Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#213584
Anmeldelsen af Raspberry Pr 2 er nu online. Vi har kigget nærmere på den lille gør-det-selv-computer med fokus på brug som medieafspiller. Vi har i den forbindelse brugt Kodi (tidligere XBMC).
Find testen her: http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1426835070

Hvis du har spørgsmål, kommentarer eller tilføjelser, kan de placeres her i tråden og vi skal prøve at vende tilbage på dem.

God fornøjelse med læsningen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#213598
Den er vel så billig, at de fleste har råd. Vi håber lidt på, at kunne få fingre i en netværkstuner, som vi så kan teste med Pi'en også, så det bliver nok sådan en dims, som kan bruges til lidt af hvert.
Af jordandk
#213601
Hvis man vil speede interface endnu mere op, så sæt det til 720p.

Det er kun interface som bliver ændret, filmene vil stadig afspille i 1080p. Har en i soveværelset, hvor den er perfekt til. Min samling lyder dog på omkring 1500 film og 6000 afsnit.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#213606
Godt tip. Og en imponerende samling. Det har taget tid at rippe :-)
#213612
Det har det, vi snakker om mange timers arbejde fordelt på flere år. :D

Laver cover og beskrivelse og samler de film som skal i sæt, collection, samling hvad man nu vælger kalde det i et andet program der hedder Ember Media Manager.

Ved godt XBMC / Kodi er blevet bedre til det igennem årene. Men på den måde så ligger filmene allerede i sæt og optræder i den korrekte rækkefølge uden man behøves gøre mere ved det.

De bedste eksempler jeg kan give på man altid førhen skulle rode med efter databasen var scannet ind er.

Rambo filmene

Hvor 1'eren ligger under F
2, 3, og 4 under R

Kærlighed ved første hik filmene

Samme problem

The Fast and The Furious filmene

Samme problem

Olsen Banden filmene

Samme problem

Osv osv.

Men det behøves jeg så aldrig spekulere på længere :)

Plex som vi også bruger kan også læse de nfo'er som Ember laver.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#213616
Jeg vil tage et kig på Ember. Min samling har samme problem.
#213617
Udover DR TV og de sædvanlige add-ons som ikke skal nævnes her er der også:

Live-kanaler
--------------

(World News Live)

- ABC News
- CNBC
- CNN
- EuroNews
- Sky News
- og mange andre

(Danish Live TV)

- DR1
- DR2
- DR3
- DR Ultra
- DR K
- DR Ramasjang
- Folketinget TV
- Kanal Sport
- + en bunke TV2-regioner



On-demand
-------------

- DR.dk Bonanza (Matador, Huset på Christianshavn, osv)
- DR.dk Podcasts (ikke helt sikker på dens relevans nu hvor vi har DR TV)
- DR TV (som nævnt i anmeldelsen)
- TV3 Play (reality-shows og dokumentarer fra Skandinavien, England og USA)



Selvfølgelig er kvaliteten ikke på højde med live broadcast og nogle vil nok mene, at livet er for kort til SD-materiale med lav bitrate på et 55"-65" TV men på den anden side slipper man helt for reklamer på f.eks. TV3 Play i modsætning til når man ser samme materiale via en browser.

Jeg skal ærligt indrømme, at min #1 add-on er YouTube. Jeg finder det for begrænset at skulle navigere rundt i YouTube på TV'ets app og jeg ønsker heller ikke at skulle starte en app på en tablet eller SmartPhone for dermed at smide en video op på den store skærm. Så hellere sidde med et Logitech K400 tastatur og styre det hele ad den vej, inkl. navigation, søgninger og administration og så friholde tablet/SmartPhone fra den slags opgaver.

Jeg kan sagtens tilbringe en hel aften foran TV'et uden at forlade Kodi på RPi 2. Regningen for at komme i gang var dog noget højere end de 350 kr. mange ofte opgiver hvorefter de springer let henover prisen på alle de ekstra små ting:


RPi 2: 350
Kabinet: 100
PSU: 110
MicroSD: 120
K400: 260
HomePlug (sæt): 350
-------------------
Ialt 1290 kr.

Her vil nogen så indvende, at de ikke behøver et kabinet, at de har en PSU og et MicroSD-kort liggende i skuffen, at de kan trække et netværkskabel og at de blot styrer enheden via HDMI CEC - eller at man i det mindste kan spare nogle penge ved at købe en bundle osv. Nogle vil også indvende, at man lige så godt kan købe en ChromeBox, en Zotac Pico eller en Android-boks, hvis man alligevel er oppe i det beløb, men hvis man mangler et trådløst tastatur eller skal have løst nogle netværksproblemer uanset den valgte løsning kommer disse alternativer jo også længere op i pris.

Ultimativt handler det for mig om, at RPi 2 er blæserløs og bruger så lidt strøm at jeg blot kan lade den stå tændt 24/7.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#213618
Den model vi lånte løb op i 850 kr til dels pga. Flirc, men man skal lige have for øje, at stort set alt er tilbehør, hvor andre bokse måske har Wifi indbygget og også kommer med en remote. Du har til gengæld også ret mange muligheder for at tilkøbe diverse hardware add-ons idet boksen jo ikke er lavet med Kodi for øje.

Problemet med de mange software add-ons er at ret få af dem virkelig er brugbare. Der er en del, som blot er tilbehør til at få eks. film-scraberen til at køre, men mange af de andre er for simple i deres interface til at man gider navigere i dem. DR.nu inklusive.

Jeg tvivler på, at vi nogensinde kommer til at se filmtjenester på boksen, så længe den kører Kodi, men vi kan jo se hvad der sker når Win10 bliver frigivet - og om Pi'en er kraftigt nok til at trække det.
#213622
jordandk skrev:Det har det, vi snakker om mange timers arbejde fordelt på flere år. :D

Laver cover og beskrivelse og samler de film som skal i sæt, collection, samling hvad man nu vælger kalde det i et andet program der hedder Ember Media Manager.

Ved godt XBMC / Kodi er blevet bedre til det igennem årene. Men på den måde så ligger filmene allerede i sæt og optræder i den korrekte rækkefølge uden man behøves gøre mere ved det.

De bedste eksempler jeg kan give på man altid førhen skulle rode med efter databasen var scannet ind er.

Rambo filmene

Hvor 1'eren ligger under F
2, 3, og 4 under R

Kærlighed ved første hik filmene

Samme problem

The Fast and The Furious filmene

Samme problem

Olsen Banden filmene

Samme problem

Osv osv.

Men det behøves jeg så aldrig spekulere på længere :)

Plex som vi også bruger kan også læse de nfo'er som Ember laver.
Har du kigget på den indstilling i Kodi der hedder "Group movies in sets/Saml film i sæt"?
Jeg kender ikke Ember, så jeg ved ikke om det er samme måde de gør det på, men det lader da til at den funktion ville løse dit problem automatisk :)

http://kodi.wiki/view/Settings/Videos
#213623
God test!

Nu har jeg ikke fuldt så meget med herinde i et stykke tid, men det var godt, at se at i er begyndt at fyre de tunge filer efter medieboksene.

Det er jo ikke meningen, at man går ud og kæber en blu-ray og så bagefter går hjem og komprimere den så skamløst, at man knap kan genkende indholdet igen :p

1:1 BDMV er det eneste rigtige eller ISO til nøds, men det kræver dog noget de færreste mediebokse indtil nu har kunnet klare til fuld tilfredsstillelse.

Dog ærgeligt, at den ikke lever ordentlig lyd desværre. Men okay den er jo også rimlig billig, og ikke beregnet til, at køre en biograf :p

Jeg synes ikke, at det er negativt, at den er "nørdet" som i kalder det, det skal den jo i tværtimod være, så jeg ser det kun som en positiv ting!, og ville nok blive skuffet, hvis jeg købte en og så den var låst røven ud af bukserne. :p
Det er jo ikke et æble produkt, og henvender sig til dem der har lidt mere indsigt i hvad de laver!

Desuden er rasberry pi lavet til til udviklere og ingeniører, og derfor ikke til den gængse masse :)
#213624
jordandk skrev:@Globulus

Du kan også købe den her som bundle til 499, så mangler du kun dit k400 og Homeplug sæt.

http://www.proshop.dk/Products/ProductS ... 0-%20Black
Som jeg skrev, så vil nogen indvende, at man kan spare nogle penge ved at købe en bundle.

Problemet med den bundle du linker til er, at der ikke står noget om hvorvidt strømforsyningen er 1,2A eller 2,0-2,1A. Der står blot, at den min. kræver 1,2A og ProShop sælger da også en strømforsyning på 1,2A. Derfor har jeg grund til at tro, at det er den lille, de inkludere, også selv om den kun koster 10 kr. mindre i løs vægt.

Desuden får man et 8GB Kingston-kort hvorimod mit eksempel inkluderede et 16GB SanDisk Ultra UHS-I.

Ja, jeg betalte 180 kr. ekstra for at få det kort jeg vil have og for at være sikker på, at jeg får den "store" strømforsyning men jeg vil give dig ret i at jeg lige så godt kunne have taget denne bundle og satset på, at det hele var godt nok. I værste fald var jeg endt med at betale 230 kr. ekstra (dvs. 730 kr. i alt) hvis jeg købte en bundle og det viste sig, at jeg alligevel skulle ud og købe et bedre kort og en kraftigere strømforsyning.

Nu hører det så også med til historien, at der ikke var en RPi 2 bundle på lager med *sort* kabinet på det tidspunkt da jeg skulle købe den, så den lidt højere pris alt i alt skyldtes dels at jeg ville have de rigtige dele og dels at jeg ville have dem på een gang.
#213625
@2DAllan

Ja kender godt til funktionen, men den hjælper stadig sjældent på navngivningen i at de ligger sig spredt.

Som jeg siger, XBMC / Kodi er blevet bedre til det, men laver stadig for mange "fejl" i forhold til sådan en størrelse database jeg har. Så skal jeg ikke bruge nogle timer på hver klient for at rette "fejlene" bagefter.

Med Ember risikerer jeg heller ikke at den vælger forkert titel til filmene.

Når jeg har rippet en bunke film og navngivet dem efter imdb, så åbner jeg bare Ember filmene bliver rippet til den mappe Ember peger på. I Ember markerer jeg dem alle højreklikker og beder den om finde info til alle.

30 film fx tager ikke manger minutter, men den har nu fundet cover, fanart, beskrivelse, filmselskabs logo (hvis det eksisterer), genrer, billeder af skuespillerne, trailer, videobitrate, lydspor med antal kanaler og kvalitet, hvilke undertekster som der er med og meget mere.

Men alt i alt, så er det et spørgsmål om præferencer og hvad man har vænnet sig til.