Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Simon R.
#233498
KBW skrev:
Torben Rasmussen skrev:
KBW skrev:Er der svar på mine forslag til spørgsmål fra før testen?

"Støj og pixelering i nærsort områderne. Tjek specielt på kilder med ikke så høj kvalitet. Almindelig kabel tv, Netflix etc. Se logo billede fra Netflix lige når det starter op. Min Samsung 9505 har også støj men det bliver ikke smidt lige i hovedet som min LG 920. Tjek f.eks Daredevil på Netflix, scenerne i første episode hvor de 3 hovedpersonerne snakker i et kontor - væggene bliver nærmest levende af støj. Vær også opmærksom på om I klipper for mange af de sorte detaljer, altså løfter 100% sort for højt op.

Evt også test den "opfattede skarphed", det ser jo ud til at mit Samsung er skarpere end mit LG.
Og der har været meget tale om denne forskel i perceived sharpness. I det hele taget ser det jo ud til at LG har lidt svært ved data/billedbehandlingen."
Nævnte scener fra Netflix er optagelsens skyld og ikke TV'ets. Jeg mener jeg har svaret på dine spørgsmål i testen.
Det er jo helt vildt hvis 16, 17 og 18 alle går helt sort. En skærm der netop skulle give skygge detaljer ender med at gøre dem helt sorte.

Pixeleringen kan ses af disse billeder fra hhv mit LG 920 og tilsvarend fra mit Samsung JS 9505:
IMG_4032.JPG
IMG_4034.JPG
Problemet med de OLED fra LG jeg har haft er at støjen og problemerne fra lavkvalitetskilder ses meget tydligere end på led skærme.
.... har du overvejet, om det bare er det stillbillede/Netflix-logo de har, der ser sådan ud? Som simpelthen bare er dårlig kvalitet, uden den glow-effekt går helt ud i sort på en pæn måde?
#233500
Generelt så er vi lidt tilbageholdne med at konkludere på baggrund af sådanne billeder, så vi foretrækker at se på billeder vi har helt styr på. Der er crush på sort, men ikke med så kraftig klipping som du viser. Prøv lige at skrue lidt op for lysstyrken på dit JS9505 og se om ikke Netflix-logoet clipper på dén.
Af KBW
#233504
Hej

Nu er det jo ikke fordi jeg sidder hele dagen og kigger på Netflix logoet :)

Men overgangen fra grå til sort er meget støjfyldt og pixeleret. Og masser af banding på Oled ved langsomme overgange i farver (f.eks den klassiske med en himmel der går fra lyseblå til mørkeblå).

Den lodrette banding (og vignetteringen) ved f.eks en ensartet 5% slide er heldigvis væk.

Men dette er et nemt eksempel på at LG Oleds håndtering af støj og dårlige overgang mellem de forskellige trin i den mørke ende.

Det samme ses i mørke scener på yousee og Netflix materiale (og det er jo herfra 95% af mit materiale kommer fra).

Jeg har dog - fra AVForums - fornemmelsen af, at det skulle været blevet meget bedre på 2016 modellerne. Det er derfor skuffende at det stadig skulle være nødvendigt at gøre skyggedetaljerne sorte ved at hæve sortniveauet (skrue ned for lysstyrken).

Hvad nytter det at glæde sig over perfekt sort når skyggedetaljerne er forsvundet?

Mørkt hår og sorte jakkesæt uden detaljer er ikke naturtro <B
#233505
KBW skrev:Jeg har dog - fra AVForums - fornemmelsen af, at det skulle været blevet meget bedre på 2016 modellerne. Det er derfor skuffende at det stadig skulle være nødvendigt at gøre skyggedetaljerne sorte ved at hæve sortniveauet (skrue ned for lysstyrken).
Jeg tror ikke, at det er noget, de gør med deres gode vilje. Det er relativt nemt at få sort i en pixel, der skal reguleres vha. en strømspænding, for det handler bare om at fjerne spændingen. Men når man er nede i de helt mørke gråtoner, så er spændingen så lav, at selv små udsving har konsekvenser. Det er i hvert fald sådan jeg har forstået udfordringen.

Plasma-skærme kunne slet ikke vise de mørkeste gråtoner overhovedet. Så her måtte man bruge dithering, hvilket medførte at pixels i de mørkeste gråtoner stod og dansede.

På LCD forsvinder de mørkeste gråtoner som regel også, særligt når man bruger fuld local dimming.

Det er i hvert fald værd at holde for øje i sammenligningen.

Helt generelt om støj og banding, så ligger det meget ofte i enkodningen af indholdet. Jo større kontrast det vises med (f.eks. OLED) desto større er risikoen for, at man vil se det. Men det er vel reelt indholdsbranchen vi skal skyde mod i stedet for fremvisningsskærmene? De kan trods alt ikke forvandle sølv til guld :)
Af Turbo
#233506
Mit EF950 se ud som dit Samsung når jeg starter Netflix - forstår godt du ikke er tilfreds med billedet fra 920'eren, det ser ikke godt ud under opstarten af Netflix.
Af KBW
#233507
Men hele min pointe er jo at Samsungen viser flere skyggedetaljer og mindre støj/pixelering.

Jeg har begge og sammenligner jo med samme input.

Når man hæver sort niveauet på Oled så bliver kontrasten jo mindre.
Af KBW
#233514
Torben Rasmussen skrev:Kører du med "Sortniveau" på Høj eller Lav?
Altså dette er generisk for de LG Oled jeg har haft/set og ikke noget med indstillingerne at gøre.

920'eren er også kalibreret.

Alt er slået fra.

Sortniveauet kan ikke indstilles på kabel og Netflix - det er låst på Auto.
Af knudknud3
#233518
Torben Rasmussen skrev:
Elox skrev:Hej Torben tak for en god anmeldelse, men jeg er lidt i tvivl så derfor, hvordan vil du bedømme opskalering af tv programmer og gengivelse af hurtige bevægelser i forhold til dit eget Sony X85c. Og vil du anbefale LG E6 til at se sport.
X85 har højere bevægelsesopløsning, men målt ift flere af de øvrige TV vi har testet, så er E6 hverken bedre eller værre. Panasonics 2015-modeller klarede ca. samme håndtering af bevægelser og ligeledes med flere af Samsungs. Jeg synes bestemt ikke det er et stort issue og generelt mener jeg at dén debat er lidt for hypet. Ja, tingene bliver uklare når der er bevægelse, men sådan er det på enhver skærm.

Opskaleringen var hæderlig og uden TruMotion var der heller ikke problemer med de-interlacing (så endnu en grund til at slå det fra). Jeg ville vurdere Sony og Panasonic til at have en fordel på opskalering af især dårlige kilder. Men som skrevet i anmdeldelsen: du køber forhåbentlig ikke sådan en skærm for at blæse komprimerede SD signaler op på den.
Det er efterhånden gået op for mig, at jeg skal være meget omhyggelig med min læsning af anmeldelser og kommentarer, men denne kommentar er skåret ud i pap, så selv jeg kan forstå det.
Jeg ser meget sport og og andre fornøjelige ting. 99%, af det jeg ser, kommer fra kabel tv, så OLED er altså ikke min 'boldgade'.
Panasonic bliver nok være den, jeg ville vælge - den med local dimming.
Ellers fin læsning - fortsæt endelig de gode anmeldelser.
Af hammeraman
#233540
Jeg har ikke brug for 3D eller soundbar, så jeg er ret tændt på en B6.
Men jeg er lidt urolig for den svagere processor vil påvirke billedet/ bruger oplevelsen negativt, specielt ved HDR visning.
Er der nogen der har noget konkret info hvorvidt processor forskellen vil have nogen betydning?

Jeg ved LG selv har udtalt at der ikke vil være synlig forskel, men det lyder lidt usandsynligt, siden der i testen blev observeret sløv brugerflade ved HDR brug på E6'eren O-O
#233572
KBW skrev:Men hele min pointe er jo at Samsungen viser flere skyggedetaljer og mindre støj/pixelering.

Jeg har begge og sammenligner jo med samme input.

Når man hæver sort niveauet på Oled så bliver kontrasten jo mindre.
Jeg betvivler ikke din sammenligning, men der kan jo være udefrakommende faktorer, som har indflydelse (altså ud over skærmpanelet).

Går begge skærme f.eks. op i Netflix's 4K-streaminglag med det samme? Netflix-logoet er opstartsscenen på tv-serier og film og det er meget normalt, at skærme starter med at modtage SD-kvalitet, når man starter streamet på Netflix, for derefter at gå op i 720p, 1080p og 4K. Det er forskelligt hvor hurtigt skærmene skifter streaminglag. Det afhænger af både skærmens decoder og internetforbindelsen.

Der er vist ikke en info-knap på LG webOS, som kan vise, hvad man får igennem af opløsning og bitrate på Netflix, vel? Så det er naturligvis svært at af/bekræfte.
Af KBW
#233573
Rasmus Larsen skrev:
KBW skrev:Men hele min pointe er jo at Samsungen viser flere skyggedetaljer og mindre støj/pixelering.

Jeg har begge og sammenligner jo med samme input.

Når man hæver sort niveauet på Oled så bliver kontrasten jo mindre.
Jeg betvivler ikke din sammenligning, men der kan jo være udefrakommende faktorer, som har indflydelse (altså ud over skærmpanelet).

Går begge skærme f.eks. op i Netflix's 4K-streaminglag med det samme? Netflix-logoet er opstartsscenen på tv-serier og film og det er meget normalt, at skærme starter med at modtage SD-kvalitet, når man starter streamet på Netflix, for derefter at gå op i 720p, 1080p og 4K. Det er forskelligt hvor hurtigt skærmene skifter streaminglag. Det afhænger af både skærmens decoder og internetforbindelsen.

Der er vist ikke en info-knap på LG webOS, som kan vise, hvad man får igennem af opløsning og bitrate på Netflix, vel? Så det er naturligvis svært at af/bekræfte.
Det her er altså noget der ses på mange input, men netflix logoet er bare brugt som eksempel da det er let at gentage.
Yderligere har det også været tilfældet på de andre Oled skærme jeg har haft (også ikke 4K).
Støjen er meget tydeligere på Oled og pikseleringen ses ikke rigtigt på andre højkvalitetspaneler. Dette er da også blevet bredt rapporteret.
Det interessante for mig er jo om problemet er forsvundet på 2016 modellerne, det er jo også rapporteret at justeringen af lysstyrke nu fungere jævnt som det bør uden de mærkværdige spring på hvert tredje niveau.
Men at fjerne skyggedetaljerne er ikke en løsning i min optik.
Som tydligere nævnt af mig går OLed også helt støjamok på baggrunden i f.eks. daredevil - det gør min Samsung ikke (her er støjen der, men slet ikke lige så tydeligt).
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 15