Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Thomas Christiansen
#5932
Hej!

Jeg har også købt denne lækre skærm, jeg har bare et spørgsmål som jeg håber der er nogen der kan besvare:

Når jeg afspiller divx eller dvd film bliver billedet meget grynet, ligesom hvis det var et videobånd man afspillede, eller hvis pixelene var meget større. og jeg kører i 1280x1024 75hz. Billede står altså slet ikke skarpt, kan det være fordi jeg ikke kører DVI men derimod VGA.

Bortset fra det er det en rigtig lækker skærm. :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#5945
Det kan også være videonoise som stammer fra overdrive eller FRC enheden. Oftest ses videonoise fordi skærmen ikke kan vise 16.7 millioner farver, men derimod kun 262.000 - de sidste farver skabes vha. FRC (som du kan læse mere om her: http://www.flatpanels.dk/monitorteknologi.php#5 ).

Det er muligt at du vil vinde lidt ved at skifte til DVI (hvilket vi i øvrigt altid anbefaler).
Af Thomas Christiansen
#5971
Okay!

Jeg har prøvet at skifte fra 32bit farver til 16bit farver, det burde jo også give et væsentligt dårligere billed ved dvd visning, men jeg kan ikke se forskel. Burde man ikke let kunne se forskel? for hvis det er tilfældet tyder det jo endnu mere på at der er noget galt med skærmen, og at den kun viser de 262.000 farver
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#5975
Et TN panel er kun 6 bit pr. farve, så som jeg skriver (og som det også skrives i artiklen) så er det med fuldt overlæg at der kun vises 262.000 farver, men med FRC kommer du alligevel op på 16.2 millioner. Så du skal ikke bekymre dig om at skærmen måske viser for få farver - det gør den ikke.

At du ikke kan se forskel på 16 bit og 24 bit må skyldes dine egne øjne. Hvis du vælger 16 bit og kigger på et bitmapbillede, så er der en forskel. Det skal grafikkortet nok sørge for.

Der er ikke noget galt med din skærm.
Af RSR
#6053
Hejsa

Først og fremmest; lækker side, den har virkeligt hjulpet mig igennem de svære valg, der opstår når man skal anskaffe sig sin første fladskærm.

Jeg har netop købt denne skærm, og den fungerer mere eller mindre upåklageligt, bortset fra én ting:
I toppen af skærmen er det som om, der slipper lys ud. Dvs der er et lille lyst område, som er ret tydeligt når baggrunden er sort, eller bare meget mørk.
Det er ikke noget jeg lagde mærke til før jeg afspillede en film i letterbox format, så det er vel næppe noget, der gør skærmen ubrugelig, men det er alligevel irriterende, og meget svært at se bort fra, når man fx ser film.

Har andre lignende erfaringer med denne skærm, eller skal jeg sende skidtet retur? Forhandleren kendte intet til problemet, og bad mig gå direkte til Viewsonic, der dog naturligvis ikke har svaret endnu.

På forhånd tak.

Mvh Rune
Af ctnex
#6055
ALLE paneler har tydeligt lysindfald, pga at intensiteten af de lysstofrør som sidder i panelet aldrig vil kunne fordele lyse 100% jævnt.

Og hvad angår 922 så er den en af de bedste jeg har set når vi snakker om lysindtrængen på sort baggrund.

Så hvis du er blandt de heldige som har fået en 922'er uden pixelfejl, så er et godt råd "lad være med at returnere den".

Jeg har haft 922ére men begge med pixelfejl............. :(


MVH
Casper
Af RSR
#6058
Ok, det vil jeg lade være med at gøre så.
Tak for svaret.

Mvh Rune
Af icewind
#6065
ctnex skrev:ALLE paneler har tydeligt lysindfald, pga at intensiteten af de lysstofrør som sidder i panelet aldrig vil kunne fordele lyse 100% jævnt.

Og hvad angår 922 så er den en af de bedste jeg har set når vi snakker om lysindtrængen på sort baggrund.

Så hvis du er blandt de heldige som har fået en 922'er uden pixelfejl, så er et godt råd "lad være med at returnere den".

Jeg har haft 922ére men begge med pixelfejl............. :(


MVH
Casper
Jeg må være en af de heldige for min skærm har ingen pixelfejl.
Brugeravatar
Af azrael
#6067
Thomas Christiansen skrev:Okay!

Jeg har prøvet at skifte fra 32bit farver til 16bit farver, det burde jo også give et væsentligt dårligere billed ved dvd visning, men jeg kan ikke se forskel. Burde man ikke let kunne se forskel? for hvis det er tilfældet tyder det jo endnu mere på at der er noget galt med skærmen, og at den kun viser de 262.000 farver
Det er faktisk komplet ligegyldigt hvilken farvedybde du sætter skærmen til, sålænge det er en accelereret grafikkortsdriver du anvender. Grunden til dette er, at video altid vises i et såkaldt video overlay, som kører med fuld farvedybde uanset, hvilken farvedybde skærmen ellers står på.

Hilsen,
az
Af Donmanuello
#6079
Kan skærmen ikke leveres tilbage vej pixelfejl ?
Af jimme
#7766
Hejsa.

Jeg har nu læst tests af VS VX922, samsungs 940 og den nyeste LG 2ms skærm.

Jeg har dog et spørgsmål.

På edbpriser er der en som skriver dette om VS VX922:
Når jeg alligevel kun giver den 3 stjerner er det fordi jeg også gerne vil bruge skærmen til andet end lige spil. Og når man bruger den i alm. windows programmer, forekommer (specielt) farvede flader at være grumsede. Hvis man trækker sådanne vinduer hen over skærmen bliver dette tydeligere.
Jeg går ud fra at dette skyldes at det er en 18-bits skærm, der (for at kunne vise flere farvenuancer end 262144) er nødt til at lave et raster-trick. Det er bare ikke noget jeg bryder mig om at se på.

Er der andre der har observeret de problemer som han beskriver?
Af millos
#7784
står også og overvejer at købe denne skærm, og den skal nemlig ikke primært bruges til spil, men mere dvd og skrivebordsarbeje...

så kunne være dejligt at få be- eller afkræftet det som Jimme spørger om, henvender mig selvfølgelig til folk som har erfaringer med skærmen.
Af jimme
#7820
Ingen som kan svare på spørgsmålet?
Af Svuppe
#7971
Jeg faldt lige over denne debat.

Jeg har haft VX922 hjemme i et par dage, som skulle være min første fladskærm. Den skulle afløse min gode gamle Eizo T57S kolos.

Men ja, den led noget af dithering, og samtidig kunne jeg nogle gange se FRC når jeg bevægede hovedet eller øjnene. Og så syntes jeg også at den var meget kraftig i lyset, selv om jeg skruede brightness helt i bund. Det var helt fint i dagslys, men ikke så smart om aftenen.
Skærmen var ellers eminent god til spil, men ovenstående problemer gjorde at skærmen røg retur igen.