Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.
Af Coolsmarti
praun skrev:Under indstillinger skriver i "hvidbalance" ? Det har jeg ikke, jeg har "farvebalance" ("tilpas de grønne og røde farver") i stedet for... Og hvad skal den evt. Indstilles til?

Er der en logisk forklaring?

Samme historie her. Tænker noget måske er ændret i en given update? Android 7.0 ?
Af Coolsmarti
#260854 Biograf Prof og der er ingen hvidbalance under "Farvemætning" hverken ved HDR via Netflix, eller alm. FullHD via Plex.
Kun "Farvebalance" som står til 0.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#260857 Så under "Farvemætning" og "Avanc. Farvetemp." har du ikke mulighed for at skrue på RGB-balancen, lige under punktet hvor du vælger farvetemperatur (Ekspert 1)?
Billede
Billede
Af Coolsmarti
#260860 Jo sagtens, det var nok mere det at der skulle være et punkt der hedder "Hvidbalance" under gruppen Farvemætning, men den står nu til at hedde "Farvebalance"
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#260862 OK, så under "Farvebalance" kan man altså justere det samme, som man kunne under "Avanc. Farvetemperatur" før? Du har både 2-trin og 10-trin justering af hvidbalancen (også selvom de kalder Farvebalance).

Eller er der kun mulighed for at justere på rød og grøn, som det skrives tidligere? Et billede af menuen kunne måske hjælpe - jeg har ikke problemet på mit eget Sony-TV, så det er svært at være 100% med.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#260865 Nåh... så "Hvidbalance" mangler bare. Det ville jeg ikke bekymre mig om - jeg justerede ikke på den.
Af Coolsmarti
#260868 Jeg smed lige et billede mere ind :-)

Det var var mere at der ikke er noget menupunkt der hedder "Hvidbalance" under gruppen "Farvemætning" ->

Farvemætning:
Farvemætning 50
Hvidbalance 50
Farvetemperatur Ekspert 1
Farvespektrum Auto
Levende farver Fra

Alternativt er det bare mig der er helt lost ... :D
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#260870 Som sagt ville jeg ikke bekymre mig om det. Sony har rodet lidt med menuen på A1 ift. de andre modeller, så det kan ikke 100% udelukkes, at jeg har fået puttet et punkt for meget i, da jeg lavede tabellen.
Af Kaktus-burger
praun skrev:Men hvad skal "farve balance" så indstilles til?
Den er ikke i jeres kalibrerings indstillinger.

Lad den være. Den er individuel og du har alligevel ikke måleudstyret til at foretage en nøjagtig kalibrering.
Af praun
du har alligevel ikke måleudstyret til at foretage en nøjagtig kalibrering.

Ja goddag økseskaft... Det var jo ligesom derfor jeg ville have den oplyst af dem der havde prøvet at kalibrere tv'et..........
Af Kaktus-burger
praun skrev:

Ja goddag økseskaft... Det var jo ligesom derfor jeg ville have den oplyst af dem der havde prøvet at kalibrere tv'et..........

Hvad er det ved "individuel" du ikke helt forstår? Alle paneler er forskellige. Det har du så tydeligvis ikke fattet. Flatpanels anbefaler heller ikke at man rører ved netop de indstillinger fordi - tadaaaa - alle paneler er forskellige! Det er fint nok, at du gerne vil holdes i hånden, men tag nu at læse hele anmeldelsen i stedet for straks at scrolle ned til boksen med kalibreringsindstillinger. Rasmus og Torben lægger faktisk en hel del tid og ressourcer i disse tests.

Du kan jo også bare spare sammen og få dig en professionel kalibrering.
Brugeravatar
Af bbplayer
Kaktus-burger skrev:
praun skrev:

Hvad er det ved "individuel" du ikke helt forstår? Alle paneler er forskellige. Det har du så tydeligvis ikke fattet. Flatpanels anbefaler heller ikke at man rører ved netop de indstillinger fordi - tadaaaa - alle paneler er forskellige! Det er fint nok, at du gerne vil holdes i hånden, men tag nu at læse hele anmeldelsen i stedet for straks at scrolle ned til boksen med kalibreringsindstillinger. Rasmus og Torben lægger faktisk en hel del tid og ressourcer i disse tests.

Du kan jo også bare spare sammen og få dig en professionel kalibrering.

Det er ikke anderledes end at købe et tv ved at se dem i butikken og lade sig imponere over billedet der. Der er mange som mener en kalibering er nok for alle tv. Der skal jo mere til, og når man gør det korrekt, så har man prøvet det af i det rum tv sættes op og man har forsøgt at gøre det igen når rummet er mørkt.

Men det er svært at forstå for de fleste, at en kalibrering er unik, for når de lægger de specifikke indstillinger ind, så er billede jo anderledes, ikke korrekt men anderledes og det kan i nogle øjne være nok til at se godt ud og være kalibrereret når nogen spørger :)

Man håber så at der ikke kommer nogen forbi som kan se det ikke står godt og siger det. De fleste holder dog sig tilbage, af ren venlighed og nænner nok ikke at sige det men spørger bare hvor meget det kostede :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
praun skrev:Men hvad skal "farve balance" så indstilles til?
Den er ikke i jeres kalibrerings indstillinger.

Jo, den er. Bare kun for 2-punkt.

Avanc. Farvetemperatur:
Rødjustering: -8
Grønjustering: Max
Blåjustering: -6
Rød bias: 0
Grøn bias: 0
Blå bias: 0