Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#233589
KBW skrev:Jeg er jo ret glad for Jeres hjemmeside :) og har ventet længe på testen af den nye Oled.

Vi har tidligere skrevet meget om støjen på LGs Oled bl.a om kvaliteten på Netflix House of Cards og Daredevil.

Når I så på forhånd spørger til forslag til hvad i skal teste 2016 Oled for, og jeg forslår at Netflix- (og tv-) sammenligne denne med andre skærme jeg ved I har inde, så er det smadder ærgerligt nu at debattere bitrate.
E6 stod alene. Vi havde ikke andre skærme inde til test på lokationen samtidig. Vi tester generelt på to forskellige lokationer, da vi er to testere af tv-skærme (Torben og jeg). Vi ville naturligvis elske at have adgang til skærmene lidt længere tid af gangen, men det er desværre ikke muligt, da de skal videre i systemet.

Jamen det er bare min mening, at f.eks. Daredevil er for hårdt komprimeret hos Netflix. Deres komprimering kommer særligt til udslag i mørke scener. Jo bedre fremvisningsskærm desto nemmere vil disse problemer i kildematerialet fremstå. Jeg har set demoklip af Daredevil i HDR og umiddelbart hjælper det en del på støjen.

Dermed ikke sagt, at skærmen ikke har problemer med de allermørkeste gråtoner. For Netflix's indhold mener jeg bare, at problemet primært ligger i kildematerialet. Jeg synes bare ikke, at man kan klandre en skærm for at vise kildematerialet som det ser ud. Det er jo et relativt simpelt princip. Crap in, crap out :)
KBW skrev:Og hvad er det egentlig for problemer I har observeret der har gjort det nødvendigt at hæve sortniveauet? Hvad gav disse problemer sig udslag i ved lav kvalitets og/eller komprimeret kildemateriale?

Hvad er perfekt sort egentlig værd når skyggedetaljerne er fjernet?
Ikke helt forstået. Vi har ikke hævet sortniveauet?

Som jeg var inde på tidligere så er skyggedetaljer er, efter min mening, også et problem på LCD og plasma. Ingen skærme har fuldstændig løst det og det sker efter min vurdering ikke før vi minimum går til 10-bit igennem hele kæden. Altså indhold, distribution og skærm. 10-bit bruges i dag næsten kun sammen med HDR-indhold.
Af KBW
#233590
Rasmus Larsen

OK, my bad - jeg havde forstået at Torben testede hjemme og at I havde fået en del skærme ind på samme tid.

Det er da en kvalitetsparameter hvorledes en skærm håndtere dårligt input, LGs Oled viser generelt Netflix meget støjfyldt. Min Samsung håndtere dette meget bedre.

Nu ville det så havde været interessant om 2016 Oled var blevet bedre!

Fra testen Clipping:

"Ligesom på EG960, ser vi igen i år en anelse black crush ved standard lysstyrken og hæves denne, introduceres der støj i de sorte nuancer, så man må nok leve med at mangle de sidste trin på skalaen."

Ser man på testbilledet Clipping ses ingen niveau forskel mellem trinene 16 - 17 - 18. Det kan selvfølgelig værre sket fra skærm-kamera-internet- Mackærm, men ellers opfatter jeg at I pga støjen ikke kan skrue nok op for lysstyrken og man derfor ikke alle 8-bit skyggedetaljerne med.

Jeg kan skrue op på min Samsung og se mere her med mindre støj end Oled'en!

Og nej, vi får aldrig alle skyggedetaljer med, det ved vi fra den grafiske og fotografiske verden hvor man jo arbejder med 14 og 16 bit.
#233591
Delen omkring indstillinger vil jeg overlade til Torben at kommentere på :)

Blot en enkelt kommentar mht. clipping-billedet. De to yderste trin i både den mørke og lyse ende, er hhv. "blacker-than-black" og "whiter-than-white". Tv-skærme skal ikke kunne gengive dem som andet end helt sort og helt hvid. Så på dette testbillede skal man holde øje med nuancerne imellem de to hvide indikatorer (jeg kan her på min skærm se forskel på dem alle), der omfatter gråtone-området fra 16-235, som bruges til video. I PC-økosystemet bruger man den fulde 0-255 RGB-range.
Af KBW
#233594
Rasmus Larsen skrev:Delen omkring indstillinger vil jeg overlade til Torben at kommentere på :)

Blot en enkelt kommentar mht. clipping-billedet. De to yderste trin i både den mørke og lyse ende, er hhv. "blacker-than-black" og "whiter-than-white". Tv-skærme skal ikke kunne gengive dem som andet end helt sort og helt hvid. Så på dette testbillede skal man holde øje med nuancerne imellem de to hvide indikatorer (jeg kan her på min skærm se forskel på dem alle), der omfatter gråtone-området fra 16-235, som bruges til video. I PC-økosystemet bruger man den fulde 0-255 RGB-range.
Ja, og det er jo her der ikke er nogen nuancer fra 16 til 17 til 18!
Af KBW
#233598
Netop, det gælder alle vores Mac i huset, kan dog godt se en lille forskel på iPhone når jeg skruer helt op for lysstyrken.

Har samme testbillede på dvd, her er det lettere på Samsung og indstille til at se detaljer uden at få meget støj.

Tilsvarende gråkort testbilleder har for mange tidligere Oled haft det problem at 18 kunne være lysere end 17 da lysstyrkekontrollen ikke har virket ordentligt. Det skulle dog være ordnet nu i følge posts på AVforums.
#233603
KBW skrev:Netop, det gælder alle vores Mac i huset, kan dog godt se en lille forskel på iPhone når jeg skruer helt op for lysstyrken.
Jeg kan godt se forskel på gråtonen 16 og de to søjler til højre for. Både på min Macbook Air, iPad og på mine Dell PC-skærme. Forskellene ligger i hvert fald i fotografiet, så det lyder lidt som om, at dine Macs clipper skyggedetaljer?
Tilsvarende gråkort testbilleder har for mange tidligere Oled haft det problem at 18 kunne være lysere end 17 da lysstyrkekontrollen ikke har virket ordentligt. Det skulle dog være ordnet nu i følge posts på AVforums.
18 skal være lysere end 17. Mener du ikke omvendt?

Men springene i gråtoneskalaen, som er affotograferet, er jo større end 1 skridt.
Af Turbo
#233612
KBW skrev:Det er da en kvalitetsparameter hvorledes en skærm håndtere dårligt input, LGs Oled viser generelt Netflix meget støjfyldt. Min Samsung håndtere dette meget bedre.
Hvorfor skriver du "generelt"?

Jeg oplever ikke de ting du beskriver eller som det billede du har sat ind, på min EF950V. Det må være 920'eren du skal være efter og ikke LG OLED generelt ;)
#233616
Du kan ikke bedømme Black crush fra fotoet. Der er både et kamera og din monitor inde over, så det kan ikke bruges som reference. Jeg justerede kontrasten for at kompensere for crush og hævede lysstyrken lidt for at løfte det generelle niveau af gammakurven. De klip du bad os teste med på Netflix er notorisk grynede, så hvis de står helt rent på dit Samsung, så har du aktiveret støjreduktion på det. Dare Devil er skudt med sindsyg meget støj i godt halvdelen af scenerne, og kompressionsartefakter i de sorte farver, og er elendig til at demonstrere hvad 4K kan bruges til. Den serie ser grim ud på alle TV, der er indstillet korrekt
Af KBW
#233620
OK, som jeg selv var inde på "Det kan selvfølgelig værre sket fra skærm-kamera-internet- Mackærm" - så billedet fra testen kan ikke bruges til noget.

Jeg har ikke sagt at det står helt rent men derimod "Jeg kan skrue op på min Samsung og se mere her med mindre støj end Oled'en!" og "LGs Oled viser generelt Netflix meget støjfyldt. Min Samsung håndtere dette meget bedre."

Som tidligere nævnt er der ikke aktiveret støjreduktion på nogen af mine skærme "Alt er slået fra."

4K fjernsyn skal også bruges til Netflix og kabel-tv.

Vi kører i ring her!
Af Leon
#233870
Følger ivrigt med i denne debat da jeg meget seriøst overvejer at købe OLED65B6V. Jeg købt for 10 år siden Pioneer Plasma 50 tommer Kuro og føler nu at det er ved at være tid til at skifte.
Mit spørgsmål er nu om I er enige. Er der endeligt kommet et tv som kan erstatte mit kuro. Har jeg desuden ret i at der er nogenlunde den samme input lag på disse. Kuro - 30 ms og LG - 34 ms. Spiller gerne med mine unger :D
Af Turbo
#233882
KBW skrev:Jeg har ikke sagt at det står helt rent men derimod "Jeg kan skrue op på min Samsung og se mere her med mindre støj end Oled'en!" og "LGs Oled viser generelt Netflix meget støjfyldt. Min Samsung håndtere dette meget bedre."

Vi kører i ring her!
Igen skriver du "generelt" hvorfor?

Jeg oplever ikke de ting du beskriver eller som det billede du har sat ind, på min EF950V. Det må være 920'eren du skal være efter og ikke LG OLED generelt ;)

Vi tager lige en runde tur mere ;)
Af KBW
#233883
Velrapporteret på AVForums

Jeg har haft andre LG Oleds og tjekket det mange steder.

Tillykke med det gode eksemplar af 950 du har, denne er så generelt bedre end 960, og den bedste model i hvert fald indtil 2016'erne.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 15