Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#207293
Nej, det gælder kun UK. Jeg har vendt det med det danske pressehus og de bekræfter, at den kommer herhjemme denne måned.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#207298
Det er også en god skærm. Desværre så havde jeg ikke hardwaren til at kunne spille med en ordentlig performance, men som det også nævnes i den anmeldelse du linker til, så er det nemmere at trække native opløsningen på denne model end på en 4K skærm. Desværre så skal du også nærmest køre native, da du ikke kan finde andre opløsninger der vil passe godt på skærmen. På en 4K kan du i det mindste køre 1920x1080 og så leve med de lidt større pixels uden at få forvrængning.

Jeg synes der er for meget farveforvrængning pga. både IPS-panelets ulemper (se mit screenshot af up-close vinklen) og den lidt ujævne belysning til at jeg vil give en topanbefaling. Et buet panel ville nok give mere mening med så bred en skærm, så jeg vil egentlig godt holde igen med sådan en Award indtil vi ser Dells version, som skulle være buet. Jeg føler blot, at der kan vrides lidt mere ud af skærmen under de rette betingelser.
Af BrunoB
#207332
Hej Torben gider du ikke lige uddybe det følgende citat fra anmeldelsen.
Betyder det at hvis man har en 4K skærm så kan man hvis man kører med alm HD opløsning (1920x1080) på den få samme skarpe billede som hvis man kører med dens native opløsning(4K).
Dvs at billedet ikke bliver forringet på samme måde som man ellers oplever ved skalerering til en skærms non-native format.

Med en 4K skærm vil du også kunne neddrosle dine spil til fuld HD opløsning og blot bruge 4 pixels pr. punkt, hvilket vil passe perfekt. Det er også noget sværere at få til at gå op i en højere enhed på U3477, som vi kommer ind på herunder.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#207336
4K er 4x1080p. Hvis du drosler dine spil ned til 1080p, så vil en 4K skærm kunne køre fuld HD blot med 4 pixels pr. renderet pixel på skærmen. Vi har en gang tidligere haft samme mulighed, da man i sin tid gik fra 800x600 til 1600x1200 skærmene.
Af BrunoB
#207341
OK tak for det hurtige svar.
For det må så betyde at du svarer ja til: Dvs at billedet ikke bliver forringet på samme måde som man ellers oplever ved skalerering til en skærms non-native format.
Right?

Det lyder da interessant og jeg har tåget haft en intuitiv anelse om at dette måtte muuhligvis kunne lade sig gøre hvis formaterne som du beskriver "går lige op" i hinanden.
Dvs er 2x som 800x600 til 1600x1200 eller 4x som 4k vs 1920x1080.

Men hvis vi snakker om gaming så kræver det vel stadig at g-kortet er i stand til at rendere 4K med acceptable fps´er.
Og det er selv de dyreste g-kort mig bekendt ikke i stand til hvis vi snakker om de seneste spil. ;;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#207342
Altså, hvis du i dit spil sætter opløsningen til 1920x1080, så vil skærmen selv stå for opskaleringen. Da monitors generelt ikke er gearede til at klare opskalering godt - der sidder jo en PC i en anden ende - så er det derfor en fordel at opløsningen bare skal ganges med 4. Dette vil dermed IKKE kræve ekstra arbejde af dit grafikkort, som dermed heller ikke behøver at være det nyeste nye. Men det skal dog være så nyt, at det kan levere 4K og helst ved 60 Hz for at det kan bruges til noget fornuftigt ved skrivebordsarbejde.
Af Kleitus
#207352
Det samme gør sig i øvrigt gældende med din 27" skærm med 2560x1440 opløsning. Det er jo en "QHD" - altså quad HD - 4x 720p (4x 1280x720), så her kan du også bare sætte opløsningen ned og billedet bliver ikke gnidret af pixel skalering.

Det er en også en fordel ved at holde sig til 16x9 formatet. Skærme med 16x10 format (1920x1200 f.eks.) har også sjældent en naturlig nedskalering med mindre man kan tvinge skærmen til at sætte sorte bjælker på, og så ryger idéen lidt.

Personligt er jeg mest hooked på de kommende 32" 4K skærme. Netop pga skalerings mulighederne så man "bare" kan spille i 1080p hvis grafikkortet ikke lige kan følge med til 4K uden det har betydning for pixel skalering.
Af BrunoB
#207386
Det var satans. Det med at det i så tilfælde er skærmen der ("gratis") står for scaleringen havde jeg ikke gennemskuet.
Überhaupt nicht. O_O

For det er for mig at se et af de bedste argumenter for at snuppe en 4K monitor næste gang. For selvom man ikke for øjeblikket med nyeste spil kan kan finde et g-kort der kan trække smooth i 4K så kan man bare køre i HD (eller evt 2K) indtil der kommer et (betalbart) g-kort.
Jamen jamen. :)

Bankrådgiver - hør lige her. :p
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#207387
Visse 4K skærme kan allerede fås i samme prisleje som AOC-skærmen (vejledende pris på den er 6700 kr), men mange af dem er desværre TN paneler. Hvis man kan leve med 24" (hvilket i min mening er lidt småt), så har Dell eks. deres UP2414, som er IPS.

Priserne vil dog helt sikker falde når der kommer ordentlig gang i markedet og helt ærligt, så har vi dælme også trængt lidt til at få sparket lidt liv i monitor-markedet.
Af Kleitus
#207393
Helt enig Torben. :-)

32" IPS 4K er det ypperste lige nu, men de koster så også spidsen af en jetjager.

Efter sigende skulle kinesiske Seiki også være på vej med en 32" VA panel 4K skærm med HDMI 2 og 60hz, der forhåbentlig bliver billig(ere).