Debat om digitale tv-kanaler, HDTV og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signaler

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af lasse.ohrt
#261096
Hej

Håber der er nogen der kan hjælpe mig i denne jungle.
Normalt er jeg temmelig ferm når det drejer sig om at indstille fjernsyn og den slags, men har fundet min mur :-).
Min farmor er kommet på plejehjem og jeg skal sørge for at hun kan se tv. Der er ingen fællesantenne da plejehjemmet har dere egen antenne som kan vise DR1, Dr2, Dr3 og TV2 men ikke noget udover det.
Min farmor er sønderjyde og er derfor dybt afhængig af ARD, ZDF, N3 og RTL.

Vi har prøvet en Boxer stue antenne, den var simpelthen ikke god nok og kunne iøvrigt ikke fange de tyske kanaler.

Derefter har jeg læst at tyskland ved årsskiftet er gået over i DVB T2 HD signalet og at mange mennesker derfor ikke kan modtage deres kanaler mere med de udstyr de i forvejen har.

I DK kører vi jo med DVB T2 og har gjort det i flere år, så spørgsmålet er her om der er forskel på DVB T2 HD og DVB T2?
Der er noget der siger mig der er forskel, for hvorfor skulle signalet ellers forsvinde ifølge en sønderjysk avis for de fleste? Der bliver her også nævnt H 265 HEVC.

Næste spørgsmål er om man ved at købe en kraftig stueantenne 40-50DB ville kunne modtage de tyske kanaler, og selvfølgelig med et dertil indrettet nyt tv er kan modtage det rigtige singnal. Hun bor i Vejle, så signalet burde vel være ok kraftigt?

Og sidste spørgsmål er om man for en sikkerheds skyld skulle købe tv`et i tyskand og om der derved skulle være nogen problemer?

Håber virkelig på jeres hjælp da jeg har en farmor der er meget frustreret, og ja osse hedes barnebarn :)
Brugeravatar
Af bbplayer
#261101
EDIT'd. Alt det andet unødvendigt.

Lige nu, så forklarer de på forsiden af freenet.tv at ZDFHD er gratis at modtage, så måske.

Eller er det at kikke på freenet.tv for at følge op på om de bliver betalingskanaler.
Brugeravatar
Af bbplayer
#261109
Jeg fik skrevet en lang søforklaring og slettede det hele :)

Så cuttede jeg forklaringen ned til at du kikker på http://freenet.tv , der kan man løbende holde øje med om ZDF HD rykker over i deres betalings pakker, ellers udover det så er resten på vej derover .
Så nationale og lokaltv bliver gratis, resten ser ud til at komme ind i den freenet pakke til €69 , hvor man kan købe et CI+ modul til ens tv, hvis det understøttes, og der kan man købe tyske kort for 3 måneder af gangen på ebay eller måske endda butikker som er pre-aktiveret når du sætter dem i, det udløber så efter 3 måneder fordi man så skal betale for det næste år , og her skal man være boende i Tyskland for at betale og registrere det, så der køber man et nyt kort på den side, hvor man sidst fandt det.

Kender man en i Tyskland eller kan man køre til nærmeste by og købe det i en tvbutik er det måske også muligt, aner ikke om de vil sælge til danskere.
Af SamsungPanasonic
#346101
lasse.ohrt skrev: 16. nov 2017, 14:32 Hej

Håber der er nogen der kan hjælpe mig i denne jungle.
Normalt er jeg temmelig ferm når det drejer sig om at indstille fjernsyn og den slags, men har fundet min mur :-).
Min farmor er kommet på plejehjem og jeg skal sørge for at hun kan se tv. Der er ingen fællesantenne da plejehjemmet har dere egen antenne som kan vise DR1, Dr2, Dr3 og TV2 men ikke noget udover det.
Min farmor er sønderjyde og er derfor dybt afhængig af ARD, ZDF, N3 og RTL.

Vi har prøvet en Boxer stue antenne, den var simpelthen ikke god nok og kunne iøvrigt ikke fange de tyske kanaler.

Derefter har jeg læst at tyskland ved årsskiftet er gået over i DVB T2 HD signalet og at mange mennesker derfor ikke kan modtage deres kanaler mere med de udstyr de i forvejen har.

I DK kører vi jo med DVB T2 og har gjort det i flere år, så spørgsmålet er her om der er forskel på DVB T2 HD og DVB T2?
Der er noget der siger mig der er forskel, for hvorfor skulle signalet ellers forsvinde ifølge en sønderjysk avis for de fleste? Der bliver her også nævnt H 265 HEVC.

Næste spørgsmål er om man ved at købe en kraftig stueantenne 40-50DB ville kunne modtage de tyske kanaler, og selvfølgelig med et dertil indrettet nyt tv er kan modtage det rigtige singnal. Hun bor i Vejle, så signalet burde vel være ok kraftigt?

Og sidste spørgsmål er om man for en sikkerheds skyld skulle købe tv`et i tyskand og om der derved skulle være nogen problemer?

Håber virkelig på jeres hjælp da jeg har en farmor der er meget frustreret, og ja osse hedes barnebarn :)
Jeg ved godt, at tråden er fra 2017, men modtager I stadig tysk TV via antenne i Vejle?
Af kjelds
#346117
Jeg kan ikke se af tråden, at trådstarter fik det til at lykkes, men jeg har meget svært ved at tro, at man kan modtage de tyske kanaler i Vejle. Slet ikke, hvis man bor nede i Vejle, og slet slet ikke med en stueantenne!

Men interessant at høre, om det er lykkedes nogen at modtage et tysk DTT-signal i Vejle med en nogenlunde normal antenneinstallation. Der er ca. 120 km til nærmeste sender. Ikke engang det danske sendenet i Sønderjylland (Aabenraa-senderen) er designet til at dække op til Vejle.