Debat om digitale tv-kanaler, HDTV og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signaler

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#247460
Det her lyder ikke som en helt enkel fejl at finde, så jeg synes ikke man kan klandre Yousee manden noget for at spørge andre til råds. Specielt hvis der eventuelt kan være noget galt med kabling/konnektering. Specielt ikke når du siger du har haft tidligere problemer forårsaget af indstråling fra din router.

Jeg vil dog sige det ret enkelt burde kunne være muligt at påvise om der er fejl i signalet med en måler. Måske er det hvad Yousee manden forsøgte at vise dig som du skriver.

Hvis du via dit TV kan få vist tekniske informationer om bitfejl kunne det være interessant. Tilsvarende kunne du prøve at koble andet TV til hvis muligt.

Der kan være noget med signal niveauerne som kan få nogle TV/målere til at vise forskelligt resultat. Men så ville jeg dog forvente det ikke kun var på en kanal.
#247493
bphhm skrev:Det her lyder ikke som en helt enkel fejl at finde, så jeg synes ikke man kan klandre Yousee manden noget for at spørge andre til råds. Specielt hvis der eventuelt kan være noget galt med kabling/konnektering. Specielt ikke når du siger du har haft tidligere problemer forårsaget af indstråling fra din router.

Jeg vil dog sige det ret enkelt burde kunne være muligt at påvise om der er fejl i signalet med en måler. Måske er det hvad Yousee manden forsøgte at vise dig som du skriver.

Hvis du via dit TV kan få vist tekniske informationer om bitfejl kunne det være interessant. Tilsvarende kunne du prøve at koble andet TV til hvis muligt.

Der kan være noget med signal niveauerne som kan få nogle TV/målere til at vise forskelligt resultat. Men så ville jeg dog forvente det ikke kun var på en kanal.
Den indbyggede signalmåler i et tv kan man ikke bruge til ret meget - hvis det er mobilstøj eller forstyrrelser fra andre tv kanaler så vil man ikke kunne udlæse det på den alligevel.

Hvis man ringer efter en antennemand, er der hans opgave at finde den dårlige ledning/samling/fordeler/forstærker. Det er alt alt for nemt bare at sætte en måler på, og med mindre at den blinker i alle lamper, så bare sige "det er tvet at det er galt med, for du kan se at jeg har fint signal på mit måleapperat". Men det er selvfølgelig en måde at tjene nogle hurtige, nemme penge på ved at køre en "ingen fejl konstateret" og så håbe på at kunden så vender tilbage igen og så ligepludselig finde en fejl i anlægget, som kunden så skal betale for udbedring af - mens de forhåbentlig glemmer den første regning, og bare betaler den.
#247494
HrJensen1 skrev: Den indbyggede signalmåler i et tv kan man ikke bruge til ret meget - hvis det er mobilstøj eller forstyrrelser fra andre tv kanaler så vil man ikke kunne udlæse det på den alligevel.
Det passer ikke helt, hvis tv/tuner kan vise SNR, som er signal til støy forhold, kan man ret nemt se om der er tilstrekkelig signal vs indstråling/støy
HrJensen1 skrev: Hvis man ringer efter en antennemand, er der hans opgave at finde den dårlige ledning/samling/fordeler/forstærker. Det er alt alt for nemt bare at sætte en måler på, og med mindre at den blinker i alle lamper, så bare sige "det er tvet at det er galt med, for du kan se at jeg har fint signal på mit måleapperat". Men det er selvfølgelig en måde at tjene nogle hurtige, nemme penge på ved at køre en "ingen fejl konstateret" og så håbe på at kunden så vender tilbage igen og så ligepludselig finde en fejl i anlægget, som kunden så skal betale for udbedring af - mens de forhåbentlig glemmer den første regning, og bare betaler den.
det passer heller ikke helt, montøren har ingen personlig fortjeneste i det da han nok er fast lønnet. Og firmaet/tv-udbyderen har ikke interesse i det det da det er en effektiv måde at sænke kundetilfredshed, og samtidig øge gennemsnits tiden for fejludbedring da alle teknikere skal to-tre gange ud til alle kunder inden de "finder" fejlen. Det fører til at kunder går til konkurrenter.

Det er bare min mening efter 3 år som tekniker (entreprenør) for de store internet/tv udbydere i Norge..


I forhold til problemet ved 458Mhz kan det godt opstå problemer grundet skade/knæk på kabel. hvis skaden er stor nok, kan der opstå stående bølger i kabel der "dræber" det riktige signal for den frekvens der passer med n antall halve bølgelængder mellem skade og konnektor i kabel. hvis det er tilfælde skulle du også se reduceret signal/SNR i de kanaler med frekvens tæt på 458mhz. det er svært at sige her fra sofaen min.

Men hvis han måler på det kabel du har tilsluttet din tuner og du kunne se et fint billede der, så er det meget sansynlig det er noget med din tuner.
Har du mulighed for at låne en anden tuner du ved er ok? så får du hurtig svar.
#247518
Forholdene i Danmark er anderledes end i Norge mht aflønning af tekniker. I Danmark skriver man hellere en regning mere end at få en glad kunde - eller det er i hvert fald det indtryk at man får
#247579
Der kører i øvrigt en tilsvarende tråd hos recorder.dk, hvor der er en der også har problemer med bland selv kanaler.
Her blev jeg opmærksom på at Yousee er gået over til QAM256 i stedet for QAM64, for at kunne presse mere data igennem på samme kanal.
Det betyder også at kravet til signalet og modtageren er noget højere.
Måske dit fjernsyn har problemer med at modtage QAM256.
Jeg går ud fra at Yousee teknikeren har checket dit signal ved dit TV.
#247581
Axlon skrev: Måske dit fjernsyn har problemer med at modtage QAM256.
Enten virker tuneren eller også virker den ikke, når man snakker en frekvens midt i frekvensspektret. Om det har den ene eller anden modulation har ikke noget at sige inde i selve tuneren - men et 256QAM signal er mere følsomt for udefrakommende støj end 64.

Så igen - fejlen er ikke i tv'et men noget der går galt inden at det kommer til tv'et
#247593
Tak for tilbagemeldingerne. Mit Samsung TV fra 2010 kan ikke vise SNR (Signal/Støj ratio). Jeg får dog mulighed for at tilkoble et andet fjernsyn, når jeg låner et af min bror. Kabel ombyttes også som forsøg.

Hvad angår indstråling fra router, så var det med et andet/gammelt kabel. Det nuværende kabel er Yousee-certificeret.

Hvad angår service-stil, så ser det ud til, at strategien er forskellig i Norge og DK. Det er det indtryk, man efterlades med.

Min konklusion på alle de fine kommentarer er, at det er en vanskelig fejl, som er svær at løse. Teknikerens forklaring er let, men næppe sandsynlig. Vi får se, om et andet fjernsyn kan tage kanalen på 458 MHz.
#247604
tvnoobie skrev:Vi får se, om et andet fjernsyn kan tage kanalen på 458 MHz.
Man kan ikke altid regne med det, da der godt kan være marginale forskellige på tunerne i tv'et - selv på 2 helt ens modeller.

Men du får da i hvert fald en rettesnor - for hvis den heller ikke kan tage 458, så er den helt galt. Men det er ikke nogen 100% garanti for at tv er iorden eller ej
#248786
Axlon skrev:
Der kører i øvrigt en tilsvarende tråd hos recorder.dk, hvor der er en der også har problemer med bland selv kanaler.
Interessant at andre har tilsvarende problem! Hvad angår QAM fik jeg oplyst, at jeg skulle fortsætte med QAM64.

Jeg har på mit fjernsyn fundet et sted med signaloplysninger. Det viste en signale styrke på 65 (samme niveau som på de fejlfrie kanaler). Bitfejlraten var 0 på de gode kanaler men lå og svingede mellem 35 og 95 på TV Zulu! Det tyder i min optik på, at det er signalet og ikke TV'et. Teknikeren dokumenterede kun signalstyrken overfor mig, intet om bitfejlraten.
#248787
Jeg vil dog sige det ret enkelt burde kunne være muligt at påvise om der er fejl i signalet med en måler. Måske er det hvad Yousee manden forsøgte at vise dig som du skriver.

Hvis du via dit TV kan få vist tekniske informationer om bitfejl kunne det være interessant. Tilsvarende kunne du prøve at koble andet TV til hvis muligt.
Der kan være noget med signal niveauerne som kan få nogle TV/målere til at vise forskelligt resultat. Men så ville jeg dog forvente det ikke kun var på en kanal.[/quote]


Hej
Jeg har fundet oplysninger om signal på mit tv. Den fejlramte Zulu kanal har ca samme signalstyrke som de øvrige (fejlfrie) kanaler, dvs omkring 65. Men TV Zulu har bilfejlrate på 35-95, mens de fejlfrie kanaler har 0!

Teknikeren viste mig kun oplysninger om signalstyrke, ikke om bitfejlrate. Og hans udstyr kan måske være stærkere til bitfejlkorrektion?

ps: i går den 28/3 så jeg en TDC tekniker ved det lokale TV skab i flere timer. Og nu har jeg udover Zulu-problemer også problemer med TV2 sport! Samme type af pixelering og bitfejlrate.
#248789
som jeg kan se i det her dokument(link nederst) skal kabel-tv installationer dimensioneres til 63-74dBmicroVolt +/- 3dB. så hvis det er signalstyrken i dVmicroV den måler, er du ok. Og den samme besked får du fra tekniker. Derfor mere sandsynlig det er støy, som ikke er mega nemt uden udstyr til at måle.

fejlkorreksjon gør din modtager nesten uanset, det er mest avhengig af om du modtager en stor nok del af den kodede information til at kunne genskabe billedet (korrekt). Hvis du ser pixelering eller feil i billede, er det pga manglende/fejltolket information, ikke manglende regne/data kraft eller bedre fejlkorreksjon. Det er ingen løsning på dit problem, men måske lidt forståelse.

efter omlægning er disse kanaler på 458mhz:
106: Zulu (id=420, QAM=256) TV 2 Zulu (HD)
108: News (id=840, QAM=256) TV 2 NEWS
149: TV2Sp (id=2810, QAM=256) TV 2 SPORT
107: Charli (id=2860, QAM=256) TV 2 Charlie
122: TV2Fri (id=500, QAM=256) TV2 Fri (HD)

har du en eller flere af disse kanaler? med eller uden bitfejl?

http://www.eriksminde.dk/files/5/2_afo_ ... r._1.1.pdf

kanal listen er ikke fra yousee, men en yousee bruger herfra:
https://forum.yousee.dk/kabel-tv-8/hvad ... teline.asc

452,5 - 460 Mhz benyttes i danmark af Net1 til at levere mobilt bredbånd, så der er masser af "støy" i de frekvenser.
side 114:
https://erhvervsstyrelsen.dk/sites/defa ... olonne.pdf