Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Wizard
#26631
Udemærket test, men jeg syntes der manger lidt om de teknikker som Philips har, såsom Pixel Perfekt HD og deres Natural Motion HD. Hvordan klarer de sig på alm. SD materiale og selvfølgelig også på HD?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#26716
Pixel Perfect HD er som sådan en videreudvikling af Pixel Plus systemet beregnet til at behandle billedet på forskellige måder. Generelt ved jeg godt, at der er en del hype omkring Philips billedkredsløb, men man skal dog huske på, at de andre producenter også har sådanne systemer - de er bare ikke profileret i samme grad.

Pixel Perfect HD gør det dog rigtig fint. Langt hen ad vejen afhænger billedet dog mere af hvilke indstillinger man bruger, så hvis de er dårlige, så vil Pixel Perfect HD systemet ikke kunne løfte opgaven helt.

Natural Motion HD omtaler jeg kort i den sætning, hvor jeg nævner noget med, at motion billeder generelt er meget flydende og uden hak. Philips har altid været blandt toppen af poppen blandt LCD producenterne til at gengive bevægelser uden slør og specielt uden hak. Det kan man f.eks. takke systemer som Natural Motion HD for.
Det giver sig som sådan udtryk i både SD og HD.
Af Wizard
#26884
Tak for svaret...

Jeg har lige pt. et alm. Philips fjernsyn med Pixel Plus 2 og jeg er en af dem der er vild med deres Natural Motion.

Hvordan behandler tv'et signalet fra en computer, kan skærmen benytte Pixel Perfect HD og Natural Motion HD i 1:1 pixelmapping?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#26941
Wizard skrev:Tak for svaret...

Jeg har lige pt. et alm. Philips fjernsyn med Pixel Plus 2 og jeg er en af dem der er vild med deres Natural Motion.

Hvordan behandler tv'et signalet fra en computer, kan skærmen benytte Pixel Perfect HD og Natural Motion HD i 1:1 pixelmapping?
Jeg må faktisk være dig svar skyldig lige her. Jeg kan ikke erindre, hvordan det forholdte sig. Mange nyere skærme gør jo det, at de opfatter skærmen som monitor, når et PC signal kommer ind og derved bliver disse kredsløb også inaktive, hvilket sikkert er det du har i tankerne, ikke sandt?

Alternativt skal man jo sende en HD 720p eller 1080p opløsning til skærmen, så skærmen ikke opfatter det som et PC signal.
Af SDi
#26976
Jeg har nogle spørgsmål.

1) Billedekvaliteten sammenlignes med 9732, men hvad med 9632?

2) Kan man forvente at banding vil fremstå som plamager istedet for flydende farveovergange ved f.eks. undervandsoptagelser med flere blå nuancer?

3) Grunden til banding, er det en decideret begrænsing i antal bits til farver eller en justering?

På forhånd tak.
Af Jimmi
#26978
Hej Rasmus,


Tak for en fin test.

Jeg har selv et 42PFL9732D. Kan du sige noget om indstillingerne; "Kontrast", "Lys", "Farve" og "Skarphed"? Jeg har dem pt. på henholdsvis 80, 50, 55 og 1.
Farvetonen har jeg nu sat over på "Varm", som du foreslår.

Du nævner "Støjreduktion". Jeg har den personligt sat til middel, på et analogt TDC Kabel TV (YouSee) signal og jeg synes der er en tydelig fordel i forhold til at den er slået fra.
Men du skriver jo også, at den er afhængig af signalet.

Hvor meget vil man få ud af en professionel kalibrering? Justerer de udelukkende på de indstillinger, som man selv har adgang til via menuen?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#26990
SDi skrev:Jeg har nogle spørgsmål.

1) Billedekvaliteten sammenlignes med 9732, men hvad med 9632?

2) Kan man forvente at banding vil fremstå som plamager istedet for flydende farveovergange ved f.eks. undervandsoptagelser med flere blå nuancer?

3) Grunden til banding, er det en decideret begrænsing i antal bits til farver eller en justering?

På forhånd tak.
1) Jeg har kun set 9632D serien meget kort, så jeg har ikke rigtig noget grundlag for at vurdere det. Hvis Philips følger den trend, som de har gjort i et par år nu, så vil 9632D serien dog være på samme eller lidt højere niveau end 9731D serien - altså topserien fra året før.

2. Undervandsoptagelser kan være problematiske, ja. Det var dog ikke over hele spektret, at der var synligt banding og det er primært for de mørkeste farver. Mørkeblåt vand kan dog godt være et af de punkter, hvor man vil kunne se fænomenet.

3. Som udgangspunkt vil jeg vurdere, at det er et indstillingsproblem, for jeg tror ikke at begrænsningen ligger i billedkredsløbet. Specielt indstillingen for kontrast kan ændre en del på det, men først og fremmest vil jeg vurdere at det handler om at få rettet gamma forløbet - og det skal gøres i service menuen.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#26991
Jimmi skrev:Hej Rasmus,


Tak for en fin test.

Jeg har selv et 42PFL9732D. Kan du sige noget om indstillingerne; "Kontrast", "Lys", "Farve" og "Skarphed"? Jeg har dem pt. på henholdsvis 80, 50, 55 og 1.
Farvetonen har jeg nu sat over på "Varm", som du foreslår.

Du nævner "Støjreduktion". Jeg har den personligt sat til middel, på et analogt TDC Kabel TV (YouSee) signal og jeg synes der er en tydelig fordel i forhold til at den er slået fra.
Men du skriver jo også, at den er afhængig af signalet.

Hvor meget vil man få ud af en professionel kalibrering? Justerer de udelukkende på de indstillinger, som man selv har adgang til via menuen?
Dine indstillinger lyder rimelige. Farve kan måske reduceres lidt.

Støjreduktion kan naturligvis have sine forcer. Herhjemme har vi dog almindeligvis digitalt signal, så der har den ikke rigtig nogen positiv effekt.

En professionel kalibrering vil - hvis personen ved hvad han foretager sig - også indbefatte indstilling i service menuen. Som jeg var kort inde på i mit svar oven for, så kan f.eks. gamma forløbet sikkert rettes herinde og det kan bidrage til at hjælpe på både banding og shadow detail problematikken.
Omvendt vil jeg dog også sige, at du skal prøve at relatere det til dine behov. Hvis du ikke oplever begrænsningen i Tv'et, så er det jo heller ikke sikkert, at du føler du får lige så meget ud af det, som den mere kritiske bruger.
Jeg ved ikke om du gør dette, men forstå mig ret: Jeg er stor fortaler for at få Tv kalibreret korrekt, men behovet hos slutbrugeren er bare ikke altid til det. Philips er dog som regel et Tv, hvor man kan hente ret meget på en kalibrering.
Af Jimmi
#26995
Rasmus Larsen skrev:
Jimmi skrev:Hej Rasmus,


Tak for en fin test.

Jeg har selv et 42PFL9732D. Kan du sige noget om indstillingerne; "Kontrast", "Lys", "Farve" og "Skarphed"? Jeg har dem pt. på henholdsvis 80, 50, 55 og 1.
Farvetonen har jeg nu sat over på "Varm", som du foreslår.

Du nævner "Støjreduktion". Jeg har den personligt sat til middel, på et analogt TDC Kabel TV (YouSee) signal og jeg synes der er en tydelig fordel i forhold til at den er slået fra.
Men du skriver jo også, at den er afhængig af signalet.

Hvor meget vil man få ud af en professionel kalibrering? Justerer de udelukkende på de indstillinger, som man selv har adgang til via menuen?
Dine indstillinger lyder rimelige. Farve kan måske reduceres lidt.

Støjreduktion kan naturligvis have sine forcer. Herhjemme har vi dog almindeligvis digitalt signal, så der har den ikke rigtig nogen positiv effekt.

En professionel kalibrering vil - hvis personen ved hvad han foretager sig - også indbefatte indstilling i service menuen. Som jeg var kort inde på i mit svar oven for, så kan f.eks. gamma forløbet sikkert rettes herinde og det kan bidrage til at hjælpe på både banding og shadow detail problematikken.
Omvendt vil jeg dog også sige, at du skal prøve at relatere det til dine behov. Hvis du ikke oplever begrænsningen i Tv'et, så er det jo heller ikke sikkert, at du føler du får lige så meget ud af det, som den mere kritiske bruger.
Jeg ved ikke om du gør dette, men forstå mig ret: Jeg er stor fortaler for at få Tv kalibreret korrekt, men behovet hos slutbrugeren er bare ikke altid til det. Philips er dog som regel et Tv, hvor man kan hente ret meget på en kalibrering.
Ok, jeg vil overveje om en kalibrering er pengene værd.. hvad det så end koster.

Men i søndags så jeg en film, før jeg læste din anmeldelse, og da lagde jeg mærke til "banding". Før jeg læste din anmeldelse var jeg ikke klar over hvad fænomenet hed, men det ved jeg så nu. Men som sagt lagde jeg meget mærke til det, og det vil i hvert fald være rart at få løst i det omfang det er muligt.

Hvorvidt jeg har digitalt signal eller ej der skal jeg kontakte YouSee, korrekt? Jeg bor i en ejerforening, og bruger bare antennestikket i væggen. Jeg har mellempakken, men ingen Selector.
Men så vidt jeg har forstået, så skal alle have mulighed for at modtage DR og TV2 digitalt - men det kan ikke ske uden en Selector, vel?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#27009
En prof. kalibrering koster ca. 2500 kr.