Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Chilip
#257595
lennon skrev:Hvad kan man få en af de absolut sidste 65” E6 handlet ned i ?
Den koster 19.997 kr. Kan se 65 B7'eren kommer på åbningssalg i Tilst til 19.995 kr. Spørgsmålet er om jeg skal skippe 3D til fordel for bedre format understøttelse og marginalt bedre billede... O-O
Brugeravatar
Af bbplayer
#257596
Chilip skrev:
Rasmus Larsen skrev:
Chilip skrev:Er DV i 60 Hz så stort et problem hvis man ikke har planer om ATV 4K? Er der ikke andre kilder til at få Dolby Vision indhold, som så kan vises på 2016-modellerne. Er de andre HDR-formater ikke gode nok?
Se min liste med eksempler lidt længere nede. Det vil påvirke mere end Apple TV.

De andre HDR-formater er fine nok, men Dolby Vision er bedre, og når man har betalt for at få det med, så er det vel med forventningen om, at man kan bruge det.
Jeg spørger ind til dette fordi jeg har et LG 65E6V på hånden indtil i morgen... :)

Men jeg kan ikke blive klog på om DV i 30 Hz er en dealbreaker... :(
Umiddelbart vil jeg nok ikke kunne se forskel på DV 30 Hz og DV 60 Hz, da det vel har samme farverum m. m. - bare flere frames? Eller hvordan?

Det der bekymre mig er om E6V er fremtidssikret nok til at holde 4-5 år i forhold til 2017 modellerne? Der vil vel jo nok komme andre formater som den ikke understøtter.

Har BoxerTV - er det bedre på 2017 modellerne fremfor 2016 modellerne?
BoxerTV er ringe på alle tv, så forvent ikke fordi du har et superTV så forbedres kvaliteten af det signal boxer leverer, når det i forvejen er dårligere end bitrate på netflix :)

HFR er på vej, så vil du fremtidssikre så skal du ikke købe før 2019, og der kommer der nok 8K, så kan du vente til 2020, og så vil vi nok høre om DVv2 og der vil din fremtidssikring være helt ude i hampen, og 16k tv skærme er på vej, så vent lidt eller for evigt. Der er altid nyt på vej.

Først og fremmest skal du have enheder som afspiller 60hz DV og et medie som er optaget deri, der går nok noget tid før den virkelighed betyder noget for tv skærme fra 2016.
#257599
bbplayer skrev:Netflix er jo ikke et signal ind men en app? , det er korrekt at en UHD afspiller nok har problemet men Netflix er nativ til tv't, så her burde man vel se om netflix kører 24p eller 50/60hz?
Netflix lagrer indhold i den frame rate, som det er skabt i. Ofte 24fps. Men derfra kan der ske mange ting i kæden til fremvisning. Min pointe var blot, at man sjældent kan afsløre frame rate vha. kamera for der sker en del ting undervejs.

Desværre viser producenternes info-knap på fjernbetjeningen som regel heller ikke frame rate, hvilket er en skam.
#257600
peter.markussen skrev:Jeg købte et 65 tommers LG 6B oled tv. Det var ikke nogen stor oplevelse når jeg skulle se almindeligt tv som f. eks. DR og TV2 selv om jeg kalibrede de forskellige profiler efter jeres forslag. Det er som om det ikke opdaterer billedet hurtigt nok.
Mht. det fremhævede, er du så sikker på, at du fik TruMotion slået fra? Det ligger inde i en af undermenuerne. At have TruMotion slået til kan netop give effekter som denne samt få bevægelse til at se kunstigt og karikeret ud.
#257601
Chilip skrev:Men jeg kan ikke blive klog på om DV i 30 Hz er en dealbreaker... :(
Umiddelbart vil jeg nok ikke kunne se forskel på DV 30 Hz og DV 60 Hz, da det vel har samme farverum m. m. - bare flere frames? Eller hvordan?

Det der bekymre mig er om E6V er fremtidssikret nok til at holde 4-5 år i forhold til 2017 modellerne? Der vil vel jo nok komme andre formater som den ikke understøtter.
Om Dolby Vision kører 30 eller 60Hz betyder ikke noget for farverum eller andet, nej. Men problemet ligger jo i, at du måske slet ikke får Dolby Vision så. Apple TV 4K vælger f.eks. automatisk HDR10 i 60Hz. Du kan gå ind og manuelt vælge DV i 30Hz, men så kører brugerfladen på skærmen ganske elendigt.

Hvis du vil tilslutte en fremtidig spilkonsol med DV (hvis de da får det, det kan vi naturligvis kun gisne om) så får du slet ikke billede i DV. Spilkonsoller outputter ikke i 30Hz. Så de vil ligesom Apple TV falde tilbage på HDR10, men forskellen her, er at du så nok slet ikke manuelt vil kunne vælge DV.

Lad mig sige det sådan, at hvis jeg havde været opmærksom på dette ved køb af LG E6, så havde jeg ikke købt den.
Chilip skrev:Har BoxerTV - er det bedre på 2017 modellerne fremfor 2016 modellerne?
Som bbplayer siger, så vil Boxer TV's kvalitet se relativt dårligt ud på alle 65" TV. Intet TV kan stille noget op med kildesignaler i dårlig kvalitet. Som jeg plejer at sige, så er der et simpelt princip i videokvalitet: Crap in, crap out.

Hvis I primært ser Boxer TV derhjemme, så er et 65" OLED måske lidt overkill. Det skal altså fodres med nogle bedre kilder, i hvert fald bare en gang imellem :)

Der er nok heller ingen "fare" for at Boxer begynder at sende i Dolby Vision foreløbigt. De skal jo først op i 1080p HD.
Af kamikazedk
#257603
Tak for en rigtig god anmeldelse. Som forventet fik B7'eren en flot rating, og jeg regner meget med at dette bliver mit næste fjernsyn inden for en overskuelig fremtid.

Har dog et spørgsmål, som ikke specifikt retter sig mod B7, men mere et generelt forståelsesspørgsmål ift. HDR og udnyttelse heraf:

Jeg har en Yamaha RX-V779 surround receiver, som jeg købte til black friday for to år siden. Til den har jeg tilsluttet yousee-boks, PS4 og en AppleTV 3. Yousee-boksen ryger når jeg får nyt tv, da den eneste grund til jeg har en boks er at mit tv ikke har DVB-C tuner. Tænker også at skifte til en AppleTV 4k i forbindelse med det nye fjernsyn. PS4'eren forbliver indtil videre:)

Mit spørgsmål går på, om det er muligt at afspille 4K HDR, herunder særlig Dolby Vision (som jo virker til er at foretrække) via AppleTv 4K igennem min receiver og så videre til tv'et? Eller skal AppleTV tilsluttes direkte til tv'et for at kunne se 4K HDR i bedste kvalitet? Og hvad gør jeg så med lyden - vil jeg stadig kunne få det samme lydbillede som hvis kilden er sluttet direkte til receiveren?
Ift. PS4'eren, som jeg har forstået godt kan vise HDR - kan jeg køre den igennem receiveren, eller skal den også direkte til tv'et? Endnu mere bøvlet bliver det vel, hvis jeg også på et tidspunkt anskaffer mig en UHD-afspiller?

Det praktiske ved receiveren, har jo været at den har kunnet håndtere alle kilderne således man kunne klare sig med ét hdmi-kabel til fjernsynet. Tænker det bliver lidt mere bøvlet tilslutningsmæssigt, såfremt alt skal tilsluttes til fjernsynet - også ift. at flere af hdmi-indgangene er bagudvendte...

Håber det gav mening:)
#257604
Jeg er ikke så stærkt i receivere, så jeg kender ikke din Yamaha, men det der er afgørende for at kunne flette HDMI igennem er, at receiveren understøtter pass-through af både 4K og HDR.

Har den HDMI 2.0 pass-through, så understøtter den kun 4K. Har den HDMI 2.0a, så er HDR10 også med. Har den HDMI 2.0b så er HLG med. Dolby Vision lader til at være noget - selvom det ikke burde være det - som skal tilføjes særskilt via firmware til receivere.

Med andre ord skal du tjekke om Yamaha har frigivet opdateringer.

Er du i stedet nødsaget til at tilslutte Apple TV 4K direkte til tv'et, så har tv'et ARC (Audio Return Channel) på HDMI2, så det er den, som receiveren skal tilsluttes. Så kan den sende lyd tilbage og den skulle understøtte op til Dolby Atmos via ARC. Dette er nyt på 2017 OLED og er kommet som del af Atmos-understøttelsen. 2016 LG OLED kan ikke sende Atmos tilbage via HDMI ARC, kan det måske tilføjes.
Brugeravatar
Af bbplayer
#257605
Rasmus Larsen skrev:Der er nok heller ingen "fare" for at Boxer begynder at sende i Dolby Vision foreløbigt. De skal jo først op i 1080p HD.
Nu findes 1080p ikke på DVBT2 nettet, så næste skridt er de sender i UHD og mon ikke det først kommer i test om nogle år på T nettet.
Så herfra og 5 år frem, så kan man nok også få nye tv skærme med en masse andet godt, og så er 7 serien for længst glemt og folk taler 11-12 serie skærme med helt andre funktioner og support er nok også slut, sådan gør LG, de klarer max 3 år.
LG UB serien er 3 år gammel mener jeg, de får ikke firmware's mere, sidste update er næsten 1 år gammel, så LG er begyndt og fortsætter nok sådan og andre gør vel dette.
Brugeravatar
Af Chilip
#257606
Rasmus Larsen skrev:Boxer TV's kvalitet vil se relativt dårligt ud på alle 65" TV. Intet TV kan stille noget op med kildesignaler i dårlig kvalitet. Som jeg plejer at sige, så er der et simpelt princip i videokvalitet: Crap in, crap out.

Hvis I primært ser Boxer TV derhjemme, så er et 65" OLED måske lidt overkill. Det skal altså fodres med nogle bedre kilder, i hvert fald bare en gang imellem :)
.
Familien ser almindeligt TV kig som DR og TV2 er via Boxer TV. Derudover har jeg min 3D Blu-Ray til - suprice - 3D og mine andre gamle skiver. NetFlix og HBO. Vil investere i en UHD 4K Blu Ray afspiller for at få Dolby Vision. Vil det heller ikke kunne vise Dolby Vision når E6 ikke har DV 60 Hz?
#257607
bbplayer skrev: Nu findes 1080p ikke på DVBT2 nettet, så næste skridt er de sender i UHD og mon ikke det først kommer i test om nogle år på T nettet.
MPEG4-dekoderne i tunere kunne i de tidlige dage ikke håndtere 1080p, men i dag kan man sende 1080p ud på tværs af DVB-T/C/S ved f.eks. at overgå til HEVC-komprimering. Eller ja, bare springe direkte til UHD, men Boxer har meget begrænset båndbredde, så det vil kræve flere tekniske tiltag at muliggøre.
#257608
Chilip skrev:Familien ser almindeligt TV kig som DR og TV2 er via Boxer TV. Derudover har jeg min 3D Blu-Ray til - suprice - 3D og mine andre gamle skiver. NetFlix og HBO. Vil investere i en UHD 4K Blu Ray afspiller for at få Dolby Vision. Vil det heller ikke kunne vise Dolby Vision når E6 ikke har DV 60 Hz?
Så skal du i hvert fald være opmærksom på, at 2017 OLED, inklusiv B7, ikke understøtter 3D. Det gælder alle producenter.

UHD Blu-ray er ikke et problem for her outputtes film i 24Hz - Dolby Vision eller ej - via HDMI. Begynder man at optage film i over 24 billeder per sekund på et tidspunkt, så vil det blive et problem.
Brugeravatar
Af Chilip
#257611
Rasmus Larsen skrev:Så skal du i hvert fald være opmærksom på, at 2017 OLED, inklusiv B7, ikke understøtter 3D. Det gælder alle producenter.

UHD Blu-ray er ikke et problem for her outputtes film i 24Hz - Dolby Vision eller ej - via HDMI. Begynder man at optage film i over 24 billeder per sekund på et tidspunkt, så vil det blive et problem.
Ville have E6'er pga. 3D, men hvis Dolby Vision i 24Hz har begrænset levetid må jeg genoverveje det. Kender man overhovedet planerne for dette?

Ellers må ungerne og jeg gå ovenpå og se 3D på det gamle 55LM860...
Af Ludo
#257616
Rasmus Larsen skrev:Jeg er ikke så stærkt i receivere, så jeg kender ikke din Yamaha, men det der er afgørende for at kunne flette HDMI igennem er, at receiveren understøtter pass-through af både 4K og HDR.

Har den HDMI 2.0 pass-through, så understøtter den kun 4K. Har den HDMI 2.0a, så er HDR10 også med. Har den HDMI 2.0b så er HLG med. Dolby Vision lader til at være noget - selvom det ikke burde være det - som skal tilføjes særskilt via firmware til receivere.

Med andre ord skal du tjekke om Yamaha har frigivet opdateringer.

Er du i stedet nødsaget til at tilslutte Apple TV 4K direkte til tv'et, så har tv'et ARC (Audio Return Channel) på HDMI2, så det er den, som receiveren skal tilsluttes. Så kan den sende lyd tilbage og den skulle understøtte op til Dolby Atmos via ARC. Dette er nyt på 2017 OLED og er kommet som del af Atmos-understøttelsen. 2016 LG OLED kan ikke sende Atmos tilbage via HDMI ARC, kan det måske tilføjes.
Hej Rasmus

Jeg har også samme receiver og er ikke skarp på det tekniske.

Kan du hjælpe med at finde ud af, om vi skal opgradere den ud fra dette:
https://europe.yamaha.com/en/products/a ... index.html

Er diverse nødvendige dele noget, Yamaha kan klare som software updates?
Af kamikazedk
#257621
Tak for svaret Rasmus.

Jeg har også selv fundet lidt information:
Receiveren har HDMI 2.0a - http://www.avsforum.com/forum/90-receiv ... eiver.html.

Har også fundet ud af at den ikke bliver opdateret til Dolby Vision (post 115 og 116) : http://www.avsforum.com/forum/90-receiv ... zer-4.html. Det er åbenbart kun deres 2016 og 2017 modeller - typisk :D

Som jeg læser dit svar, så betyder HDMI 2.0a at den godt kan vise HDR10. I skriver flere steder, at gaming i HDR er virkelig flot. Er dette så muligt med en normal PS4 og HDR10? Ved godt, at det så ikke er i 4K.

Og tak for svaret via lyd. Lyden vil så gå igennem forstærkeren via ARC i hdmi-2 indgangen, og dette er uanset hvilket input den får, altså om jeg ser noget via hdmi 1, 3, eller 4?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14