Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af telum
#29521
Som sædvanlig et rigtigt godt review.

Jeg bliver igen igen i tvivl om det er den eller BenQ'en jeg skal vælge.

Problemet er, at der ikke er ret mange steder der har reviewet dem begge og sammenlignet dem.

Jeg har fundet et review her, men jeg ved ikke om det er et seriøst site - jeg bliver altid skeptisk når noget bliver rewievet med topkarakterer:

Trusted Reviews

Den ca. 1000kr. dyrere end Dell'en, da jeg ikke har været i stand til at finde en forhandler i england der vil sende til DK. Ydermere er garantien fra Dell jo helt enestående.

Jeg bliver sindsyg af at jeg ikke kan danne mig mit eget indtryk! :s

Hvad ville du gøre i mit sted Yakken? :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#29524
Skærmen ser som sådan udmærket ud. Hvilken skærm er det du vil have sendt fra England, men ikke kan finde en forhandler til?

Der burde ikke være noget i vejen for at købe BenQ's model, men det er ganske rigtigt lidt svært at forholde sig til når der ikke er nogen objektive målinger med i testen. Du behøver ikke vægte 92% NTSC gengivelsen for 2407WFP-HC specielt højt i den sammenhæng - det kan sagtens undværes!
Af telum
#29531
Det er BenQ'en jeg har forsøgt at finde en forhandler til.

Skrev til 4-5 forhandlere fundet gennem pricerunner.co.uk og har fået svar fra 2 at de ikke sender udenfor UK.

I DK koster den ca. 5.800kr. så sammenlignet med de va. 4.600kr for Dell'en er der jo lidt at spare og man får 4 års garanti oveni hatten.

Jeg vægter heller ikke de 92% NTSC. Jeg vægter mere Dell's ry (nok mest fra 2007fp) og BenQ's manglende ry :)

Jeg skal mest bruge den til kontorarbejde (ikke grafik), film og et enkelt spil en sjælden gang imellem.

En af de ting der bekymrer mig er dog sammenligningen på grå-skala som kan ses her:

Dell vs. BenQ

Her vinder Dell jo klart. Det skal dog siges, at jeg kan låne en spyder 2 pro calibrator så måske den kan rette op på det.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#29537
Gråtoneskalaen burde være taget efter kalibrering, ellers giver den ikke megen mening. Hvis det er tilfældet, så er der helt klart en forbedring at hente ved at vælge Dells model.
Af abebjorn
#29541
Hej Yakken

For det første, tak for en fin test!

Da jeg ikke har nogen erfaring med at kalibrere en skærm brugte jeg de farve-, contrast- og brightnessværdier du oplyste i testen. Jeg skruede dog yderligere lidt ned for brightness, da jeg synes den var lidt for lys. Billedet står meget bedre end out-of-box, men tror du, at jeg yderligere ville kunne hente noget ved at få den hardwarekalibreret? Det skal siges, at jeg ikke har adgang til en hardwarekalibrator, så jeg skal i givet fald ud og investere i en. Skærmen skal bruges til adobeprogrammer, sketchup og tekstbehandling.

Jeg oplever heller ikke de problemer med ghosting, som der har været talt rigtig meget om, bl.a. på youtube.
Af telum
#29554
Det er underligt nok ikke tilfældet Yakken:

"...as they are rendered by the screen with standard settings".

Hvis man ser på farverne med Delta E efter skærmene er kalibreret ligger alle farver under 2(for begge skærme). Dog er Dell'en marginalt bedre specielt i de sorte og grå toner.

Derudover er det måske en gammel version af BenQ'en - fik i hvert fald at vide, at den sorte var en ældre udgave (da jeg ellers helst ville have en sort).
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#29557
abebjorn: Som jeg skrev i testen, så skal skærmen bruges ved siden af et stort vinduesparti, så derfor sigtede jeg lidt højere end de 120 cd/m2 som der er den anbefalede værdi. Så du har ikke gjort noget forkert ved sænke brightness. Dog så kan du ikke være helt sikker på at skærmen får samme farvetemperatur når du sænker brightness. Samtidigt så kan der også være forskel på hvordan hver enkelt skærm er indstillet og dit grafikkort er nok heller ikke det samme. Ydermere, så sørger Lacies software for at justere de sidste småting via selve farveprofilen, så dér kommer der yderligere en forskel ind.

For at få en ordenlig kalibrator, så skal der nok smides 1000 kr. eller mere, så jeg synes det virker som en ret stor ekstraudgift. Hvis skærmen skal bruges mere professionelt, så kan det dog være rart at vide med lidt større sikkerhed at farverne ikke er helt ved siden af. Det kan du vist kun selv vurdere.

telum: Mystisk at lave en gråtoneskala hvis skærmen ikke er kalibreret uden at lave en magen til når den er kalibreret, men sådan er det jo. Om skærmen er et år gammel eller ej, gør nok ikke så meget. Godt nok er panelet ikke det samme som i Dells, men den gamle revision af 2407WFP viste faktisk en dybere sort end den nye - så alt gammelt er ikke "forældet".
Af telum
#29561
Det er selvfølgelig rigtigt.

Jeg synes dog ikke jeg er kommet specielt meget nærmere en beslutning desværre.

Ender nok med at tage den pæneste og der vinder Dell'en meget overbevisende :)
Af panch
#29710
Jeg synes ikke jeg kan se nogen steder den kan købes på dell DK. Skal man til Dell i udlandet for at købe eller?
Af telum
#29711
@Panch

Nej den er i restordre hos Dell.

Heldigvis kan man med fordel købe den fra england, da der følger en god garanti på 4 år med, og den er derudover endda billigere end når Dell.dk har tilbud på den.

Du skal kontakte dem, men så sender de også gerne til danmark. Garantien er hos Dell så den er ikke knyttet til england - der er altså ingen forskel fra at købe der som hos Dell.dk

Her er stedet: PcBuyIt

Jeg har selv tænkt mig at købe der når jeg får mit nye visa-kort i næste uge.
Af panch
#29712
Ok, mange tak. Det vil jeg helt klart undersøge.

Desværrre har jeg et ældre grafikkort med en VGA og en DVI udgang. DVI udgangen er hooked op til fladskærmen, så det efterlader kun en VGA udgang til skærmen indtil næste PC-opgradering om ca. 6 mdr.

Min nuværende ViewSonic skærm som var ret dyr i sin tid havde et super billede på DVI udgangen, men med VGA skal jeg meget ofte autoadjuste den for at få skarpt billede. Det er også somom den driver lidt.

Nogen der kan informere om VGA indgangens kvalitet på DELL skærmen? Hvis jeg køber den inden længe går der immervæk nogle måneder hvor jeg ikke kan få DVI på den...
Af abebjorn
#29718
cederstrom skrev:Hvad tager de for forsendelse?
ca. 600 kr.