Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af maxt
#5660
først og fremmest vil jeg sige tak for den gode artikel. Men der er lige 1 sidste detalje jeg skal have på plads før jeg racer ud og henter et eksemplar af den omtalte skærm.
Nu er det jo en skærm af en "stor" størelse. Hvordan ser det ud med synsvinklen horisontalt da man (jeg) har en tendens til at læne mig længer og længere tilbage som tiden går. :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#5666
S-IPS panelerne har generelt de bedste betragtningsvinkler du får i en LCD skærm. Dette aspekt bør være din mindste bekymring med denne type skærm.
Af MassMan
#5682
Hvor ligger den i forhold til Samsung 204B mht gaming?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#5689
Jeg har opdateret anmeldelsen for L2000C. Det lader ikke til at panelet er 6-bit alligevel. Jeg har efter nærmere undersøgelse kunnet minimere disse dithering-agtige mønstre, og jeg er ret sikker på, at det bunder i behandlingen af DVI signalet. Det forekommer nemlig slet ikke i samme grad over D-SUB (VGA). LG har højest sandsynligt sparet et eller andet sted for at kunne komme op, prismæssigt, på siden af de andre 6-bit paneler.
Jeg fandt i samme tilfælde nogle kilder fra Kina, der angav det samme. Mange var af samme overbevisning i starten, altså, at der var tale om et 6-bit panel, men det viser sig, at det begrænser sig til signalbehandlingen.
Det samme er i øvrigt tilfældet for nogle af de nye Dell skærme, så det er jo en kontekst der underbygger det meget godt.

Der ændrer dog ingenting i den endelige konklusion eller den lidt lange diskussion. Skærmen leverer stadig et relativt fint resultat, men grafikere bør stadig kigge efter en anden type skærm.
At de dithering-agtige mønstre ikke bunder i dithering er nemlig ikke så afgørende lige i dette tilfælde. Det vigtigste er jo trods alt gengivelsen i praksis.
Hvor ligger den i forhold til Samsung 204B mht gaming?
Det vender jeg lige tilbage til. Jeg bliver nødt til at smutte nu.
Af MassMan
#5847
Vend tilbage please :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#5849
Det havde jeg helt svedt ud, beklager.

Til deciderede spilbrug, synes jeg faktisk begge skærme er gode bud. 204B havde en smule mere Overdrive trailing, altså hvor sløret får en lidt hvid nuance, men det ikke noget kritisk. I en overgang fra sort-hvid er L2000C en smule hurtigere, men ved langt de fleste andre farvenuanceskift, er de på niveau med hinanden.

Til gengæld har L2000C en smule bedre farvegengivelse og ikke mindst bedre betragtningsvinkler.
Af tmo720
#5856
Rasmus Larsen skrev:Det havde jeg helt svedt ud, beklager.

Til deciderede spilbrug, synes jeg faktisk begge skærme er gode bud. 204B havde en smule mere Overdrive trailing, altså hvor sløret får en lidt hvid nuance, men det ikke noget kritisk. I en overgang fra sort-hvid er L2000C en smule hurtigere, men ved langt de fleste andre farvenuanceskift, er de på niveau med hinanden.

Til gengæld har L2000C en smule bedre farvegengivelse og ikke mindst bedre betragtningsvinkler.
Mange tak for anmeldelsen og rådgivningen.
Af SLL
#6081
Jeg har selv lige bestilt en LG L2000C. Først havde jeg kikket på en Samsung Syncmaster 204B, men kunne ikke leve med synsvinkel problemerne på TN panelet.

Derefter kikkede jeg på den populære NEC 20" widescreen skærm, men turde at købe en widescreen skærm til spil. Så kom turen til Viewsonic's 2030 20" skærm, som jeg var meget tæt på at købe. Men pga. prisen, valgte jeg til sidst LG skærmen, som er lidt billigere end Viewsonic skærmen.

Viewsonic'en har muligvis lidt bedre farver, men jeg er ikke super kritisk overfor dette.

Jeg har lige bestilt, så skærmen kommer sikkert på fredag, hvor jeg med glæde skal skrive hvad jeg syntes er positivt og negativt, udfra en allround forbrugers synspunkt :-)

EDIT:
Jeg har læst lidt omking LG skærmen forskellige steder, hvor der nævnes ordet "banding problems", i forbindelse med DVI input'et. Det skulle ha' noget at gøre med bevarelsen af farverne, men jeg er ikke helt med på hvor meget det betyder i parksis. Nogen af jer, som ved noget mere om det, hvor slemt det eventuelt er?

EDIT:
Jeg fik lige øje på det med Dither på DVI indgangen i testen her på sitet. Det er sikkert det folk er lidt oppe at køre over på skærmen. Jeg får sikkert skærmen idag. Nu er jeg ikke grafiker ell. meget kritisk med farver, og går fra en gammel Samsung 22" CRT skræm til LG'en. Har jeg grund til at smile ell. græde ved LCD bekendtskabet? :-)

Mvh. SLL
Af SLL
#6106
læs venlist :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#6108
EDIT:
Jeg har læst lidt omking LG skærmen forskellige steder, hvor der nævnes ordet "banding problems", i forbindelse med DVI input'et. Det skulle ha' noget at gøre med bevarelsen af farverne, men jeg er ikke helt med på hvor meget det betyder i parksis. Nogen af jer, som ved noget mere om det, hvor slemt det eventuelt er?

EDIT:
Jeg fik lige øje på det med Dither på DVI indgangen i testen her på sitet. Det er sikkert det folk er lidt oppe at køre over på skærmen. Jeg får sikkert skærmen idag. Nu er jeg ikke grafiker ell. meget kritisk med farver, og går fra en gammel Samsung 22" CRT skræm til LG'en. Har jeg grund til at smile ell. græde ved LCD bekendtskabet? :-)
Det er helt rigtigt. Det som andre kalder banding, er det som vi har behandlet som dithering i testen. I bund er grund er det to sider af samme sag. Dithering er mere grundlæggende, mens banding er det fænomen, som den almindelige forbruger kan opleve i udvalgte spil.

Jeg synes ikke det er afgørende. Det har en påvirkning på den endelige farvegengivelse, men skærmens farvegengivelse er bedre end på mange af de typiske 17 og 19 tommer skærme, så jeg tror bare nogle folk enten har stillet for store forventninger eller bemærker det fordi andre farer op over det.

Banding er kort sagt uregelmæssigheder i f.eks. konturer. Det kan f.eks. ses på en rund cirkel af lys - f.eks. solen. Hvis den er kraftig i midten og fader ud til en lysere farve i kanten, kan overgangen virke en smule hakkende og altså ikke helt flydende.
Af SLL
#6136
Thanks Rasmus,

Okay, så fik jeg skærmen. Satte mit gfxkort til 60 hz, og satte skærmen til via medfølgende DVI-D kabel. Jeg blev meget positiv overrasket over billedkvaliteten.

Jeg satte begge mine skærme til mit Inno3d 7800GS kort. En Samsung syncmaster 1200NF (CRT analog), samt den nye LG L2000C skærm. Resultatat var helt vildt. Fladskærmen stod helt skarpt på hele fladen, mens CRT skærmen havde nogle problemer med hjørnerne som var uskarpe. Dernæst var farvekontrasten og lyset på LG skærmen ved at blænde mig lige da jeg satte den til. Det hjalp med nogle indstillinger. Dertil kommer, at jeg nu også er sluppet fra mine højtaler kontra CRT skærms farve problemer. Jeg sidder nemlig i et lydstudie, med en del højtalere omkring mine skærme. Og CRT farverne i hjørnerne, kan godt blive lidt underlige pga. magneter i højtalerne. Med fladskærmen er der ingen problemer :-)

Derværre har jeg fundet 2 pixels der lyser konstant, den ene i nederste scanlinje. Faktisk så langt nede, at den næsten forsvinder ud af billedet. Så den betyder ikke så meget. Den anden jeg fandt, sidder omtrænt samme sted, bare 2 scanlinjer længere oppe. Så de er helt ude af normalt synsfelt, men alligevel er det ærgeligt.

De der XP programmer der findes, til at aktivere en død pixel igen, virker de også på pixels som lyser hele tiden? Jeg regner nemlig ikke med, at LG ombytter en skærm pga. to lysende pixels, eller?!

SLL
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#6153
Tillykke med din nye skærm :)
De der XP programmer der findes, til at aktivere en død pixel igen, virker de også på pixels som lyser hele tiden? Jeg regner nemlig ikke med, at LG ombytter en skærm pga. to lysende pixels, eller?!
Det er meget sjældent det rent faktisk virker, men tag et forsøg. Jeg tror desværre ikke LG bytter skærmen, nej. Mest af alt fordi den ikke er dækket af deres zero bright pixel garanti.
Du kan dog også altid benytte dig af din 14 dages returret.
Af SLL
#6165
Hejsa Rasmus,

Det ender nok med, at jeg beholder skærmen, eftersom det ikke er noget stort problem med 2 små pixel problemer helt uden for normalt synsfelt. Og jeg opdagede faktisk, at de to pixels faktisk virker, men at de bare lyser anderledes skarpt end de øvrige pixels på skærmen. Alt en blå er stadig blå på de defekte pixels, bare mere blank blå og skarp. Som om det er noget baggrunds belysning der skinner igennem på de to pixels?!

Lidt mærkeligt, men det er åbenbart muligt :)

Ved ombytning, risikere man måske også bare, at få en anden skærm med flere småfejl. Så man skal nok være glad for det man har hehe.