Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#217898
Anmeldelsen af Panasonic CX800 er online. Det er den foreløbige topmodel for Panasonic i 2015 med Firefox-styresystemet, HDR (high dynamic range) og udvidet farverum.
Find testen her: http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1437567774

Hvis du har spørgsmål, kommentarer eller tilføjelser, kan de placeres her i tråden og vi skal prøve at vende tilbage på dem.

God fornøjelse med læsningen.
#217900
Vi kritiserer homogeniteten af baggrundsbelysningen samt standard-profilerne i testen, og Panasonic har tilbudt os, at vi kan få lov at se på endnu et eksemplar i næste uge. Jeg følger derfor op på om den skulle opføre sig anderledes. Der vil ikke blive tale om en komplet re-test, men blot en måling af et identisk TV hos Panasonic.
#217902
Ja, jeg er jo noget deprimeret over at læse jeres ellers meget fyldestgørende anmeldelse. Jeres anmeldelse mener jeg ikke er ikke retningsgivende for TV´et egenskaber eller præstationer. Det være sig fra andre troværdige udenlandske anmeldelser f.eks. AVFORUMS, HDTV eller andre. Og præstationerne lever i jeres anmeldelse jo heller ikke op til mine observationer med mit eget CX800 - som jeg har "Øvet mig på" i en måneds tid.

Omkring kalibreringer har andre jo skrevet, at panelet er ganske nemt at kalibrere. Her udover har andre jo netop rost "Out of the Box" settings, samt den ret gode "Screen Uniformity" - og endelig et ganske lavt omfang af Artefacts. Alt er jo stort set i modstrid med jeres oplevelser af CX800.

Som udgangspunkt - set i relation til andre anmeldelser, viser jeres anmeldelse for mig, at man kan være meget uheldig og modtage et fejlbehæftet TV - og se det er jo en god ting at være opmærksom på ved et køb.

Omkring rapporteringer af fejl i panelet, så hæfter jeg mig ved, at der i trådende omkring netop CX800 (802B) - serien i AVFORUMS er utroligt stille. Og trådende i dette forum vil normalt være meget aktive hvis medlemmerne her observere fejl - enten enkeltstående, eller mere generelle fejl.

Jeg håber jo, at målinger fra et andet kommende udlånt CX800 fra Panasonic viser noget helt andet.

Men tak for en som altid meget professionel og dybdegående anmeldelse :)
#217903
Vi har spurgt Panasonic om der bruges flere forskellige panelleverandører til CX800. Noget kunne måske tyde på, at der er variationer imellem modellerne. Men uagtet, så findes der jo versioner derude - f.eks. vi har haft - hvor lysfordelingen er ret ujævn, og det er jo ærgerligt, at den er kommet igennem kvalitetskontrollen på fabrikken. Det er ikke unormalt at problemer med bagbelysningen plager LCD-skærme, men det skal helst ikke ske på topmodellerne. Uden det problem havde oplevelsen af billedet været bedre, selvom vi naturligvis også havde andre kritikpunkter. De 18 zoner er jo 18 zones uanset hvordan man vender og drejer den.

Ift. den debat så bemærker jeg at 65" f.eks. er specificeret til 98% DCI mens 55" er specificeret til 90% DCI farverum. Så de to paneler er i hvert fald ikke identiske.
#217904
Hvis det ikke er den samme leverandør af paneler til samme TV-model (F.eks. et 55 tommer), så er det jo nærmest uhørt, og kan jo slet ikke være i Panasonic´s interesse med afvigelser.

Hvad angår DCI har Panasonic aldrig lagt skjul på forskellen i værdierne mellem 55 og 65 tommer modellerne. Som jeg har fået det fortalt, så skyldes forskellene størrelsen af panelerne.

Nå, vi må vente og se hvad I dukker op med i kommende målinger :)
#217908
Johnhother skrev:Hvis det ikke er den samme leverandør af paneler til samme TV-model (F.eks. et 55 tommer), så er det jo nærmest uhørt, og kan jo slet ikke være i Panasonic´s interesse med afvigelser.
Det er ret udbredt i branchen, men sker dog oftest på de lidt billigere modeller.
Johnhother skrev:Hvad angår DCI har Panasonic aldrig lagt skjul på forskellen i værdierne mellem 55 og 65 tommer modellerne. Som jeg har fået det fortalt, så skyldes forskellene størrelsen af panelerne.
Nej bestemt ikke. Det fremgår klart i specifikationerne. Det var bare en observation. Det kan dog ikke være den tekniske forklaring, at størrelsen spiller ind. Der er intet til hinder for at gengive DCI på et mindre panel. Små relativt billige 20-30" PC-skærme har gengivet AdobeRGB, der er en tand større end DCI farverummet, i årevis. Så i mine øjne kan det skyldes, at skærmene bruger to forskellige paneler (måske fra forskellige leverandører - men det er spekulation).

Men lad os slå koldt vand i blodet mht. denne del af debatten og se om vi oplever det samme på et andet eksemplar.

Jeg kan tilføje, at vi har valgt at publicere nu fordi vi ingen grund har til at mistænke, at vores eksemplar skulle være defekt. Tv'et er indenfor typisk variation på LCD-skærme. Tingene fungerer som de burde, men der er bare visse ting der trækker ned. Variationer i modelserier forekommer, og andre gange får vi måske en særligt god (eller "udvalgt") version af en skærm. Her tænker jeg ikke på Panasonic, men bare generelt. Sådan er gamet. Det er klart, at hvis vi havde et decideret defekt produkt, ville vi bede om et nyt og så notere det klart i teskten.
#217909
@Rasmus, jeg mener bare, at jeres test afviger så grundlæggende fra andre tilsvarende + flere brugertilbagemeldinger, at der må være noget galt med det testede TV. Den udviste forskel mener jeg ikke er normal.

Men som jeg skrev til Torben på et tidspunkt, så er I mere end velkomne i Kastrup, og se på mit CX800 - hvis det skulle have jeres interesse. :)
Senest rettet af Johnhother 22. jul 2015, 15:57, rettet i alt 1 gang.
#217913
ckludder skrev:Jeg er ved at taste de tal det står i testen. Der er brugt THX og avanceret som jeg ikke kan bruge.
Jeg har ikke forstand på kalibrering, ved ikke hvad isf er?
Er der en der har et super forslag jeg kan prøve. :)
Uha, så kan du jo komme lidt galt afsted. Hvis du går langt nok ned i menuen for billede indstillinger, så bør du altså komme til et menupunkt der hedder "Avanceret". Du trykker blot på Avanceret, og et nyt menuunderpunkt kommer frem.

Edit: Ah... jeg kan se at Torben har skrevet lidt der måske kan misforstås. Det er først når du når ned til punktet "Hvidbalance", som du netop finder i indstillingen "Avanceret". Alle andre indstillinger som beskrevet finder du i grundindstillingerne - altså du skal først ind Avanceret i forbindelse med Hvidbalancen. :)
Senest rettet af Johnhother 22. jul 2015, 16:06, rettet i alt 1 gang.
#217916
Hvis vi lige vælger at antage, at vores udstyr måler korrekt, så har vi jo altså blot at gøre med et TV, som åbenbart ikke er bedre end det vi ser. Jeg synes egentlig, at vi giver lige rigeligt med særbehandling ved at jeg skal køre ud og måle på endnu et eksemplar.

Hother: Det er ærgerligt, at du ikke fik det resultat du håbede på, men med mindre vi antager, at vores udstyr er defekt (og det har nu ellers opført sig ret pænt i alle de øvrige tests), så bør resultatet være retvisende for hvad man kan risikere at få. Dit eksemplar er muligvis bedre og det kan du jo så formidle her, men jeg tager ikke turen ud til dig for at be- eller afkræfte en tese. Så kan vi jo gøre det med enhver test, hvor brugere mener at de har noget der giver markant anderledes resultater end vores test - hvad enten det er positivt eller negativt.
#217917
ckludder skrev:Hej John. Når jeg bruger THX Cinema er avanceret lyse grå og jeg kan ikke komme videre.
Nu er det Rasmus der har smækket tabellen samme for mig, da jeg har været lidt presset på tid. Jeg skal nok lige tjekke om der er noget der skal rettes til - jeg har indstillet på adskillige af profilerne under testen, så der kan være noget der er blevet blandet sammen. Jeg kan ikke se det på TVet mere, da det er afhentet.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11