Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#20671
Testen af BenQs nye 19 tommer widescreen er nu online. Vi snakker her om en multimedia skærm, hvor der er stor fokus på spil- og filmdelen, som blandt andet betyder en meget hurtig responstid.

Hele testen kan læses her: http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1182276883

Hvis I har spørgsmål, kommentarer eller rettelser til testen, kan de placeres her i tråden.

God fornøjelse med læsningen :)
Brugeravatar
Af yksa
#20690
nice test, men ligner knapperne ikke noget som er taget fra Asus skærmene?
Af Lars85
#27327
Understøtter skærmen 1080p via HDMI? Jeg har søgt lidt på nettet og fandt et site med nogle PS3 billeder, men teksten er på et fremmedsprog så jeg fik ikke så meget ud af det O_O

Jeg har forresten tænkt mig at tilslutte min xbox360 via HDMI-stikket - regner med at køre i 720p (1280x720), men hvis skærmen kan klare 1080p (B villle det være meget nice.


På forhånd tak :)
Af SimTex
#27511
Bliver lidt svært at klare en opløsning der er højere end det skræmen understøtter, så nej ikke noget 1080p på denne skærm, der skal du på udkig efter 24" skærme sådan som markedet ser ud pt.
Af Lars85
#29655
Jeg har lige endnu et spørgsmål ang. skærmen til dig Rasmus.

Du skriver i testen: "...Skærmen har ikke mulighed for at holde det rigtige format med sorte bjælker, så spil i almindeligt format, strækkes ud til siderne." - vil det sige at et 16:9 billede vil blive strukket til 16:10?


På forhånd tak :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#29656
Ja, det vil det sige.
Af Lars85
#29676
yakken skrev:Ja, det vil det sige.
Ok, det er jeg ked af at høre :(

Skal en skærm være HDCP godkendt for at det ikke sker?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#29681
Nej. HDCP står for High-Bandwidth Digital Content Protection og er blot en kopibeskyttelse. Hvis en skærm understøtter HDCP så er det muligt at afspille video der har denne beskyttelse.

Skærmen skal have 1:1 pixelmapping, dvs. en feature der tillader at man "mapper" sin opløsning fra grafikkortet 1:1 over på skærmens pixels. Dette vil medføre at skærmen slukker for de pixels der ikke er data til. Den sidste skærm vi testede, Dell 2407WFP-HC, havde denne feature.

Nogle grafikkort kan selv sørge for at skærmen viser billedet korrekt. Nvidia har eksempelvis sådan en feature i deres kontrolpanel.
Af Lars85
#29686
Ok tak for info yakken :)

Jeg skal lige have læst op på det område - troede det var det HDCP stod for nemlig :)

Ved du helt præcis hvad den teknologi hedder så billedet ikke bliver strækket?
Af Lars85
#29704
Ok, mange tak fordi du fik det skåret ud i pap for mig :D
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#29707
Lars85 skrev:Jeg har lige endnu et spørgsmål ang. skærmen til dig Rasmus.

Du skriver i testen: "...Skærmen har ikke mulighed for at holde det rigtige format med sorte bjælker, så spil i almindeligt format, strækkes ud til siderne." - vil det sige at et 16:9 billede vil blive strukket til 16:10?


På forhånd tak :)
Og som tilføjelse, så vil det også gælde 4:3 billeder - og det er jo mere uheldigt end at et widescreen billede, som blot strækkes en anelse.

Men som nævnt har de fleste nyere grafikkort en funktion, som kan klare dette.
Af Lars85
#29715
Mange tak for supplerende info Rasmus :)

Gunden til at jeg spørger til 1:1 pixelmapping er at jeg (stadig) er på jagt efter en computer skærm til min xbox360. Jeg har ikke penge til et HDTV (budget på max. 2000kr) og leder derfor efter en gamerskærm som ikke strækker billedet. Opløsningen på 1440x900 passer godt på 1280x720 imo så jeg undgår et uskarpt billede, men jeg er (som du sikkert har bemærket) ikke nogen haj på området, så derfor er jeg stadig på jagt O_O