Log ind med sociale netværk
9. feb 2007, 17:16
#14768
Hej, jeg modtog også denne skærm i går.
Den har en rigtig god lysstyrke og kontrast -- meget bedre end min bærbares panel i hvert fald -- men jeg er bekymret for opdateringshastigheden, for når jeg drejer meget hurtigt rundt i FPS'er kommer der, og jeg ved ikke, hvad I vil kalde det, men det er altså en slags "forskydninger i billedet, altså lodret:
|
..|
....|
......|
........|
...........|
Ca. sådan, gengivet med tegn...
Mit spørgsmål er nu: Er det umuligt at undgå med fladskærme, der har opdateringshastigheder på 8 ms?
Det skal lige siges, at mit GFX IKKE er særligt stærkt, og derfor er det nok relativt sjældent, at jeg rammer de 60 fps... [EDIT] -- altså har det næppe at gøre med V-sync, tror jeg... [/EDIT]
Ydermere skal det siges, at jeg kører over VGA, kan det have noget med dét at gøre??
Den har en rigtig god lysstyrke og kontrast -- meget bedre end min bærbares panel i hvert fald -- men jeg er bekymret for opdateringshastigheden, for når jeg drejer meget hurtigt rundt i FPS'er kommer der, og jeg ved ikke, hvad I vil kalde det, men det er altså en slags "forskydninger i billedet, altså lodret:
|
..|
....|
......|
........|
...........|
Ca. sådan, gengivet med tegn...
Mit spørgsmål er nu: Er det umuligt at undgå med fladskærme, der har opdateringshastigheder på 8 ms?
Det skal lige siges, at mit GFX IKKE er særligt stærkt, og derfor er det nok relativt sjældent, at jeg rammer de 60 fps... [EDIT] -- altså har det næppe at gøre med V-sync, tror jeg... [/EDIT]
Ydermere skal det siges, at jeg kører over VGA, kan det have noget med dét at gøre??
9. feb 2007, 17:39
#14770
jeg tror det er tearing du oplever. Det kommer ofte når man er på den forkerte side af de 60fps. Du kan få det væk ved at slå v-sync til i gfx menuen, men det kan godt dræbe din fps endnu mere.
Problemet med fald i fps når v-sync er slået til kan godt fixes, ved at køre med triple buffering. I gfx menuen kan man slå det til, dog kun til opengl spil. Mht direct3d spil, kan man nogle gange være heldig at spilproducenten har indbygget det i spillet, feks wow, men har de ikke, kan du følge denne guide for at slå det til:
http://www.ocworkbench.com/2006/articles/DXtweaker/
Problemet med fald i fps når v-sync er slået til kan godt fixes, ved at køre med triple buffering. I gfx menuen kan man slå det til, dog kun til opengl spil. Mht direct3d spil, kan man nogle gange være heldig at spilproducenten har indbygget det i spillet, feks wow, men har de ikke, kan du følge denne guide for at slå det til:
http://www.ocworkbench.com/2006/articles/DXtweaker/
Senest rettet af Mokkat 10. feb 2007, 10:17, rettet i alt 1 gang.
9. feb 2007, 18:14
#14771
Okay Jeg troede, at tearing var et vandret delt billede... Nåmen hvis problemet bare er den lave framerate, gør det ikke noget... får ny computer til foråret...
Jeg prøvede også at slå V-sync fra, men syntes ikke der var den store forskel... nok bare svært at se den pga. den lave framerate...
Så jeg ved ikke rigtigt, om jeg gider rode med dét, du kalder "triple buffering"...
Jeg prøvede også at slå V-sync fra, men syntes ikke der var den store forskel... nok bare svært at se den pga. den lave framerate...
Så jeg ved ikke rigtigt, om jeg gider rode med dét, du kalder "triple buffering"...
9. feb 2007, 22:02
#14780
Vrøvl! For at fjerne tearing skal V-sync være slået TIL! Tearing opstår når dine bufferlagringer ikke modtages synkront i skærmen, hvilket kun kan ske når v-sync er slået fra - det ligger ligesom i ordet.
Så du skal under ingen omstændigheder slå V-sync fra hvis du vil have et billede uden hakker. Erstat derfor "fra" med "til" i Mokkats indlæg, så har du den korrekte fortolkning.
Så du skal under ingen omstændigheder slå V-sync fra hvis du vil have et billede uden hakker. Erstat derfor "fra" med "til" i Mokkats indlæg, så har du den korrekte fortolkning.
10. feb 2007, 12:47
#14793
HVAR?! Jeg har hele tiden kørt med V-sync, tror jeg!
Øhm, ja, hvis ikke det er synkront opstår der tearing, det ved jeg... Men jeg er formentlig hele tiden under de 60 fps... og det er dér, V-sync gør gavn... ja?
Hvis man så kører med f. eks. 120 fps (som skærmen burde kunne klare) og så selvf. slår V-sync fra, så kan der stadig opstå tearing?
Men hvad jeg vil frem til: Hvis jeg kører med V-sync, og der alligevel er "forskydniger" i billedet, er problemet så ikke skærmen??
Jeg tjekker lige mine spil... eller skal man slå det fra i CCC (jeg har et Mobility X700)?!
Øhm, ja, hvis ikke det er synkront opstår der tearing, det ved jeg... Men jeg er formentlig hele tiden under de 60 fps... og det er dér, V-sync gør gavn... ja?
Hvis man så kører med f. eks. 120 fps (som skærmen burde kunne klare) og så selvf. slår V-sync fra, så kan der stadig opstå tearing?
Men hvad jeg vil frem til: Hvis jeg kører med V-sync, og der alligevel er "forskydniger" i billedet, er problemet så ikke skærmen??
Jeg tjekker lige mine spil... eller skal man slå det fra i CCC (jeg har et Mobility X700)?!
10. feb 2007, 14:22
#14796
Upsi... lader til, jeg har kørt uden V-sync... har slået det til nu... *spade*!
Nå, glæder mig sgu til foråret!
Og tak for hjælpen
Nå, glæder mig sgu til foråret!
Og tak for hjælpen
Senest rettet af Emil Kastberg 10. feb 2007, 14:34, rettet i alt 1 gang.
10. feb 2007, 16:47
#14807
V-sync gør altid gavn. Uanset hvor mange fps du kan køre med. Din skærm kan jo ikke vise mere end 60 fps alligevel, så selvom dit grafikkort viser at det producerer 340 fps, så er din skærm pænt ligeglad - den opdaterer kun panelet 60 gange i sekundet, så de 280 fps går altså tabt.
Jeg har allerede skrevet 2 artikler der omhandler dette, som du kan finde i vores fokusartikler på forsiden.
Bottom line: Med V-sync slået fra kan der opstå tearing uanset hvad din framerate er. Det er selve naturen i denne teknik og det ændrer du ikke på ved at kunne trække mange fps. Med V-sync slået til, kan du dog risikere at din framerate falder hvis ikke din computer kan trække mindst 60 fps, idet framebufferen skal vise hele multiplum. Der er enten 2 eller 3 - dvs. du får kappet din framerate til eksempelvis 45 fps hvis din computer kan trække mellem 45 og 60 fps (med triplebuffer).
Jeg har allerede skrevet 2 artikler der omhandler dette, som du kan finde i vores fokusartikler på forsiden.
Bottom line: Med V-sync slået fra kan der opstå tearing uanset hvad din framerate er. Det er selve naturen i denne teknik og det ændrer du ikke på ved at kunne trække mange fps. Med V-sync slået til, kan du dog risikere at din framerate falder hvis ikke din computer kan trække mindst 60 fps, idet framebufferen skal vise hele multiplum. Der er enten 2 eller 3 - dvs. du får kappet din framerate til eksempelvis 45 fps hvis din computer kan trække mellem 45 og 60 fps (med triplebuffer).
10. feb 2007, 20:19
#14830
Det sidste forstod jeg ikke helt.
Og hvad gør double og triple buffering egtl.? er det dét med 2 og 3?
Og der er ingen TFT-skærme, der kan køre højere end 60 Hz?
idet framebufferen skal vise hele multiplum.I artiklen, som jeg siden har nærlæst, står der, den vil kappes til 30 fps (hvis mellem 30 og 60 fps) -- er det så med 2 som multiplum (?) ? Og med 3, så kappes der til 45?
Og hvad gør double og triple buffering egtl.? er det dét med 2 og 3?
Og der er ingen TFT-skærme, der kan køre højere end 60 Hz?
10. feb 2007, 23:43
#14835
Dine spørgsmål begynder at have meget lidt med L2000C anmeldelsen at gøre, så jeg vil anbefale dig at læse mere om det på nettet:
http://en.wikipedia.org/wiki/Triple_buffering
Og ja alle fladskærme kører pt. ved 60 Hz internt - også selvom du forsøger at fodre den med et 75 Hz signal.
http://en.wikipedia.org/wiki/Triple_buffering
Og ja alle fladskærme kører pt. ved 60 Hz internt - også selvom du forsøger at fodre den med et 75 Hz signal.
Log ind med sociale netværk