Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#214983
Er du sikker på, at det er vores review du har læst? Jeg svarer ved at klippe citater fra testen.

1+3+4)
Vores filmarkiv består af en hel del forskellige formater, hvor vi har eksemplarer af vores film i forskellige containere og kompressioner lige fra komplet ukomprimerede (ISO, MKV, BD-struktur mv.) til samme film i en hårdt komprimeret version i eks. MP4-format. Alle filer startede prompte, framerate blev korrekt identificeret og afspilningen foregik oftest gnidningsfrit.
BD-menu understøttes dog ikke.

2)
Bitraterne for vores materiale varierer dermed fra ganske få Mbit/s til +50 Mbit/s.
3)
En reel begrænsning er det dog, at hardwaren ikke klarer HD-lydspor.
4K kan den ikke afspille.
#215533
Jeg synes jeg har læst jeres review, ja. Men jeg synes stadig ikke at svarene gives 100%, især ikke hvis man også sammenstiller med hvad man ellers kan læse forskellige steder.

F.eks synes jeg ikke at spørgsmål 1) angående 23.976 automatisk er besvaret bare fordi I skriver at I har afspillet diverse bluray-formater og at framerate blev korrekt identificeret. Et er at identificere framerate korrekt, noget andet er om hardware (og selvf. også software) er i stand til faktisk at afspille 23.976 med korrekt timing. Der er jo utallige eksempler på 23.976 implementeringer der i praksis afspiller i en lidt andet framerate eller endda i 24 fps, med frameskips ca. hvert 40. sekund eller lignende til følge, især tydelige ved panoreringer osv. Så har I undersøgt om 23.976 faktisk afspilles korrekt eller har I bare konstateret at indhold i 23.976 "tilsyneladende" spillede "gnidningsfrit"? Vi kan vel blive enige om at der er forskel på det ene og det andet.

Og med hensyn til HD-lydspor så er det ikke tydeligt for mig om den bare ikke kan bitstreame f.eks. Dolby TrueHD eller om den heller ikke kan afkode det til LinearPCM og sende det i stedet eller lignende. Det er muligt at det er indbefattet i sætningen "En reel begrænsning er det dog, at hardwaren ikke klarer HD-lydspor", men det kan jeg jo ikke vide.
#215536
Så lad mig præcisere: 23.976 fps afspilles korrekt uden hak hvert 40 sekund. Jeg har adskillige afspillere stående hvoraf mindst én af dem har denne bug, så jeg er bekendt med fejlen.

HD-lydspor kan hverken sendes videre eller dekodes direkte.
#215537
Okay, tak. Det er godt at vide at du er opmærksom på det, korrekt 23.976 er f.eks. ret væsentligt for mig og der er jo mange udbredte afspillere som ikke håndterer det korrekt, det bedste eksempel er vel Apple TV.

Jeg leder stadig efter den perfekte medieafspiller der afspiller alt og håndterer 23.976 korrekt og som kan bitstreame eller afkode HD-lyd osv. Min gode gamle WD TV Live (med wdlxtv firmware) kan meget og uden diverse chroma bugs og black eller white crush osv., men mangler HD-lyd (og 4K og jeg ved ikke hvordan den håndterer 3D, jeg har ikke noget 3D-udstyr). Derudover er afspilning af video mere end bare afkodning/dekomprimering, der er alverdens mulige former for postprocessering osv. I virkeligheden burde tests af videoafspillere holdes op mod en fælles reference f.eks. en velkonfigueret HTPC med LAV/MadVR etc. og mod en entyding benchmark som f.eks. HQV.
#215539
Vi overvejede på et tidspunkt at lave en head-to-head på alverdens afspillere, men det blev for omfangsrigt at gå i krig med. Kodi kunne godt være et bud på et overlay til en all-round-afspiller, men den mangler simpelthen apps for at det kan blive en universalafspiller.

For mig bør den perfekte afspiller også kunne erstatte smart-TV og VOD og dem er der bare ikke nogen af derude. Android har måske apps, men halter på afspilning af lokalt indhold, og sådan er der konstant småting, som diskvalificerer...
#216103
Jeg tror Pi'en er ret ligeglad. Den forbinder til nærmest alt. Jeg har brugt NFS-drev på min Synology, men den tager også SMB, så du er dækket ganske fint ind. Den sørger jo selv for dekodning af film, så der er heller ikke krav til processoren i NAS'en.