Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af knudknud3
#232571
Rasmus Larsen skrev:En detalje som jeg måske også bør tilføje. Som nævnt i anmeldelsen, så betyder HDR-afspilning på LCD-skærme typisk, at de automatisk indstiller bagbelysningen til maks. Bagbelysningen på er jo den største strømsluger på LCD-skærme, så det medfører også, at strømforbruget når op på noget nær maksimum for skærmen.

Det bliver dyrt i længden at se HDR på en LCD-skærm... Det er ikke unormalt at strømforbruget er 2x eller endda svimlende 3x højere ved afspilning af UHD BLu-ray end normal HD Blu-ray. Det kan I bl.a. se i testen af Sony XD85 samt i de kommende anmeldelser.
Jeg går rigtig meget op i effekt forbrug, MEN hvis man investerer i et Premium tv og en UHD afspiller, kan et par hundrede kroner til ekstra el vel ikke vælte budgettet. Jeg venter dog alligevel gerne et par år endnu, indtil apparaterne ikke får så mange minus karakterer.
Af Beatwolf
#232574
Hvordan vil det tage sig ud på et Panasonic CXC725 55" som -så vidt jeg ved- har bagbelyst LED med zone-styring af lyset, men dog ikke understøtter HDR?
Brugeravatar
Af hans123
#232581
4k ser godt ud på de fleste 4k paneler, Men HDR vil du ikke opleve på cx725

Tror ikke mange har testet de "ældre" 4k skærme med HDR endnu,

Har 725 softwaren til HDR ?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#232583
Nu har jeg ikke forsøgt, men på en skærm som Panasonic CXC725 vil man umiddelbart få gavn af 4k-opløsningen alene.

Al HDR-information og det større farverum ligger i HDR-signalet fra afspilleren, så når en skærm som CXC725 ikke forstår HDR-signalet, så tager den bare 4K. Forbedringen ift. normal UHD Blu-ray vil afhænge meget af filmen, da de færreste film er skabt i ægte 4K fra start til slut.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#232592
CSC725 har ikke lokal dimming. Den har bagbelyst LED, men den kan ikke styre dem individuelt. Jeg tvivler dog på, at den vil få nogen meningsfyldt opdatering til HDR - det kan kun blive i samme genre som eks. Sony X85 og det er noget juks.
Af coffee
#236241
Så hvis jeg vil købe afspilleren, vil den automatisk gå på HDR, da mit tv har software men ikke hardware? Og det er skidt, hvis jeg har forstået det rigtigt? Så jeg skal sådan set bare beholde min blue-ray afspiller?
Af mbm
#236895
Har lige et spørgsmål ang. settings på UBD-K8500.
I en anden tråd blev det nævnt at man ikke skulle foretage nogle indstillinger på afspilleren når man som i mit tilfælde har et samsung KS8005 TV.

Jeg har dog læst flere steder at man skal huske at sætte HDMI deep color til OFF, med mindre man har et 12 bit panel.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#236909
Ja den skal fra på K8500. Indstillingen relaterer sig til normale HD Blu-ray-skiver.

Hvis indstillingen er aktiveret, så konverterer afspilleren først filmen fra 10-bit til 12-bit og dernæst bliver den så konverteret ned til 10-bit igen for at kunne håndteres af tv-skærmen. Det kan give f.eks. banding og grove farveovergange.
Af Turbo
#238057
Jeg har HDMI Ultra HD deep colour TIL på alle 3 porte på TV'et.

På BD-H8900N og UBD-K8500 har jeg HDMI-farveformat og HDMI dybe farver på AUTO.

Sådan står det uanset om jeg afspiller DVD, blu ray eller UHD blu ray.
Af mbm
#238058
#Turbo.

ja ok på HDMI indgangen på mit TV (KS8005) har jeg også aktiveret HDMI UHD color,
men på samsung afspilleren er det bare nævnt at Deep color skal sættes til OFF.
Af Turbo
#238060
Jeg har set det men jeg vil påstå det er noget sludder.

Hvis man læser hvad der står ved HDMI dybe farver, står der:
Indstil om billede skal udsendes fra HDMI OUT-stikket med dybe farver eller ej. Dybe farver giver mere nøjagtig farvegengivelse.

"Dybe farver giver mere nøjagtig farvegengivelse" derfor har jeg den stående på AUTO.