Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Turbo
#232509
bentpetersson skrev:On the whole, the Panasonic DX902/ DX900 is an exceptional 4K HDR TV whose picture quality is likely to rank among the best we’ll see all year.
Der er nogen der har noget at glæde sig til, HDR på et OLED.

Denver TV er de bedste i hele verden - hvor var det nemt at skrive ;)
Af Frossenfisk
#232539
Som altid en spændende og informativ anmeldelse. En fornøjelse at læse. Stort tak til Flatpanels herfra :)

Nedenstående uddrag fangede mit blik
Rasmus Larsen skrev:Derfor har man valgt at enkode UHD Blu-ray-film i en ”BT.2020 container” [...]. Med andre ord vil en film, som du køber i dag, se mere imponerende ud om 5 år, hvis du køber en ny skærm med endnu større farverum [...]

Og endnu mere vigtigt i forhold til at bruge BT.2020 som en "container"; branchen behøver ikke at opfinde nye farverum der ligger imellem de nuværende. Så længe en skærm korrekt oplyser hvilke koordinater i grafen, den kan gengive, kan skærmen såmænd have hvilket som helst farverum; selv et skævt et der ikke er standardiseret.
Hvordan skal dette gøres i praksis? Jeg er med på konceptet. Skærmen kan vise et begrænset udsnit af farverummet. Disse data leverer skærmen så til afspilleren, der tilpasser indholdet herefter (eller, processering sker nok i skærmen, men bare et sprogligt billede). Men samtlige producenter lyver jo omkring hvor mange farver deres skærme kan gengive. Hvis skærmen så prøver at vise dette "oppustede" farverum, vil dette ikke ødelægge billedet? Eller vil en bizar situation opstå, hvor producenternes salgsgas påstår, at et "oppustet" farverum er understøttet, men hvis man så rent faktisk kigger i softwaren, kan man se det reelle, langt mindre farverum?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#232542
Turbo skrev:
bentpetersson skrev:On the whole, the Panasonic DX902/ DX900 is an exceptional 4K HDR TV whose picture quality is likely to rank among the best we’ll see all year.
Der er nogen der har noget at glæde sig til, HDR på et OLED.

Denver TV er de bedste i hele verden - hvor var det nemt at skrive ;)
Vi har haft LG's E6 de sidste 2 uger og HDR giver ret god mening på sådan en skærm. Punkt-styring af peak lysstyrke og samtidig kulsort er en vindende kombination. HDR på OLED kan helt klart anbefales 8-)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#232549
bentpetersson skrev:
Rasmus Larsen skrev:
jng skrev:Minusset "Mange film er ikke i ægte 4K" er vel ikke afspillerens skyld?
Nej, men jeg indleder jo anmeldelsen med at sige, at anmeldelsen kommer til at have fokus på Ultra HD Blu-ray som format, ikke afspilleren.

Og det er da yderst relevant viden for potentielle købere.
Jo, men det ødelægger den gode anmeldelse ved at knytte noget, der er sekundært sammen med afspilleren, der anmeldes. Det virker som om anmelderen endelig fandt noget negativt om det anmeldte og det store minus bliver desværre et prædikat på anmelderen.

MINUS:
Kræver high-end TV
Ingen HDMI auto-skift på mange TV
Mange film er ikke i ægte 4K
Langsomme skiver
Det er jeg da ked af at du synes, men jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skulle gøre det meget mere klart, at anmeldelsen handler om Ultra HD Blu-ray som standard og ikke afspilleren specifikt. Titlen på anmeldelsen er sågår "Ultra HD Blu-ray".

Men nu har Samsung jo været flinke at låne os afspiller, så derfor inkluderede jeg lidt om den i visse afsnit.

Diverse kritikpunkter handler jo om samspillet imellem en UHD Blu-ray-afspiller og diverse tv-skærme. Det synes jeg da er top-relevant. En afspiller kan trods alt ikke stå alene.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#232550
bentpetersson skrev:Fuld HDR oplevelse fåes kun på highend LCDskærme.

På grund af den manglende brightness på Oled skærme måtte man lave specielle regler for at Oled kom ind under hdr/Premium paraplyen. Så selv om sortniveauet kan være en smule bedre på oled, kan lyset være næsten fordoblet på lcd i forhold til oled.
Så en fuld oplevelse af hdr på oled, er nok snarere en tro, end hvad der visuelt kan konstateres.
Kravene til OLED er faktisk noget højere end til LCD. Det er rigtigt, at lysstyrkeniveauet skal være højere på LCD, men i "dynamiske stop" (eller f-stop) er det kun 1 f-stop. Dynamikskalaen for for lys fungerer lidt ligesom for lyd-decibel. Den er ikke lineær.

Kravet til LCD på 0.05 nits sort er faktisk ikke særlig dyb sort, selvom tallet lyder ret lavt. I aftentimerne vil man godt kunne se, at 0.05 nits ikke er rigtig sort.

Som du selv nævner er kravene hhv.
bentpetersson skrev:STANDARD 1: Mere end 1.000 nits peak lysstyrke og mindre end 0.05nits sortniveau.
STANDARD 2: Mere end 540 nits lysstyrke og mindre end 0,0005 nits sortniveau.9
Hvis man omsætter tallene til kontrastforhold, så er det:
Standard 1 (LCD): 20.000:1 kontrastforhold
Standard 2 (OLED): 1.080.000:1 kontrastforhold

Altså meget mere strikse krav til OLED.

Resten af kravene mht. farver osv. er identiske for hhv. LCD og OLED.

Nedenstående billede er fra LG, så tag det med det in mente, men det illustrerer meget godt pointen. Læg mærke til at hvert f-stop i dynamikområdet for video er en fordobling af tidligere niveau.
lgoled2016handson-6l.jpg
lgoled2016handson-6l.jpg (52.39 KiB) Vist 11293 gange
"UHD Premium" definerer således, at LCD skal have langt færre dynamiske stop end OLED for at blive certificeret.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#232551
bentpetersson skrev:
Turbo skrev:
bentpetersson skrev:Fuld HDR oplevelse fået kun på highend LCDskærme.
Hvad er et Panasonic DX900? hehe ;)
Det ser som sagt ikke sådan ud på OLED. Måske vi er heldige der er noget billede sammenligning når Rasmus/Torben får 2016 OLED til test :)
Ja, du har helt ret. DX900 skulle både have hdr support og være certificeret. Der er noget helt galt !
Rasmus, hvad er der sket?

On the whole, the Panasonic DX902/ DX900 is an exceptional 4K HDR TV whose picture quality is likely to rank among the best we’ll see all year.
"UHD Premium" specificerer jo minimumskrav for HDR. Det er ingen garanti for at skærmen kan gengive perfekt HDR.

I anmeldelsen som du citerer fra HDTVtest har de et lignende billeder af en stjernehimmel, lader det til. Du kan se samme problemer i det billede.

Lad os dog gerne holde specifikke spørgsmål om Panasonic DX900 i debattråden dedikeret til den test :)
http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... 21&t=35550

Billede
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#232552
Frossenfisk skrev:Som altid en spændende og informativ anmeldelse. En fornøjelse at læse. Stort tak til Flatpanels herfra :)
Selv tak :)
Frossenfisk skrev:Nedenstående uddrag fangede mit blik
Rasmus Larsen skrev:Derfor har man valgt at enkode UHD Blu-ray-film i en ”BT.2020 container” [...]. Med andre ord vil en film, som du køber i dag, se mere imponerende ud om 5 år, hvis du køber en ny skærm med endnu større farverum [...]

Og endnu mere vigtigt i forhold til at bruge BT.2020 som en "container"; branchen behøver ikke at opfinde nye farverum der ligger imellem de nuværende. Så længe en skærm korrekt oplyser hvilke koordinater i grafen, den kan gengive, kan skærmen såmænd have hvilket som helst farverum; selv et skævt et der ikke er standardiseret.
Hvordan skal dette gøres i praksis? Jeg er med på konceptet. Skærmen kan vise et begrænset udsnit af farverummet. Disse data leverer skærmen så til afspilleren, der tilpasser indholdet herefter (eller, processering sker nok i skærmen, men bare et sprogligt billede). Men samtlige producenter lyver jo omkring hvor mange farver deres skærme kan gengive. Hvis skærmen så prøver at vise dette "oppustede" farverum, vil dette ikke ødelægge billedet? Eller vil en bizar situation opstå, hvor producenternes salgsgas påstår, at et "oppustet" farverum er understøttet, men hvis man så rent faktisk kigger i softwaren, kan man se det reelle, langt mindre farverum?
Jeg kan godt se, at min beskrivelse lægger lidt op til at skærmen oplyser overfor afspilleren hvilket farverum den kan vise. Det hele sker dog internt i tv-skærmen. Dvs. UHD Blu-ray-afspilleren sender signalet afsted med indhold kodet i Rec.2020 afsted uden at vide hvad der er tilsluttet i den anden ende. Når skærmen modtager signalet skal den selv afgøre sine kompromisser.

Hvis vi tager udgangspunkt i grafen, som jeg også brugte i testen.

Billede

Nu er det primært i de grønne toner, at forskellen på Rec.2020 og DCI-P3 ligger. Lad os sige, at en given film i en given scene bruger den allerskrappeste grønne farve, der er mulig i Rec.2020. Den vil tv-skærme nok ikke kunne gengive i en del år frem, så typisk vil de nok hive den ned på yderpunktet i DCI-P3. Alternativt placere den lidt mere med venstre.

Men ja du har ret i at det i sidste ende er op til producenten, hvordan de vil håndtere det. Jeg har dog tiltro til at det vil blive håndteret nogenlunde pænt af dem - måske er jeg naiv :)

Når det er sagt, så optages de færreste film dog i det fulde Rec.2020 farverum. Filmbranchen bruger således også Rec.2020 som en "container" så de har lidt spillerum til fremtiden, Det er bl.a. nuværende kameraer som har begrænsninger. Omvendt kan man forestille sig, at animationsfilm gerne tager de vildeste farver i brug. De kan jo som sådan gøre hvad som helst i redigeringsfasen.
Af knudknud3
#232571
Rasmus Larsen skrev:En detalje som jeg måske også bør tilføje. Som nævnt i anmeldelsen, så betyder HDR-afspilning på LCD-skærme typisk, at de automatisk indstiller bagbelysningen til maks. Bagbelysningen på er jo den største strømsluger på LCD-skærme, så det medfører også, at strømforbruget når op på noget nær maksimum for skærmen.

Det bliver dyrt i længden at se HDR på en LCD-skærm... Det er ikke unormalt at strømforbruget er 2x eller endda svimlende 3x højere ved afspilning af UHD BLu-ray end normal HD Blu-ray. Det kan I bl.a. se i testen af Sony XD85 samt i de kommende anmeldelser.
Jeg går rigtig meget op i effekt forbrug, MEN hvis man investerer i et Premium tv og en UHD afspiller, kan et par hundrede kroner til ekstra el vel ikke vælte budgettet. Jeg venter dog alligevel gerne et par år endnu, indtil apparaterne ikke får så mange minus karakterer.
Af Beatwolf
#232574
Hvordan vil det tage sig ud på et Panasonic CXC725 55" som -så vidt jeg ved- har bagbelyst LED med zone-styring af lyset, men dog ikke understøtter HDR?
Brugeravatar
Af hans123
#232581
4k ser godt ud på de fleste 4k paneler, Men HDR vil du ikke opleve på cx725

Tror ikke mange har testet de "ældre" 4k skærme med HDR endnu,

Har 725 softwaren til HDR ?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#232583
Nu har jeg ikke forsøgt, men på en skærm som Panasonic CXC725 vil man umiddelbart få gavn af 4k-opløsningen alene.

Al HDR-information og det større farverum ligger i HDR-signalet fra afspilleren, så når en skærm som CXC725 ikke forstår HDR-signalet, så tager den bare 4K. Forbedringen ift. normal UHD Blu-ray vil afhænge meget af filmen, da de færreste film er skabt i ægte 4K fra start til slut.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#232592
CSC725 har ikke lokal dimming. Den har bagbelyst LED, men den kan ikke styre dem individuelt. Jeg tvivler dog på, at den vil få nogen meningsfyldt opdatering til HDR - det kan kun blive i samme genre som eks. Sony X85 og det er noget juks.
Af coffee
#236241
Så hvis jeg vil købe afspilleren, vil den automatisk gå på HDR, da mit tv har software men ikke hardware? Og det er skidt, hvis jeg har forstået det rigtigt? Så jeg skal sådan set bare beholde min blue-ray afspiller?