaken på Blu-ray . Hvilken fornøjelse med så rent et billede kombineret med DTS Masterlyd. Er der da ikke snart en tjeneste der vågner op og tilbyder ordentlig lyd og billedkvalitet. De danske er i særklasse ringe...Det må være fordi man ikke vil. Eller vil vi danskere bare have alting med laveste fællesnævner, så der simpelthen ikke er penge i det
Af Kennyiver
#244496
det fysiske medie som Blu-ray er stadig markant bedre end streaming. Billedet synes jeg er generelt godkendt via itunes på mit Apple tv, men lyden halter voldsomt. Det handler om økonomi og det er os forbruger som bestemmer hvornår det kommer - den alm forbruger skal vil give det det koster at streame det både billede og lyd i bedste kvalitet. Problemet er nok bare at de fleste bruger en flad soundbar eller tv'ets indbygget højttalere og derfor er ligeglad med lyden, øv!
Af mbm
#244498
Synes der er stor forskel..
Noget på netflix er ligeså godt som bluray. Kan også være dårligere eller bedre.
Husk jo Det er materialet og ikke mediet der afgør kvaliteten.
Af pkmadsen
#244501
Jeg synes ikke at mindes noget streaming hvor mørke scener kan siges at være godkendt. Men ja iTunes er tæt på. Netflix synes jeg faktisk er blevet ringere med tiden, det skal dog siges at jeg kun har set 1080p Mht lyden er jeg enig i at det bare er for ringe, men det jo nok som I skriver at få har noget grej hvor du kan høre/mærke forskellen. Har man det vil man virkelig værdsætte den markante forskel der er. Jeg ville personligt godt give en tyver mere for at få et tilvalg der hed HD lyd og bedre billede. Så mange film lejer jeg heller ikke
Af lennon
#244504
Det handler vel dybest set om båndbredde . Hvor YouSee flow TV feks kører med en bitrate på ca 12 mbps på HD kanalerne, så kører de bedste streamingtjenester vel på under det halve ? - og bluray er så igen i en helt anden liga . I det scenarie er det mig bekendt temmeligt sekundært om vi snakker 720p eller 1080p . .
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#244511
Husk at Yousee ikke benytter samme kompression som streamingtjenesterne gør. Netflix trækker noget ala 15 Mbit/s ved 4K men det er jo ikke komprimeret med MPEG4, som Yousees signaler er.

BluRay er ej heller komprimeret med nogen nyere algoritme, så selvom de typisk kører +30 Mbit/s så er det ikke specielt godt udnyttet ift dagens standard. Du kunne sagtens sende BD-kvalitet med meget lavere bitrate, men der er ingen der vil ofre eks 15 Mbit/s HEVC kodet 1080p (som jo heller ikke er udviklet til denne opløsning). Du kan vist tricke Youtube til at vise dine 1080p videoer, som du selv uploader, ved højere bitrate, men så skal du selv opskalere dem til 4K først - så får du 4K båndbredde, selvom billedet kun er 1080p oprindeligt.
Af puresp
#253422
Helt enig. Har sammelignet adskillige film som jeg både har via iTunes/AppleTV og via Bluray disc. Jeg vil ikke sige at jeg synes at iTunes versionerne er dårlige, men BD disc'ene giver et klart skarpere billede og DTS HD Master Audio eller andre ukomprimerede formater er også klart overlegne i dynamikken.

Desværre er det nok ligesom med musik. Langt de fleste giver ikke en fløjtende fis for optimal kvalitet når bare mageligheden bliver strøget med hårene.

Teknikken er Oppo BDP-103D afspiller via JVC X55 projektor til et 3m bredt lærred og et 7.2 lydanlæg med McIntosh A/V Controller, 2x500W McIntosh (front), 5x200W Rotel (center, side, rear) forstærkning, B&W Nautilus 801, 803, 804 og HTM1 højttalere og B&W DB1 subwoofere.
Af Kaktus-burger
#253429
puresp skrev:Helt enig. Har sammelignet adskillige film som jeg både har via iTunes/AppleTV og via Bluray disc. Jeg vil ikke sige at jeg synes at iTunes versionerne er dårlige, men BD disc'ene giver et klart skarpere billede og DTS HD Master Audio eller andre ukomprimerede formater er også klart overlegne i dynamikken.

Desværre er det nok ligesom med musik. Langt de fleste giver ikke en fløjtende fis for optimal kvalitet når bare mageligheden bliver strøget med hårene.

Teknikken er Oppo BDP-103D afspiller via JVC X55 projektor til et 3m bredt lærred og et 7.2 lydanlæg med McIntosh A/V Controller, 2x500W McIntosh (front), 5x200W Rotel (center, side, rear) forstærkning, B&W Nautilus 801, 803, 804 og HTM1 højttalere og B&W DB1 subwoofere.
Nu er det jo de færreste, som har en lignende installation som dig i hjemmet. Nogle mennesker har hverken tiden eller pladsen til den slags og andre interesserer sig bare ikke nok for den hobby og prioriterer således anderledes. Streaming er fint til mit behov. Vil jeg have højere allround 'kvalitet' på den tekniske side, smider jeg en blu-ray disc i afspilleren. Sværere er det ikke.
Det er fint med muligheder, og det er ganske fint, at man som almindelig forbruger ikke er tvangsindlagt til 4K, Dolby Atmos og all that jazz. Det vil i øvrigt også være spild af båndbredde.

Det samme gælder streaming-tjenesterne inden for musik. Jeg har et hæderligt anlæg, men slet ikke tiden eller længere interessen for at sidde og have 'lyttesessioner' i sweetspot. I dag kører musikken bare i baggrunden. Dem der gerne vil have 'Hifi', har da heldigvis muligheden med bl.a. Tidal.

Personligt synes jeg stadig det er spild af båndbredde. Jeg oplever hverken tab eller dynamik ved at høre på komprimerede sange i 256 k/bit AAC i forhold til FLAC. High-res interesserer mig som sagt ikke.
Af puresp
#253596
Til gengæld er man tvangsindlagt til suboptimal kvalitet hvis man vil streame. Det var vist det som trådstarter ville påpege...
Af Kaktus-burger
#253615
puresp skrev:Til gengæld er man tvangsindlagt til suboptimal kvalitet hvis man vil streame. Det var vist det som trådstarter ville påpege...
Du er ikke tvangsindlagt til noget som helst. Hvis du synes kvaliteten ved streaming er ringe, køber du bare dine blu-rays og UHD-skiver - ligesom du plejer.
Brugeravatar
Af bbplayer
#253628
Kaktus-burger skrev:
puresp skrev:Til gengæld er man tvangsindlagt til suboptimal kvalitet hvis man vil streame. Det var vist det som trådstarter ville påpege...
Du er ikke tvangsindlagt til noget som helst. Hvis du synes kvaliteten ved streaming er ringe, køber du bare dine blu-rays og UHD-skiver - ligesom du plejer.
Jeg er helt enig.

Har længe kørt med et streaming baseret setup, og nu har jeg langt om længe ønsket bedre billede og udnyttelse af mit UHD tv. Så valgte den enkle vej og købe UHD afspiller. (Og nøj, hvor er det dyrt)

Men udover det, så er det jo en ren smags sag, ingen er tvangsindlagt til de streaming tjenester der er, vil man have bedre, så vælger man det fysiske medie, vil man mainstreame, så gør man som mange og vælger viaplay/netflix/hbo.

Og for nogle, en større oplevelse, så går man i biografen ;)

Vi er nogen som går bare lidt mere op i det, og kalibrerer og pusler om kvalitet, og så er der hverdagens mennesker med andre hobbies.

Vi kan sikkert godt se kvaliteten er ringe på streaming tjenester men skal alt ses i tip top kvali? Så må man også betale det mere.