Debat om digitale tv-kanaler, HDTV og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signaler

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Montago
#220926
Hejsa...

Hvad er status på HDTV I Danmark ?

Hvilke TV udbydere har den højeste kvalitet og er det I 2015 muligt at se 1080p TV ... eller er det fortsat kun BlueRay og PC som kan vise indhold I den opløsning / kvalitet ??

Fatter ikke helt hvad problemet er - vi HAR jo MPEG4 (H264) broadcasting og med 7mbit burde man sagtens kunne sende 1080p med rimelig god lyd.

Man skulle ellers også tro at DR med deres milliard dyre Nye imperium ville kunne sende I 1080p ... men ak - synes at alt hvad jeg ser derhjemme på Yousee Kabel er skuffende dårlig kvalitet :(
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#220931
De fleste MPEG4-tunere derude i dag understøtter faktisk højest 1080i. Dengang HD vandt frem rykkede tv-industrien lidt for tidligt på sagen, så meget hardware var ikke forberedt til 1080p. Dermed endte hele "'økosystemet" af tv-kanaler på 720p eller 1080i.

Heldigvis er der jo ikke noget der hedder interlaced ved skridtet til 4K og der er heller ikke to forskellige opløsninger (med mindre man tæller 8K med), så her foregår standardiseringen forhåbentlig bedre.

1080p kan dog streames en del steder efterhånden. Netflix, HBO, iTunes, Google Play Film m.fl.
Brugeravatar
Af Montago
#220934
Rasmus Larsen skrev: 1080p kan dog streames en del steder efterhånden. Netflix, HBO, iTunes, Google Play Film m.fl.
det tæller ikke da det er video over internettet...

Men det du siger er at man i årevis har produceret elendige dekodere som ikke kan håndtere 1080p Indhold ...

dvs DVB-T og DVB-C som jo er MPEG4 ikke engang er forberedt til 1080p ???

det jo helt gak !!!
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#220935
Ja, ret underligt at man tog den beslutning i sin tid.

De nyeste tunere kan måske, men jeg har ikke undersøgt det. Problemet for tv-udbyderne er jo, at hvis de skal begynde at tilbyde tv-kanaler i 1080p, så skal de droppe noget andet. Der er ikke særlig meget kapacitet i deres sendenet og de vil nødigt cutte en stor kundegruppe fra.

Nu lukker nogle af kabel-tv-udbyderne jo deres analoge net inden længe og så får de mere kapacitet. Uden at vide det med sikkerhed, så tror jeg at de vil bruge lejligheden til at indfase bedre komprimering (f.eks. HEVC) og dermed kan de nok begynde at tilbyde 1080p og senere 4K.
Brugeravatar
Af Montago
#220937
det faaaaandme også på tide... Jeg husker at HDTV og FullHD begreberne var noget som kom frem i 2002 og deromkring

det er virkelig slapt af hele Float-TV industrien at de endnu ikke sender i 1080p når nu det var det TV fabrikanter og Kamera fabrikanter gik helt amok med for over 12 år siden !!!

i dag er 1080P jo næsten på vej ud til fordel for 1440P og 2160P
Af lunddal
#220941
Montago skrev:
Rasmus Larsen skrev: 1080p kan dog streames en del steder efterhånden. Netflix, HBO, iTunes, Google Play Film m.fl.
det tæller ikke da det er video over internettet...
Hvorfor ikke? Det er tydeligvis den måde, vi fremover får leveret tv på.

Man skifter ikke sådan lige tv-standarder fra tid til anden, men tv via internettet giver jo væsentligt mere frihed til at foretage ændringer i takt med udviklingen.
Af lunddal
#220942
Montago skrev:det faaaaandme også på tide... Jeg husker at HDTV og FullHD begreberne var noget som kom frem i 2002 og deromkring
Og der havde vi kørt med én standard i årtier inden da.
Af lennon
#220964
Husker en bagrundsartikel om,at man skal op i minimum 60" tv, for i det hele tagt at udnytte fullhd optimalt ved normal siddeafstand . Og det er vel også først nu ,at der efterhånden sælges anseelige mængder af nævnte størrelse . . ?
Brugeravatar
Af KimKaos
#222978
Jeg havde glædet mig til at nyde film mv. - men for pokker hvor bliver man skuffet når man opdager at 720p er standard alt for mange steder.

Har lige sat mig til rette med Gravity hos C More og så bliver man spist af med en 720p version.
Brugeravatar
Af KimKaos
#223361
Rasmus Larsen skrev:Prøv Netflix, Kim. De leverer efterhånden en del tv-serier i 4K :) Og så er UHD Blu-rays jo lige på trapperne.
Jeg fik NetFix da min flade landede og her nyder jeg alle de muligheder mit TV tilbyder.

Men det ændre ikke på at bortset fra Kanal 5 så sender de fleste kanaler i en kvalitet der er langt under standard - Det er sgu pinligt at en landsdækkende station sender en ny storfilm i 576i
Brugeravatar
Af KimKaos
#223369
Jeg har lige haft en længere snak med Yousee og de fortæller mig at de ingen intentioner har når det kommer til at udvikle deres app så den passer til f.eks. Tizen

De jammer sig over de mangler penge - de hæver løbende pakkeprisen og deres indtjening falder alligevel - men på samme tid så vil de ikke gøre noget for de kunder de har og de løfter ikke en finger for at trække nye kunder ind i butikken.

Jeg fik NetFix og nyder det - nu er vi åbenbart kommet til det tidspunkt hvor jeg skal sige farvel til den store pakke og C More og så "nøjes" med den mindste pakke plus NetFix og HBO - Jeg skal dog lige undersøge kvaliteten hos HBO før jeg bestemmer mig.

Så på et par mnd. har Yousee mistet mig som kunde når det kommer til pakkestørrelse og boksen er sendt retur og nu kikker jeg på C More - som sender i en skodkvalitet jeg ikke gider at betale for.

Så de må sgu til at vågne op - men mindre de er ligeglade med at de mister et 3.500+ om året pr. kunde