Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#232682 Anmeldelsen af Panasonic DX750 er online. Det er et mellemklasse-tv i den øvre ende med 4K-opløsning, Firefox OS og nyt "switch design". Bemærk, at der også findes en variant kaldet DX780 med twin-tuner.
Find testen her: http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1464239586

Hvis du har spørgsmål, kommentarer eller tilføjelser, kan de placeres her i tråden og vi skal prøve at vende tilbage på dem.

God fornøjelse med læsningen.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#232683 Et par ting, som jeg ikke fremhæver i konklusionen, men som er værd at holde for øje:

- Strømforbruget er næsten 3x højere i HDR-tilstand (ift. kalibrerede billede). Det er altså ikke for sjov og med mindre EU modificerer deres ecodesign-krav, så har producenterne næsten fri tøjler til sælge skærme, der leveres i standardindstillinger (ikke HDR) og så hæve strømforbruget til maks hver gang HDR afspilles. Over de kommende år vil andelen af HDR-indhold stige, særligt via streaming. Dette er ikke særligt for Panasonic DX750 - gælder for alle producenter af LCD-skærme.

- Sløret som jeg omtaler kort tager sig ud nogenlunde som på DX900. Det er slet ikke et kritisk problem, men visse scener fremhæver det. F.eks. et mørkt objekt der bevæger sig henover en hvid baggrund. Der er en video i testen af DX900, som illustrerer det. Jeg vil vurdere, at det er mindre udtalt på DX750 (men altså ikke elimineret) end på DX900.
Af bentpetersson
#232684 Flot, saglig og uddybede test!

Hvad mener I om designet af DX 750 eller DX 900s bagside?Eller har i pillet en smuk bagbeklædning af?
Hvis disse modeller ser sådan ud, er de vel kun "egnede" til vægmontering, så bagsiden skjules.
Af humber
#232685 Får i aldrig muligheden for at teste de mindre størrelser ? Tænker at ikke alle vil/har plads til den største model. Og der kan jo være ret stor forskel ??

Dette er ikke ment som brok brok men blot en forspørgelse eftersom jeg sæter meget stor pris på jeres arbejde.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
bentpetersson skrev:Flot, saglig og uddybede test!

Hvad mener I om designet af DX 750 eller DX 900s bagside?Eller har i pillet en smuk bagbeklædning af?
Hvis disse modeller ser sådan ud, er de vel kun "egnede" til vægmontering, så bagsiden skjules.

Tak Bent.

På DX900 er der i hvert fald et plastikpanel, som kan dække stikkene. Jeg må være ærlig og erkende, at jeg kæmper lidt med at huske om der også var et plastikpanel til DX750 (skærmen er sendt retur). Det er noget af det første jeg piller af i forbindelse med anmeldelser. Jeg må lige i tænkeboks. Derudover ser bagsiden dog ud som den gør. Ikke videre køn, nej.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
humber skrev:Får i aldrig muligheden for at teste de mindre størrelser ? Tænker at ikke alle vil/har plads til den største model. Og der kan jo være ret stor forskel ??

Dette er ikke ment som brok brok men blot en forspørgelse eftersom jeg sæter meget stor pris på jeres arbejde.

Det er ikke altid vi får valget. Hvis vi gør, så vil det typisk være imellem 55" og 65", da producenterne efterfølgende bruger skærmene i diverse opstillinger rundt omkring.

En af grundende er også, at man skal op i en vis skærmstørrelse for at få gavn af den høje UHD-opløsning.
Brugeravatar
Af hans123
#232689 Det varer længe før alm flow tv kikkeri indeholder HDR.

Så det kommer du bare til at mangle oplevelsen af. Filmene kan jo stadig vises, bare med de begrænsninger der er beskrevet i testen
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Bent odense skrev:Bliver det nogen betydning for fremtiden almindelige tv kikkeri at den ikke kan vise HDR indhold.stå til køb af 65 tommer. :)

Som Hans er inde på, så går der nok lang tid før HDR bliver dagligdag. Tv-kanalerne er jo ikke engang sprunget til 4K endnu.

Der hvor HDR vil blomstre over de næste 2-3 år er hhv. UHD Blu-ray og streamingtjenester, der er fremme i skoene såsom Netflix og Amazon. Så man skal være flittig bruger af UHD Blu-ray og Netflix.
Brugeravatar
Af Beatwolf
#232705 Altså ingen store forbedringer fra sidste års CXC725, som jeg læser det (især ikke 55" modellen der har local dimming) Eller hvad?

Iøvrigt lige en lille fejl til sidst" Hvis du kan ignorere HDR and manglende apps..." -går ud fra "and" skal være "og" :)
Af Leakim
#232707 Hej Rasmus.

Endnu en fin og saglig test. Tak for det :) Jeg har ventet på testen, idet vi netop har købt en TX-58DX780. Har haft den i ca. 3 uger. En fin fin skærm, specielt til gengivelse af 4K. Valgte netop Panasonic, da vi godt kan lide Firefox (en smagssag), og så selvfølgelig fordi den gengiver 4K. Havde en VT50 i forvejen. Må dog medgive, at jeg er skuffet over betragtningsvinklen, og så er det bare ikke en plasmaskærm. Går i soveværelset, når jeg skal se en god film.

Hej fra mig :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Bent odense skrev:
hans123 skrev:Det varer længe før alm flow tv kikkeri indeholder HDR.

Så det kommer du bare til at mangle oplevelsen af. Filmene kan jo stadig vises, bare med de begrænsninger der er beskrevet i testen

Tak.

Ser du Netflix, så kunne det godt blive et issue på den korte bane. Jeg frygter lidt for hvad indførelsen af HDR på Netflix vil gøre for mit eget X85, da du jo ikke kan slukke for HDR på den. HDR på en skærm, der ikke er gearet til det, er bare noget hø.
Af Bent odense
Torben Rasmussen skrev:
Bent odense skrev:
hans123 skrev:Det varer længe før alm flow tv kikkeri indeholder HDR.

Tak.

Ser du Netflix, så kunne det godt blive et issue på den korte bane. Jeg frygter lidt for hvad indførelsen af HDR på Netflix vil gøre for mit eget X85, da du jo ikke kan slukke for HDR på den. HDR på en skærm, der ikke er gearet til det, er bare noget hø.

Nej ser ikke Netflix men kan ligeså godt gå efter et tv med "VP9 profil 2"inden jeg bliver chikaneret af børnebør. Sony 65XD93 er for dyr.
Af Tom-H
Leakim skrev:Hej Rasmus.

Endnu en fin og saglig test. Tak for det :) Jeg har ventet på testen, idet vi netop har købt en TX-58DX780. Har haft den i ca. 3 uger. En fin fin skærm, specielt til gengivelse af 4K. Valgte netop Panasonic, da vi godt kan lide Firefox (en smagssag), og så selvfølgelig fordi den gengiver 4K. Havde en VT50 i forvejen. Må dog medgive, at jeg er skuffet over betragtningsvinklen, og så er det bare ikke en plasmaskærm. Går i soveværelset, når jeg skal se en god film.

Er betragtnings vinklen virkelig så dårlig? Nu ved jeg godt at den som er testet her er med bagbelyst LED hvorimod 58" er kantbelyst. Har selv bestil 58" modellen som jeg venter på, men blir da lidt nervøs når du skriver den er så dårlig at du ligefrem må gå i soveværeslet og kigge på din plasma når du skal se en god film, det burde jo ikke være meningen med sådan et dyrt tv at du slet ikke kan holde ud at se film på det. Måske skulle jeg anullere min bestilling hvis jeg kan. Hvis der er andre herinde som har 58" modellen så må i meget gerne skrive om jeres oplevelse med det og hvordan den klarer sig.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Beatwolf skrev:Altså ingen store forbedringer fra sidste års CXC725, som jeg læser det (især ikke 55" modellen der har local dimming) Eller hvad?

Iøvrigt lige en lille fejl til sidst" Hvis du kan ignorere HDR and manglende apps..." -går ud fra "and" skal være "og" :)

Beklager sent svar. Jeg har holdt lidt ferie.

Ikke kæmpe forskelle ift. CXC725, nej. HCX-processoren giver dog et løft, synes jeg. Pilen peger stadig opad for Panasonic's LCD'er, så det kan man jo ikke være utilfreds med.

Fejl rettet :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Leakim skrev:Hej Rasmus.

Selv tak. Ja sammenlignet med et plasma-tv må man sige, at betragtningsvinklerne bare er ret smalle på mange LCD-skærme. Jeg har også selv stadig et af Panasonic's plasma-tv i soveværelset og det er altså stadig et herligt allround billede. Til gengæld er den begyndt at brumme ret meget...
Brugeravatar
Af coffee
#235232 Det der med betragtningsvinkler er jeg ikke stærk i når det omtales i grader. Kan det skæres lidt mere ud i pap med en illustration, for en som mig, der ikke er så stærk i matmetik? Jeg går og tænker på at købe en 65 tommer, men kan ikke rigtig finde ud af de der betragtningsvinkler.

Angående det HDR, som jeg forstår ikke kan slås fra, ødelægger det billedkvaliteten når den vil prøve at vise det?

Mvh Michael.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#235235 Du kan kigge i nogle af de andre anmeldelser af eks IPS og OLED baserede skærme for at se forskellen på betragtningsvinkel.