Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#231854
DKMIK skrev:Det jeg tænker på er, hvis man nu tager LG top lidt 65UH950V til små 26000, den har kant belysning og understøtter begge HDR typer Dolby Vision og HDR10 og er UHD Premium certificeret, og hvis det ikke er et super godt billede, så er det jo en falliterklæring og en udvaskning af en standart, allerede inden den rigtigt er kommet på markedet.
Dolby kan jo ikke gøre for, at et LCD TV ikke er specielt gearet til at vise HDR. De sætter standardkravene, men de beskriver ikke noget om hvor lokalt lyset skal kunne styres, hvor mange blændetrin skærmene skal kunne vise samtidigt eller hvor homogent lysfordelingen skal være.
#231908
Turbo skrev:Rasmus har du læst hvad mbm skriver i sidste indlæg i tråden:
http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... 21&t=33894

Hvis den kan burde 950 også kunne :)
Det lyder positivt. Jeg er spændt på at høre hvad mbm synes :) Der vil helt sikkert også være forskel på high-end og mid-range, men jeg kommer nærmere ind på det i testen af Sony XD85, der kommer op i denne uge.
#231974
Jeg er super tilfreds med mit dx900.kommer fra et ax900.Behøver ikke bekymre mig om burn in lige som Oled. Det er super at se sport på grundet lystyrken, kontrasten er det bedste led kan præstere. Alt står helt sort lige som på de gamle Kuro. Og glæder mig til at få en ub900 afspiller til det. Så med mindre du sidder i en mørk kælder og kun ser film alene. Så er dette tv efter min mening det bedste du kan købe pt. :)
#231991
Enig med lysstyrken i dagtimerne. Nu er det muligt at se cykelløb i en soloplyst stue.

Har lavet en indstilling på mit DX900 til sommer kik.

Selvfølgelig langt fra korrekt billede.

Mangler også en UHD afspiller, Håber på Oppo kommer med noget. Ellers må jeg snuppe Pana afspilleren.
#231993
Jeg har Pana'en stående lige nu, og til min smag så larmer den lige rigeligt. Det gjorde Samsungs nu også, men det virker som om, afspillerne snurrer noget hurtigere end eks. BD-afspillerne. Dertil så står den og snurrer konstant, selv hvis den bare venter på hovedmenuen, så jeg ender med at slukke den når jeg tester TV, hvis den ikke lige er i brug, da det er ret distraherende at høre på. Hvis den står frit, så skal du næsten have godt blus på lyden for ikke at høre den konstant. Det er klart, at du kan ikke sætte en plastic-skive i rotation uden at det kan høres, men når man nu har vænnet sig til enten at rippe sine film over på en NAS, eller at se det via streaming, så er et optisk medie lidt af en nedgradering.
#232012
hans123 skrev:Mangler også en UHD afspiller, Håber på Oppo kommer med noget. Ellers må jeg snuppe Pana afspilleren.
Rygtet går på slutningen af 2016 for Oppo. Jeg mistænker at visse producenter venter på HDMI 2.1, der ligner et krav for at kunne understøtte Dolby Vision ordentligt (fordi HDMI 2.1 klarer dynamiske metadata).
#239206
Det i skriver om stjernehimlen i The Martian og det billede i viser kan jeg slet ikke genkende, jeg har lige set filmen på Blu-ray og der er ikke disse sorte områder uden stjerner, jeg ved ikke hvilken indstillinger i har kørt under, men jeg oplever det samme billede med stjerner i disse områder.

Jeg er meget forundret over dette kritiske punkt, og er slet ikke enige i jeres konklusion.
#239221
JanTheMan skrev:Det i skriver om stjernehimlen i The Martian og det billede i viser kan jeg slet ikke genkende, jeg har lige set filmen på Blu-ray og der er ikke disse sorte områder uden stjerner, jeg ved ikke hvilken indstillinger i har kørt under, men jeg oplever det samme billede med stjerner i disse områder.

Jeg er meget forundret over dette kritiske punkt, og er slet ikke enige i jeres konklusion.
En del af indstillingerne står jo i anmeldelsen: http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 62436630#3

Og som jeg læser den her anmeldelse, melder de om samme fænomen: "Although the Panasonic DX902 features a high number of FALD zones, in certain low-APL scenes the dimming algorithm in HDR mode could be too aggressive even with [Automatic Backlight Control] set to the lowest value of “Min“, spoiling the original creative intent of the movie. One such instance was during the opening space sequence in The Martian: the Viera TX-65DX902B was darkening several dark patches excessively, resulting in a blotchy “reverse clouding” effect."
Kilde: http://www.hdtvtest.co.uk/news/tx65dx90 ... 144320.htm

Så står vi nærmere tilbage med spørgsmålet: Hvad for nogle indstillinger har du brugt?
Desuden kan man vel ikke tale om enighed medmindre du er ejer af den eksakt samme skærm, som flatpanels testede.
#239270
JanTheMan skrev:Det i skriver om stjernehimlen i The Martian og det billede i viser kan jeg slet ikke genkende, jeg har lige set filmen på Blu-ray og der er ikke disse sorte områder uden stjerner, jeg ved ikke hvilken indstillinger i har kørt under, men jeg oplever det samme billede med stjerner i disse områder.

Jeg er meget forundret over dette kritiske punkt, og er slet ikke enige i jeres konklusion.
Alle LCD-paneler har et iboende kontrastforhold. De bedste - VA-typen, som er i DX900 - ligger på omkring 3000-4000:1. Kræver en scene (f.eks. en stjernehimmel), at billedet skal gengives i højere kontrastforhold, så skal LED-zonestyringen aktiveres. Når den aktiveres, så kan man ikke undgå glorier på en helt mørk baggrund med små lyse objekter. Det ligger jo i det teknologiske princip, når skærmen kun har omkring 512 zoner til at styre lyset i og billedet består af over 8 millioner små billedpunkter (eller pixels).

Ser du The Martian i HDR? Hvis ikke, så ser du sikkert ikke problemet, da stjernerne vil blive gengivet så underbelyst, at LED-zonerne ikke slår til. Alternativt kører du med indstillinger i HDR, som ikke viser stjernerne ved den korrekte lysintensitet. Det er jo et kompromis, som indstillingerne til skærmen tillader.

Eller sagt matematisk:
Hvis sortniveauet er f.eks. 0,02 nits (ikke specielt lavt, det er sikkert lavere), så kan stjernerne højest gengives ved 60 - 80 nits (hhv 3000:1 og 4000:1) før LED-zonestyringen slår til og begynder at vise glorier. De skal ifølge kildesignalet gengives ved langt højere lysstyrke.

Kompromisser, som kan opnås igennem indstillinger er:
- Sortniveauet på hele skærmen kan forværres for at hæve lysstyrken i den enkelte stjerne
- LED-zonen omkring den enkelte stjerne kan hæve lysstyrke, hvilket får stjernen til at funkle klarere, men også forårsager glorier
- Undlade at vise glorier, men derfor få markant underbelyste stjerner (som i eksemplet ovenfor)