Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af stigers
#3056
Mange tests af fladskærme er ok - denne ingen undtagelse.

Men et lille ord om garantien er vel ikke at foragte - mange køber jo skærm på baggrund af et div. tests... ????
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#3059
Hvad mener du med: "så længe man ikke udfører grafisk arbejde" ?
er den ikke så god til grafisk arbejde?
Samsung 204B er en af de første skærme der gør brug af et TN panel i 20 tommer - derfor er den så billig. TN panelet er i teorien kun 6-bit, men bruger nogle algoritmer til at udregne, hvordan man kan vise de resterende farver. Det aspekt, samt de lidt begrænsede betragtningsvinkler, gør dem ikke specielt egnede til grafisk brug.

På grund af det ovenfornævnte aspekt ligger producenterne dog heller ikke så meget i at kalibrere TN baserede skærme så præcist fra starten af - hvis du kan se sammenhængen?

Du kan læse om de forskellige paneltyper her: http://www.flatpanels.dk/efterpanel.php

stigers: Det skal jeg helt sikkert tænke over i fremtiden. Det kan dog nævnes, at 204B ikke er dækket af Zero Bright Pixel garantien mod pixelfejl. Du kan se garantien for pixelfejl her: http://www.samsung.com/dk/support/guara ... elspec.pdf

Udover pixelfejl, så er 204B dækket af en 3-årig fabriksgaranti.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#3062
MassMan skrev:Vil en 1600x1200 skærm ikke gengive opløsningen 800x600 bedre end en 1280x1024 skærm?
Jo - du kan selv regne ud hvorfor: 1600x1200 er jo stadig i forholdet 4:3 hvorimod 1280x1024 er i 5:4 og idet 800x600 også er i forholdet 4:3 så vil det fysiske antal pixels for det første være i det samme forhold som den store skærm, men du får samtidigt en opløsning der er et helt multiplum af native opløsningen og det vil altid stå skarpt.
Af ledderlappan
#3072
Jeg kan nu ikke helt finde ud af om denne skærm er et bedre tilbud end Philips 200W6CS som er med et 16ms S-IPS panel. Den nye Samsung har bedre indstillinger og hurtigere responstid -som vel burde føles betydeligt hurtigere end et 16ms S-IPS panel.
Men hvad med farverne? Kan sådan en nyere udgave af et TN panel efterhånden hamle op med et "aldrende" S-IPS panel som der sidder i den philips? Og så er 200W6CS jo ca. 800kr billigere. Hmm.
Af pete
#3077
Rasmus Larsen skrev:
Hvad mener du med: "så længe man ikke udfører grafisk arbejde" ?
er den ikke så god til grafisk arbejde?
Samsung 204B er en af de første skærme der gør brug af et TN panel i 20 tommer - derfor er den så billig. TN panelet er i teorien kun 6-bit, men bruger nogle algoritmer til at udregne, hvordan man kan vise de resterende farver. Det aspekt, samt de lidt begrænsede betragtningsvinkler, gør dem ikke specielt egnede til grafisk brug.

På grund af det ovenfornævnte aspekt ligger producenterne dog heller ikke så meget i at kalibrere TN baserede skærme så præcist fra starten af - hvis du kan se sammenhængen?

Du kan læse om de forskellige paneltyper her: http://www.flatpanels.dk/efterpanel.php

stigers: Det skal jeg helt sikkert tænke over i fremtiden. Det kan dog nævnes, at 204B ikke er dækket af Zero Bright Pixel garantien mod pixelfejl. Du kan se garantien for pixelfejl her: http://www.samsung.com/dk/support/guara ... elspec.pdf

Udover pixelfejl, så er 204B dækket af en 3-årig fabriksgaranti.
okay tak
Af mbm
#3080
Jeg er meget i tvivl om jeg skal vælge denne skærm frem for ViewSonics 2ms.?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#3087
Du bliver nødt til at gøre dig klart hvad det egentlig er du ønsker. En 19" og en 20" skærm har jo ikke samme opløsning, som vi allerede har omtalt, så du må først og fremmest gøre op med dig selv om du ønsker at spille i 1600x1200 i alle spil - 1280x1024 er udelukket med en 20" skærm.

Skærmen kan umuligt blive ligeså hurtigt som en 2 ms 19" - det er teknologien bare ikke god nok til endnu. Generelt falder den reelle responstid jo større skærmen bliver.

Mht. S-IPS vs. TN så vil du stadig få en bedre all-round skærm med et S-IPS panel, men det vil ikke være ligeså hurtigt til spil som TN-panelet. Problemerne med synlige farveforskelle pga. betragtningsvinklerne vil også være mindre med S-IPS panelet om end de stadig vil være synlige (det er de i hvert fald på Dells 20" paneler).
Af mbm
#3100
Sidder nu igen og gniber øjnene sammen pga min gamle Samsung SyncMaster 900IFT er blevet uskarp. Så Jeg skal virkelig have en ny skærm nu.
Da jeg åbenbart må gå meget på kompromi, med mine ønsker om at spille i forskellige opløsninger, må valget nok falde på 1280x1024 og dermed en 19".
Men der er én der skriver i denne tråd at det kun er i desktop man skal holde den native opløsning og at det ikke er nødvendigt i spil? Er det en generel holdning?
Jeg ville sagtens kunne leve med en desktop på 1600x1200, men ikke at jeg altid ville skulle spille i denne opløsning.
:( Det er sku skide svært at vælge synes jeg.
Men på den anden side så kunne jeg jo bare købe en over nettet, og så benytte mig af de 14 dages returret hvis jeg ikke synes det er noget.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#3101
Du kan selvfølgelig altid spille i en lavere opløsning. Det er ikke fordi skærmen ikke understøtter andre opløsninger generelt, men tingene vil bare stå skarpere når du kører 1:1 pixelmapping.
Hvis du har mod på det, så ville jeg da helt klart anbefale dig at prøve den store model først og se hvordan du synes om at spille i andre opløsninger - husk bare følgende:
En 20" skærm bør aldrig køre i 1280x1024 opløsningen. Hold dig til opløsninger der har forholdet 4:3 på disse skærme. På en 19" skærm vil du aldrig kunne få andre opløsninger til at se godt ud idet 1280x1024 er den eneste opløsning der har forholdet 5:4.

Med dette i baghovedet, så er en 20" det mest oplagte valg hvis du ikke altid ønsker at køre i native opløsningen idet der er langt flere 4:3 opløsninger at vælge imellem som i det mindste vil have det rigtige bredde/højde forhold.
Af Wildt
#3337
Ja så har jeg en 204B stående istedet for VP2030B'eren.

INGEN pixelfejl, så det må jo siges at være en forbedring (2030'eren havde 8).

Den er lige en tand hurtigere - men bestemt ikke uden ghosting.

Og jeg kan kun give Rasmus ret i at det ikke er optimalt at sidde forholdvist tæt på en 20" TN skærm pga. dens begrænsede synsvinkler.

Lyshomogeniteten er lidt bedre end Viewsonic'en, som til gengæld havde en noget dybere sort, hvilket ikke er nogen overraskelse panel typen taget i betragtning.

Ikke jublende begejstret, men dog ok tilfreds. Den er jo også rimelig billig, så den får lov til at stå på mit skrivebord indtil paneler med både markant bedre responstid og synsvinkler er udviklet.
Af mbm
#3370
Hvordan er den i spil ved andre opløsninger end 1600x1200?
Af Wildt
#3372
Det er jo meget subjektivt - jeg synes ikke om det. Men jo tættere du kommer native opløsning og beholder samme dimensioner jo bedre.

Og jo længere jeg bruger den, desto mere irriterer dens meget ringe vertikale synsvinkler mig.

Hvis du bruger 90% af tiden i spil er det ok - men hvis du sidder og pusler med dektop arbejde eller bare surfer en del vil det hurtigt blive træls.
Af Henrik R-Pedersen
#3531
Jeg har det problem at jeg skal bruge skærmen både til min arbejds pc og min egen stationær. Jeg har ikke mulighed for at installere programmer på arbejdspc'en og derfor skal jeg finde en skærm hvor standard instillingerne på skærmen er gode, uden installation. Hvordan er denne skærm der i forhold til LG L2010T 20" skærm?

Jeg havde netop problemer med samsung 193p+ som nødvendigvis skulle instaleres og hvor OSD'en var via et program.
Af Narin
#3646
Hej mbm.

Jeg har fornylig købt en 200W6CS/00 fra philips den nye revision med 8ms - jeg må sige jeg er ovenud tilfreds med ydelsen(ghosting) og udseende af selve skærmen.

Jeg ser INGEN ghosting når den afvikler spil, og jeg kommer fra et livslangt brug af CRT, hvor jeg har hørt at det var noget man skulle vende sig til - IKKE HER.

Jeg NYDER skarpheden og farvevisningen den er langt bedre end min forrige skærm - en syncmaster 957mb som ellers har vist et nogenlunde billed.

det skal måske siges at du måskel skal kigge efter om det er modellen med 16ms eller den med 8ms, nogen steder er prisen den samme nogen steder er den med 8ms meget dyrere.