Debat om digitale tv-kanaler, HDTV og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signaler

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#266953
Jeg synes ikke der har været meget snak om UHD streaming fra Vinter OL 2018?

Har folk glemt UHD signalet eller streaming tjenesterne?

Her er i hvert fald et eksempel på mindre information omkring dette, dog ikke specifikt os i norden ;(

http://www.avsforum.com/watch-2018-winter-olympics/
Jeg glemte vist at skrive det er et eksempel og primært for USA modtagere :(
#266967
Syntes jeg læste at amerikanske DirectTV ville sende lidt på en satelitkanal 106 som støttede 4K og NBC ville sende udvalgte og de mest populære konkurrencer i 4K..Åbningsceremomien, Kunstskøjteløb, hurtigløb på skøjter, skihop og ishockey. (Finalen mellem stornationer som højest sandsynligt bliver mellem Canada, Rusland og USA plejer at være det højdepunkt de fleste vinter-OL fans ser frem til)

NBC kan man jo ikke hive ned i 4K, hverken på streaming eller tv..

Damn you. DR( af flere grunde) og Discovery.
#266986
Sidder og ser skihop på DR i 720p via youSee. Det ser nu ganske udmærket ud, men ville da være rart nok hvis DR/youSee ville/kunne øge kvaliteten til 1080p med 2,25 gange så mange pixels. 4K ville selvfølgelig være endnu bedre, men vel tvivlsomt om ret mange ville have glæde af det i praksis. Man skal have en 75" skærm på 3 meters afstand før man kan begynde at skelne det fra 1080p, og det kræver en 150" skærm hvis man vil have fuldt udbytte af 4K på den afstand.
#266987
I hvert fald under optimale forudsætninger, men vores 1080p signaler er jo også meget komprimerede. Det er værd at pointere, at springet til 4K også er et spring til HEVC-enkodning. Væsentlig mere billeddata kan sendes igennem ved samme båndbredde.

HDR ville være perfekt til skisport. Det ville kunne klare kontrasterne og få snelandskaberne til at se mere naturtro ud. Og det kræver ikke engang noget særligt ift. båndbredde.

De danske udbydere slæber fødderne afsted og vi burde som forbrugere forlange mere. Det er selvfølgelig bare min holdning.
#266989
Rasmus Larsen skrev:I hvert fald under optimale forudsætninger, men vores 1080p signaler er jo også meget komprimerede. Det er værd at pointere, at springet til 4K også er et spring til HEVC-enkodning. Væsentlig mere billeddata kan sendes igennem ved samme båndbredde.
Ved ikke meget om den slags. Ville det ikke være muligt at benytte HEVC-encoding med 1080P, eller evt. 1080P + HDR? Vil tro at de fleste ville være fint tilfredse med 1080p HDR i en god kvalitet.