Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Superbruger
#258134
Rasmus Larsen skrev:En mulighed er at køre i 4K SDR og så manuelt skifte til HDR, når man vil se en film på iTunes eller Netflix. Det er selvfølgelig også irriterende, men de fleste af os ser nok stadig mest SDR-indhold
Er det jeres vurdering, at Apple TV er lige så god til at opskalere 1080p fra fx DRTV, HBO og Netflix til 4K som de fleste TV er?

I The Verge's anmeldelse skriver de, at ex HBO Go ser frygteligt ud, når det opskaleres af Apple TV 4K - både farver og skarphed. Men det er måske kun/primært, hvis man har slået HDR til? Eller vil I anbefale, at man skifter til 1080p på Apple TV 4K, når man ser 1080p indhold?
Af martin1974
#258135
Rasmus Larsen skrev:
mufcdk skrev:Når jeg prøver at vælge 4K SDR så skifter boksen automatisk over på 4K HDR, hvilket er irriterende, da jeg har et LCD tv og ikke er interesseret i større elregning. Sker det også for andre?
Har du prøvet at så "UHD deep color" (navn afhænger af dit tv-mærke) fra på den HDMI-port, som Apple TV 4K er tilsluttet til?
Det har jeg men så får jeg jo ikke 4K fra Netflix.
Af martin1974
#258136
Nogames skrev:
mufcdk skrev:Når jeg prøver at vælge 4K SDR så skifter boksen automatisk over på 4K HDR, hvilket er irriterende, da jeg har et LCD tv og ikke er interesseret i større elregning. Sker det også for andre?
Jeg har ingen problemer med skifte til SDR. Prøv også at skifte til 4:2:0
TV står allerede til 4:2:0.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#258137
Superbruger skrev:
Rasmus Larsen skrev:En mulighed er at køre i 4K SDR og så manuelt skifte til HDR, når man vil se en film på iTunes eller Netflix. Det er selvfølgelig også irriterende, men de fleste af os ser nok stadig mest SDR-indhold
Er det jeres vurdering, at Apple TV er lige så god til at opskalere 1080p fra fx DRTV, HBO og Netflix til 4K som de fleste TV er?

I The Verge's anmeldelse skriver de, at ex HBO Go ser frygteligt ud, når det opskaleres af Apple TV 4K - både farver og skarphed. Men det er måske kun/primært, hvis man har slået HDR til? Eller vil I anbefale, at man skifter til 1080p på Apple TV 4K, når man ser 1080p indhold?
At HBO ser sådan ud, skyldes konverteringen til HDR. Ikke opskaleringen fra 1080p til 4K.

Opskalering fra 1080p til 4K er trivielt fordi forholdet er det samme og fordi det er 4x pixels. Så altså:
1920 x2 = 3840
1080 x2 = 2160

Det samme med 720p til 4K:
1280 x3 = 3840
720 x3 = 2160

Udfordringerne opstår, når man begynder at opskalere fra SD-opløsning, ville fjerne sorte bjælker, de-interlace (ikke relevant på Apple TV, da apps ikke får lov til at streame i interlace) eller ændre formatet (til 16:9).

Så nej, ingen grund til at skifte til 1080p, når du ser HD. Lad den stå i 4K.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#258138
martin1974 skrev:
Rasmus Larsen skrev:Har du prøvet at så "UHD deep color" (navn afhænger af dit tv-mærke) fra på den HDMI-port, som Apple TV 4K er tilsluttet til?
Det har jeg men så får jeg jo ikke 4K fra Netflix.
4K burde stadig komme igennem efter "UHD deep color" deaktiveres. Den indstilling vedrører kun HDR.
Af martin1974
#258139
Rasmus Larsen skrev:
martin1974 skrev:
Rasmus Larsen skrev:Har du prøvet at så "UHD deep color" (navn afhænger af dit tv-mærke) fra på den HDMI-port, som Apple TV 4K er tilsluttet til?
Det har jeg men så får jeg jo ikke 4K fra Netflix.
4K burde stadig komme igennem efter "UHD deep color" deaktiveres. Den indstilling vedrører kun HDR.
Jeg kunne kun vælge 1080P outputs.
Af Kewin
#258140
Rasmus Larsen skrev:
Superbruger skrev:
Rasmus Larsen skrev:En mulighed er at køre i 4K SDR og så manuelt skifte til HDR, når man vil se en film på iTunes eller Netflix. Det er selvfølgelig også irriterende, men de fleste af os ser nok stadig mest SDR-indhold
Er det jeres vurdering, at Apple TV er lige så god til at opskalere 1080p fra fx DRTV, HBO og Netflix til 4K som de fleste TV er?

I The Verge's anmeldelse skriver de, at ex HBO Go ser frygteligt ud, når det opskaleres af Apple TV 4K - både farver og skarphed. Men det er måske kun/primært, hvis man har slået HDR til? Eller vil I anbefale, at man skifter til 1080p på Apple TV 4K, når man ser 1080p indhold?
At HBO ser sådan ud, skyldes konverteringen til HDR. Ikke opskaleringen fra 1080p til 4K.

Opskalering fra 1080p til 4K er trivielt fordi forholdet er det samme og fordi det er 4x pixels. Så altså:
1920 x2 = 3840
1080 x2 = 2160

Det samme med 720p til 4K:
1280 x3 = 3840
720 x3 = 2160

Udfordringerne opstår, når man begynder at opskalere fra SD-opløsning, ville fjerne sorte bjælker, de-interlace (ikke relevant på Apple TV, da apps ikke får lov til at streame i interlace) eller ændre formatet (til 16:9).

Så nej, ingen grund til at skifte til 1080p, når du ser HD. Lad den stå i 4K.
Vidste godt, at 1080p x 2 gav 4K, men har aldrig tænkt over, at 720p x 3 også gav 4K :D

Mht. til det der opskalering, skal det så forstås som følgende:

4K:
Rød pixel
Grøn pixel
Blå pixel

1080p opskaleret til 4K:
Rød pixel
Rød pixel
Grøn pixel
Grøn pixel
Blå pixel
Blå pixel

720p opskaleret til 4K:
Rød pixel
Rød pixel
Rød pixel
Grøn pixel
Grøn pixel
Grøn pixel
Blå pixel
Blå pixel
Blå pixel

Sådan meget firkantet sat op?
Af martin1974
#258141
martin1974 skrev:
Rasmus Larsen skrev:
Rasmus Larsen skrev:Har du prøvet at så "UHD deep color" (navn afhænger af dit tv-mærke) fra på den HDMI-port, som Apple TV 4K er tilsluttet til?
Det har jeg men så får jeg jo ikke 4K fra Netflix.
4K burde stadig komme igennem efter "UHD deep color" deaktiveres. Den indstilling vedrører kun HDR.

Efter genstart af boksen kan jeg nu vælge 4K SDR også efter UHD er slået til på TV.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#258142
Kewin skrev:Vidste godt, at 1080p x 2 gav 4K, men har aldrig tænkt over, at 720p x 3 også gav 4K :D

Mht. til det der opskalering, skal det så forstås som følgende:

4K:
Rød pixel
Grøn pixel
Blå pixel

1080p opskaleret til 4K:
Rød pixel
Rød pixel
Grøn pixel
Grøn pixel
Blå pixel
Blå pixel

720p opskaleret til 4K:
Rød pixel
Rød pixel
Rød pixel
Grøn pixel
Grøn pixel
Grøn pixel
Blå pixel
Blå pixel
Blå pixel

Sådan meget firkantet sat op?
Nej, ikke helt. Visse TV har en option hvor du kan sætte opskalering til at være 1:1, så hver pixel fra et 1080p-signal fylder 4 pixels på et 4K-panel, men typisk, så køres det gennem en algoritme, som ikke bare er simpel multiplikation.
Brugeravatar
Af Superbruger
#258199
Hvordan kan det være, at I ikke promoverer jeres nye Apple TV 4K-anmeldelse i slideshowet øverst på siden? Gætter på, at det er en forglemmelse :)
Af LarZen
#258231
Rasmus Larsen skrev:
iTunes tilbyder film i mange forskellige kombinationer af opløsning og formater. F.eks. 720p SDR, 1080p SDR, 4K SDR, 4K HDR10 og 4K Dolby Vision. Boksen vælger automatisk - og kan skalere op og ned i opløsning - det format, som giver mening.

Film som i iTunes fremgår som "Dolby Vision" er også tilgængelige i HDR10 (og meget andet). Film som i iTunes fremgår som "HDR" er kun i HDR10 (foruden SDR og forskellige opløsninger).

Hvis din Apple TV 4K er sat til Dolby Vision og du prøver at afspille en HDR10-film, så får du HDR10-versionen. HDR10 bygger på præcis samme grundsten som Dolby Vision, altså bl.a. PQ og Rec.2020, så HDR10 kan nemt ligge indeni Dolby Vision containeren. Branchen ynder typisk at kalde HDR10 for et "base layer", men Dolby Vision er "enhancement layer". Man arbejder så at sige med lag ovenpå hinanden. Du får i denne situation dog ikke de dynamiske metadata med, hvor billedet justeres scene-for-scene.
Tusen takk! Da blir det nok å kjøpe nye AppleTV :)
Af GiantsFRB
#258242
Er der nogen af jer der har problemer med iTunes? Mine film hakker... Så loader den eller viser i lav billede kvalitet.. Det er sygt irriterende !:( !:( !:(
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 17