Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af kennethm
#177429
Hej FP.

Jeg har lige lånt avatar i 3d af en kammerat, men kan ikke få det til at virke på mit tv.

Jeg fik at vide jeg skulle bruge powerdvd 12 da den kan vise 3d.

Så jeg har koblet pcen sammen med tv'et via hdmi 1.4, starter så filmen i powerdvd 12 og trykker 3d.

Tv'et viser alt hvad der er på min bærbare skærm, og filmen kører fint. Men når jeg aktivere 3d i powerdvd så bliver min skærm på bærbaren grøn, hvorefter den fortsætter fint på tv'et, dette kan jeg forstå skyldes at min bærbar ikke kan afspille 3d.

Det jeg bare ikke forstår er, at når jeg aktivere 3d i powerdvd, så bliver den nærmest dobbelt-3d på mit tv.
Når jeg så tænder mine 3d briller så er der stadig nærmest 2 billeder oveni hinanden, ved ikke hvordan jeg ellers skal forklare det men kan kun få det til at virke korrekt i 3d hvis jeg starter filmen i powerdvd og ikke aktivere 3d, så kører der 2 billeder side-by-side på bærbaren men mit tv siger der er 3d effekt i filmen så den aktivere 3d.
MEN, er den 3d på tv'et så ikke kun en konvention fra 2d til 3d og ikke fuld 3d effekt fra filmen?

Hvordan får jeg det til at virke?

Mit tv er panasonic st50, bærbaren er en MSI GE60.
Hjælp?
Af Mysen
#177439
Når du ikke aktiverer 3D på din computer, så ser du side-by-side billederne på dit tv; -indtil dit tv behandler signalet, hvorefter det fremstår sløret uden briller og i 3D med briller?

Det er sådan, jeg forstår det, og det er sådan, det skal virke. Ret mig endelig, hvis det IKKE er sådan, det skulle forstås.

2D til 3D konvertering ville vise de to billeder ved siden af hinanden - lavet om til 3D på både højre og venstre billede. Jeg tror ikke der eksisterer et tv, der selv konverterer til 3D, uden du beder det om det.
Af kennethm
#177478
Jeps, når jeg bare kobler pcen til tvet og så starter filmen, så afspilles den som på pc'en, nemlig side-by-side.

Dette gør den i 3-4 sekunder, hvorefter tv'et skriver "der er fundet 3D indhold i filen" og så kan jeg ikke lige huske om den selv aktivere 3d eller jeg skal gøre det, men så tænder jeg for brillerne, og så er den i 3d.
MEN, jeg ser det bare som om at det kun er TV'et som behandler billedet via konventering af 2d til 3d, du ved ligesom hvis man ser en 2d tenniskamp på eurosport og så trykker på 3d knappen på fjernbetjeningen, så konventere den bare billederne til 3d, hvilket ikke er den 3d effekt som instruktøren af filmen ønsker at give.
Kan du følge mig?

Det jeg bare ikke forstår, er:
At når jeg så aktivere 3d i POWERDVD 12 programmet som jeg afspiller filmen i, så bliver den side-by-side afspilningen på computeren lavet om til 3d (dette kan jeg dog ikke se da min skærm på bærbaren bare bliver grøn) MEN, filmen kører så i 3d på tv'et, UDEN Jeg har aktiveret 3d på tvet.
Når jeg så aktivere mine briller til tv'et, så er der stadig masser af slør på billederne?

Det er så her jeg tænker, er 3d i powerdvd, kun til så man kan se 3d på sin bærbar hvis man har en skærm der kan vise det?
For i såfald, er det jo spildt at jeg har powerdvd da vlc bare kan afspille filmen side-by-side og så registrere mit tv at det er 3d jo?

Det er virkelig svært at forklare, gid jeg kunne vise det :p
Af Mysen
#177488
Jeg tror - og det er altså kun en idé, for jeg har ikke selv brugt powerDVD, hvilket gør, at alt hvad jeg skriver i dette indlæg derfor er gætværk - at det fungerer som det skal, når du ikke aktiverer 3D på din computer.

Når du aktiverer 3D på din computer, så splitter den højre og venstre del af billedet op i to nye billeder, der afspilles skiftevis. Det er det samme, dit tv gør, nå du/den aktiverer 3D hér.
Forskellen er bare, at dine briller bliver synkroniseret til frekvensen på tv'et, når tv'et afspiller 3D, hvilket giver et klart signal. Dette er ikke tilfældet, når tv'et ikke "er klar over", at den modtager et 3D-signal, og det sker, når du får PowerDVD til at afspille i 3D. Brillerne "blinker" altså ikke sammen med frekvensen, og derfor ser du stadig skygger.

Jeg ved ikke, hvorfor du ikke ser en 3D effekt, men på nogle tv kan man maksimere effekten eller den kan reduceres for at reducere crosstalk. Har du afspillet 3D på din skærm før, hvor det har virket bedre? Kan du evt. låne en PS3 af en eller anden, så du kan se, hvordan det bør se ud?
Af kennethm
#177505
Jeg er selv ejer af en ps3 og har set immortals i 3d versionen hvor jeg synes der var masser af gode effekter.

Men det du nævner er rigtigt kan jeg se (vidste bare ikke hvordan man lige beskrev det jeg så) men det er skygger ja, og tror faktisk at du har ret i at det alligevel fungere som det skal når jeg kun aktivere mine briller og dermed ikke aktivere det i powerdvd 12.

jeg har endnu ikke fået set avatar færdig i 3d, så kun noget af starten hvor det allerede drillede, så jeg vil forsøge i weekenden igen og så melder jeg tilbage.

En anden ting jeg dog gerne vil lære, er hvordan jeg får underteksterne til at virke i 3d?

For på computeren, går underteksten hele vejen hen over begge billeder på en gang, hvor jeg ville mene at for at få den med i 3d, så skal den stå ens på begge billeder.
Nogle der ved hvordan man får sine undertekster til det?

ved godt hvordan man lægger .srt filer ind og giver dem samme navn som filmen osv. for at de virker, men hvordan deler jeg dem til begge billeder? :)
Af Mysen
#177506
Så vidt jeg ved, så er undertekster embeddet i filen for det venstre øje i en sbs-3D. Jeg er ikke helt klar over, hvad dit problem består i, for hvis du afspiller en Blu-Ray, så burde der ikke være nogen problemer.

Hvis du afspiller en MKV-fil med 2 videofiler, så fungerer eksterne undertekster som ved normal MKV-afspilning, og hvis du afspiller to mkv-filer, en for hvert øje, på én gang med stereoscopic player eller lignende, så lægges underteksten bare i venstre container.
Af faris
#195715
Hi, Well looked after - it solves indeed the problem. Unfortunately, it introduces a new - it provides super very flickering in the highlights.