Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#24315
Elnif: Ja, det er kommet frem, at PZ70 serien understøtter 1080p24 modtagelse og afspilning, og det kan undre lidt, for som du selv er inde på, så er PZ700 serien både dyrere og introduceret med henblik på at ligge lige over PZ70. Billedmæssigt skal du dog bemærke, at PZ70 og PZ700 er ens ud over 1080p24 understøttelsen.

1080p24 vil ikke betyde noget for dig når du ser Tv, DVD, PC eller fjerde, men være afgørende hvis du på et senere tidspunkt erhverver dig en Blu-Ray (også PlayStation 3) eller HD-DVD afspiller, for her ligger filmene gemt i en opløsning på 1920x1080 og med 24 billeder i sekundet. Hvis du så kan få disse billeder fra disken over på skærmen i uændret format, kan du slipper for hak i billedet og generelt have mere flydende billeder i de hurtige scener.

Grunden til at 1080p24 ikke er integreret i PZ700, kommer jeg nærmere ind på i artiklen fra Panasonics pressemøde, hvor jeg spurgte ind til dette: http://www.flatpanels.dk/artikel.php?su ... 1190621441
Af Zorg
#28169
Panasonic TH 42 PZ 700 E - ser for mig umiddelbart ud som om det har nogenlunde de samme specs som 50'eren - altså når man ser ud over de 8 tommer mindre.

Ifølge Tape connection, er det også 10G paneler, men jeg kan jo hurtigt regne ud, at det er forskellige substrater, da pixel-størrelsen må være mindre på 42'eren.

Har i nogen ide, om der eller er nogen forskel på skærmene?
Af lospandas
#29140
Rasmus Larsen skrev: Grunden til at 1080p24 ikke er integreret i PZ700, kommer jeg nærmere ind på i artiklen fra Panasonics pressemøde, hvor jeg spurgte ind til dette: http://www.flatpanels.dk/artikel.php?su ... 1190621441
Hej Rasmus,

Du skriver: 'Jeg pressede lidt på for at høre om det så kommer i en opdatering af PZ700, hvilket på nuværende tidspunkt ikke er helt klart. Panasonic meldte, at det er muligt, men der er endnu intet officielt at sige i sagen.'

Er der kommet en officiel udmelding i denne sag?

Mvh Andreas
Af Frank Buck
#31261
Hej forum!

Er ny her og vil starte med at rette en stor tak til Rasmus Larsen og Co. for et fantastisk site der ihvertfald har hjulpet mig af med mange af mine spørgsmål, i kraft af jeres seriøse og omhyggelige tests af skærme! Også tak til forummet og de kloge mennesker der hjælper her!!!

Er på udkig efter en ca. 50" skærm og har efter mange og lange overvejelser, selvsyn, spec-læsning og ikke mindst Flatpanels.dk's tests, fået "kogt" det hele ned til to plasma'er: Panasonics PZ700 eller Pioneer 508XD.

Efter gennemlæsning af de to tests popper der dog et spørgsmål op:

PZ700 er Full HD men har ikke 1080/24 understøttelse. 508XD har 1080/24 understøttelse, men er ikke Full HD. Har nogen et godt argument for at vælge det ene frem for det andet? Jeg kommer nok ikke til at se Blu-Ray / HD-DVD foreløbig, men vil jo gerne være forberedt...hvilken af de to funktioner kan bedst undværes når jeg når dertil? Og er vi derude, hvor man så bare bør vælge PZ70'eren istedet, og så få både 1080/24 og Full HD opløsning?

Håber nogen kan kaste lidt lys over dette..
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#31275
Fuld HD er ikke noget du bør stile efter med mindre du sidder tæt nok på skærmen til at sætte pris på det. Det kan du læse mere om her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... tart_from=&

For en 50" skærm skal du sidde indenfor 2 m fra skærmen for at du kan se at det er fuld HD. Jeg gætter på at du sidder lidt længere væk?

Uanset hvad, så vil jeg til enhver tid anbefale dig at tage Pioneers model frem for PZ700. Det er toppen af poppen og selvom det "kun" er 720p så er denne opløsning nu altså rigeligt - især når HDTV ruller ud på det danske TV-sendenet. Som du kan se af vores awardsektion, så er 507XD vores referenceskærm og den må, alt andet lige, være det man skal gå efter ;)
Af Frank Buck
#31505
yakken skrev: For en 50" skærm skal du sidde indenfor 2 m fra skærmen for at du kan se at det er fuld HD. Jeg gætter på at du sidder lidt længere væk?
Efter at ha' kigget på linket forstår jeg så lidt mere, og så alligevel ikke...

Det kan da ikke passe at Full HD er rent spild med mindre man sidder indenfor 2 m's afstand (v/50")...der kommer da til at sidde sindssygt mange mennesker der ikke har har nogen glæde af Full HD så...?

Anyway: jeg vil være lidt på forkant med udviklingen og vælger Full HD - i tilfælde af at fruen en dag bestemmer at sofaen skal rykkes lidt tættere på skærmen...og så vælger jeg at tro at jeg kan se forskel selv på 3 m afstand ;) Og kærligheden stråler over på en Pioneer 508XD - så jeg tror det bliver den... :)

Tak for råd!
Af Gabba
#31510
Frank Buck,

Siddeafstanden på 2m er den afstand, hvor du kan skelne de enkelte pixels med 100% syn. Men sagen er den, at du er netop ikke interesseret i at kunne skelne de enkelte pixels, når du ser TV/video.

Du skal sidde lidt længere væk, så billedet ligner en ubrudt flade, og ikke 1920x1080 pixels! Du bør ikke kunne se de sorte streger mellem de enkelte pixels. De er blot forstyrrende og irriterende. Hvis du sidder 2,5 m fra et 50'', der viser Full HD, kan dine øjne måske skelne 1600*900 pixels, så du får stadig noget ud af den højere opløsning ifht. 1366x768 (som er en møg-opløsning skaleringsmæssigt, men det har jeg allerede skrevet nok om på denne side...)

Den korrekte måde at bruge java-appletten på er: Hvis den viser, at du kan skelne de enkelte pixels ved HD-Ready opløsning (1366x768), så har du fordel af Full HD.

Når man står i en butik og ser på TV, der viser HD materiale har man en tendens til at stille sig mindre end en meter fra skærmen og fascineret studere alle detaljerne. Men det er helt andre parametre, der giver en god oplevelse hjemme i stuen. Opløsning er ikke alt - det har jeg erkendt, selvom Full HD har været et mantra for mig i lang tid. Det stoppede i lørdags, da jeg i Fona på strøget i Århus så et Pioneer 508XD Kuro 50'' plasma. Da forstod jeg, hvorfor det apparat har fået Flatpanels Reference Award. Det er suverænt det bedste billede jeg nogensinde har set, inklusive billedrørs-TV!!! I virkeligheden er korrekte farver langt vigtigere for oplevelsen end opløsning. Tænk bare på, hvor glade vi har været for DVD i mange år. 720p er et stort fremskridt, og 1080p nedskalere til 1365x786 på et 508XD er nok det bedste man kan få for penge (med mindre man har råd til Pioneers Full HD serie til over 60K....)

Opløsning er vigtigt, når man ser still-billeder og øjet i ro og mag kan scanne hen over alle detaljerne i billedet. Men når der er bevægelse, man kan ikke nå at registrere alle detaljerne alligevel, og derfor bliver det mindre vigtigt.

Jeg er udemærket klar over, at jeg har modsagt mig selv, men så lad mig opsummere: På 2,5 m afstand kan man sagtens få glæde af Full HD, men gode farver, lavt sort-niveau samt evne til at vise bevægelige billeder vejer tungere. Derfor: 508XD vinder over PZ700 (den er også dyrere).

Men 50PZ700E er bestemt ikke noget dårligt køb...

ps. Husk, 508XD har ingen højtalere! De skal købes ved siden af.
Af Frank Buck
#31511
Hej Gabba,

Tusind tak for svar!! Jeg bliver klogere og klogere på emnet ;)

Jeg har forstået at opløsning ikke er alt, og vælger udelukkende Full HD af hensyn til fremtiden: måske får jeg Blu-Ray, HD TV, PS3 etc. en skønne dag...vil ikke IGEN stå i en situation hvor jeg lige har købt nyt tv, og så kommer der noget nyt og revolutionerende dagen efter!! :) Prøver at gardere lidt....velvidende at der ALTID kommer noget nyt og bedre dagen efter. Tænker udelukkende ud fra mit behov her og nu, og hvad jeg kunne risikere at blive udsat i nær fremtid signal- og mediemæssigt.

Er glad for at høre at netop den omtalte model har gjort stort indtryk på dig - det tager jeg som endnu et signal om at jeg er i den rigtige retning 8) Bye-bye Panasonic...

Tak for gode råd!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#31519
508XD skulle efter sigende være faldet så meget i pris at den nu kan konkurrere med 50PZ700.
Af lospandas
#31557
yakken skrev:508XD skulle efter sigende være faldet så meget i pris at den nu kan konkurrere med 50PZ700.
Geco.dk har i øjeblikket tilbud på såvel PZ70 som PZ700 til henholdsvis 16.999,- (inkl. bordstand) og 18.999,- (ekskl. bordstand). Må siges at være gode tilbud, eftersom Geco ikke kører med parallelimport.

Talte i øvrigt lige med Jan fra Geco. Han påstod at hverken 70'eren eller 700'eren understøtter direct 1080p24 afspilning - at begge skærme skalerer signalet. Forvirringen er total...

Mvh Andreas
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#31563
Nej, der er ingen forvirring. PZ70 og PZ700 understøtter IKKE 1080p24 og har aldrig gjort det. Det er først PZ80 og PZ800 der kommer til det.
Af lospandas
#31565
yakken skrev:Nej, der er ingen forvirring. PZ70 og PZ700 understøtter IKKE 1080p24 og har aldrig gjort det. Det er først PZ80 og PZ800 der kommer til det.
Tjoeh... jeg bliver såmænd lidt forvirret, når jeg læser Rasmus' referat fra pressemødet september sidste år. Her fremgår det da, at PZ70 understøtter 1080p24 men ikke PZ700. Desuden har jeg læst flere indlæg her på siden, der understøtter dette.

Det er ikke for at være fræk, yakken, og det kan også godt være, at du har ret i, at ingen af dem understøtter 1080p24, for du har tydeligvis større kundskaber udi flatpanels end mig, men du kan sør'me ikke påstå, at der ikke hersker forvirring - derpå er jeg et levende bevis. Det ændrer selv ikke versale negationer på ;)

Glæder mig i øvrigt som en sindssyg til at se mere til PZ8-serien. Tror sq også jeg venter! ::l

EDIT: Sneak peak på manual til PZ85
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#31572
OK, jeg omformulerer det: Der herkser pt. ikke nogen tvivl om at hverken PZ70 eller PZ700 understøtter 1080p24 ;)

Det er rigtigt der i starten huserede en masse rygter, men de er blevet afkræftet siden hen.