Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af noxity
#204432
Kan du ikke lige uddybe dette:
Derudover, så har One fået mulighed for at lære kommandoer fra andre fjernbetjeninger udenom Beovision 11's PUC koder, dvs. du behøver ikke have en IR-blaster fra BV Avant sat til for at styre andre IR-enheder.
Hvad menes der med henvisningen til Beovision 11?

Kan fjernbetjeningen lære af andre fjernbetjeninger, eller kan den lære de PUC koder som allerede findes i BV Avant til brug af IR-blasters.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#204436
Hov beklager. Det er faktisk en fejl - teksten er fra en tidligere version, hvor jeg i første omgang troede den kunne modtage IR. Det var faktisk en feature der kunne deaktivere IR på visse produkter. Jeg retter.
Af GMP
#204437
Endnu en grundig og velbeskrevet anmeldelse. Kanon med den efterfølgende debat, hvor det sidste kan diskuteres og opklares. Tak for det.

På det seneste har I testet andre High End TV – LG 55EA980W, LG 55EA880W og Samsung HU8505.

Hvor står Avant’en i forhold til disse, hvad angår billedkvaliteten?
Jeg er som sådan ikke interesseret i alle de finurlige måleresultater, men mere oplevelsen i praktisk brug.

Kan også læse, at sort niveauet på OLED er ”helt sort”. Beklager, men – og nu udstiller jeg formentlig mig selv – jeg synes jo også, at sort er helt sort på en Avant og førnævnte Samsung for den sags skyld, og kan ikke helt forstå, hvorfor I bliver så himmelrygte over, at OLED lige nupper de sidste o/oo sort?

Jeg gætter på, at I vil fremhæve LG/OLED, og jeg ved godt, at I ikke kan lide de buede skærme, så det bliver formentlig 55EA880W, men hvor vil jeg som bruger opleve forskellen?


Ang. debatten vedr. HEVC, så hælder jeg til dem, der mener, at hvis manglende HEVC skal trække ned på andre TV, så skal det også på Avant.

At B&O ”ikke satser på smart TV” holder ikke, synes jeg.
De andre TV med manglende HEVC kan jo også tilslutte f.eks. en Aple TV boks og kan så det samme som Avant og måske lidt mere i kraft af en bedre ”smart TV” funktion. Måske skal der lige tilføjes en multifjernbetjening, men det får jo ikke prisniveauet op i nærheden af en Avant.

Er det ikke lidt arrogant af B&O ikke at tilbyde senere mulighed for opgradering til HEVC på et så dyrt TV?
Ved godt at det vil kræve udskiftning af hardware, men det er jo kunden, der betaler.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#204443
Billedkvaliteten på Avant kan sagtens måle sig med de øvrige 4K modeller. Den har jo et Samsung panel, så sortniveau vil være i samme liga.

I daglig betjening synes jeg B&O har en fordel med deres menuer og generel GUI, men jeg ved også at der er dem, der ikke er så vilde med det meget flade layout. De ting man har brug for at have adgang til ligger lige for hånden og i kombination med BeoRemote One, så er denne del bare lækker at bruge. Men vi skal ikke fornægte, at LGs WebOS er en mere frisk og virkelig godt sammenskruet løsning. Puttet i et OLED TV kunne dén del godt være en vinder, hvis de så lige fik fikset deres fjernbetjeninger også.

Mht. sort vs. SORT, så vil det typisk være i helt mørke du tydeligst kan se forskellen, men OLED vinder jo også på, at den ikke døjer med betragtningsvinkler. For det gør både B&O, Sony og Samsung. LG er bedre, men deres sortniveau er så til gengæld kritisabelt på LCD-modellerne.

Avant har den klare fordel, at den typisk vil blive parret med en motorstand eller motorbeslag, så den kan dreje. Det tager de værste problemer, hvis man ikke er en stor familie, der skal samles om TVet. Det er en ting man hurtigt lærer at sætte pris på, men som essentielt blot ville være ekstra lir hvis det IKKE havde været et LCD-TV.

HEVC debatten har vi vist været omkring, og vi holder fast i vores beslutning, men forbeholdet skal læses med i den sammenhæng.
Af Google
#204447
Tak for fyldige svar og forklaringer
Ville der være mulighed for flere test billeder af clouding mm... ?

; Der skrives at, ja billedkvaliteten kan "sagtens" måle sig med alle de andre med VA panel - det er jo et SAMSUNG ..

Hmm har de ikke flere panel serier ? Det kan man ja jo ikke vide, det kunne være fra en 5 serie eller hvis heldigt fra en 8 serie...

Men hvis det så f.eks er fra en 8 serie Samsung så skal man jo lave sit regnestykke, som vil sige at man betaler i denne AVANT skærm betaler ca 30-35000 kr kun for lyden og fjernbetjening, og har desværre stadig intet holdbart smart tv.. Eller OLED..

Hvis man brugte 30.000,- på lyd, så ville den soundbar i Avant vist ikke komme i nærheden. ;;)


Så... Kan for første gang ikke forstå meningen, eller respekten for jeres "top anbefaling"

Men tillykke til Bang og Olufsen. ;)
Senest rettet af Google 20. aug 2014, 21:39, rettet i alt 1 gang.
Af HansC.
#204449
Torben Rasmussen skrev:Kan du så ikke lige be- eller afkræfte noget for mig? Det forekommer mig, at min nye firmware har ændret opførslen af foden. Når TV'et tændes/slukkes, så drejer den nu først hele den store akse og dernæst den lille akse. Førhen synes jeg den gjorde det hele på én gang, så det var en flydende bevægelse, men jeg har ikke kunne få det bekræftet fra B&O endnu.

Når TV'et først er tændt, så drejer den begge akser samtidigt via "stand"-knappen, men ikke når der tændes eller slukkes.
På den gamle FW drejer skærmen om begge akser samtidigt. Jeg har over for B&O påpeget at mit avant drejer en smule uroligt/i ryk - det er muligvis dette som søges løst ved at lade skærmen dreje om en akse ad gangen - om det løser problemet ved kun du :)

/HC
#204454
Google skrev:Tak for fyldige svar og forklaringer
Ville der være mulighed for flere test billeder af clouding mm... ?

; Der skrives at, ja billedkvaliteten kan "sagtens" måle sig med alle de andre med VA panel - det er jo et SAMSUNG ..

Hmm har de ikke flere panel serier ? Det kan man ja jo ikke vide, det kunne være fra en 5 serie eller hvis heldigt fra en 8 serie...

Men hvis det så f.eks er fra en 8 serie Samsung så skal man jo lave sit regnestykke, som vil sige at man betaler i denne AVANT skærm betaler ca 30-35000 kr kun for lyden og fjernbetjening, og har desværre stadig intet holdbart smart tv.. Eller OLED..

Hvis man brugte 30.000,- på lyd, så ville den soundbar i Avant vist ikke komme i nærheden. ;;)


Så... Kan for første gang ikke vedkende mig jeres "top anbefaling"

Men tillykke til Bang og Olufsen. ;)
Hvor tror du man køber paneler fra, hvis man ikke selv har råd til at have en panelfabrik? Der er ikke ret mange producenter i verden, så B&O SKAL jo ud og købe hos nogen. Tror du Apple laver skærmene i deres roste iPads selv? B&O køber deres paneler hos eks. Samsung, men de køber dem fra specifikke serier - kald dem "Premium" paneler om du vil. Det er kun selve skærmpaneler der købes. Al den elektronik, der skal til for at styre skærmen er ikke en del af pakken.

Jeg skyder ikke flere billeder af clouding. Der er tre allerede.

At sige, at merprisen blot dækker over lyden, ville som at sige, at en merprisen på en Audi A4 ift en Skoda Octavia kun er flottere fælge, som man kan købe ved siden af 8) Du betaler for forarbejdning, materialer og ikke mindst et brand - ud over lydsystemet og fjernbetjeningen. En stol fra Ikea vil uden tvivl også opfylde dit krav om bekvemmelighed, men hvis den skal laves hos Fritz Hansen, så kommer du altså til at betale mere for den. B&O er ikke en hyldevare du kan bestille på Bilkas hjemmeside.

I Avants tilfælde, så mener vi dog, at den samlede teknikpakke rent faktisk er pengene værd - på trods af at den også vil promovere sig som luksusbrand.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#204455
HansC. skrev:På den gamle FW drejer skærmen om begge akser samtidigt. Jeg har over for B&O påpeget at mit avant drejer en smule uroligt/i ryk - det er muligvis dette som søges løst ved at lade skærmen dreje om en akse ad gangen - om det løser problemet ved kun du :)

/HC
På min model drejer den også om begge akser når først TVet er tændt, men ikke under start eller nedlukning, så for mig lyder det som en fejl i opdateringen. Vi må vende tilbage med svar når jeg får mail fra B&O. Mit eksemplar kører ret smooth når det først er tændt - i modsætning til når det starter, for dér hakker den i det når den skifter fra den ene motor til den anden.

Edit: jeg har netop modtaget svar og bevægelsen bliver normal i den endelige version af firmwaren. Vær OBS på at vores model kører på en beta-version, så der kan være bugs, der endnu ikke er rettet helt.
Af Google
#204459
Synes det begynder og virke/lyde som en personlig holdning /mening vedrørende emnet, og det er lidt uheldigt...

Men vil dog sige at samligningen på biler ikke helt er det samme, som du siger får de store mærker også dele fra mindre virksomheder, så hvorfor betale så meget mere for dettr?

B&O er ikke den ubestrite konge på tv og har ikke været det siden CRT skærmene, så hvorfor betale så meget for det ?

Hvorfor de ikke sælges i bilka osv er vel også deres fejl! Selv en OLED eller en MAC sælges i bilka.. Det er 2014 og det er den digitale verden det er som at træde ind i 90erne hvis du besøger en B&O forhandler, men pænt materiale på fronten " et sminket lig" ;)

- deres seneste regnskaber siger det vidst mildt sagt :((


Men anyway, tror B&O er 100% glade for denne Top Anbefaling $$
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#204462
Hvad tror du anmeldelsen afspejler, hvis ikke til dels en subjektiv vurdering af TVet? En objektiv anmeldelse er jo blot en gennemgang af specifikationerne og så et par grafer. Baseret på hvad vi ellers ser af TV-modeller, så fortæller jeg hvad JEG synes om TV'et, hvor vi så er så heldige, at der findes måleudstyr der kan hjælpe med vurderingen af visse af elementerne. Du er uenig med mine konklusioner og det er fair nok.
Af Google
#204463
Okay.... Ja fair nok :D

Men så bliver jeg jo lidt nysgerrig.... - Hvem er du så ?
Tænker hvilken kvalifikationer/ uddannelse har du til at man skal have respekt for denne top anbefaling....? Sagt på en pæn måde :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#204464
Du mener ud over, at vi har kørt det her site i næsten 10 år nu...?
#204469
Google skrev:Ok hdmi 2.0 kommer.. Men forstår dig stadig ikke... At de satser på smart tv eller ej, burde ikke "redde" dem for deres mangler..
Blot lige for at komme med et input fra sidelinjen omkring Smart TV delen og manglende HEVC.

Vi har diskuteret manglende HEVC i længder internt før publiceringen og vi har også talt en del med B&O om det. Man kan sige, at HEVC har relevans tre steder: tv-kanaler, internet-apps og streaming) og lokal afspilning (USB og DLNA).

I forbindelse med vores snak med B&O har de sagt, at de simpelthen ikke vil satse på Smart TV delen i skærmen. De har erkendt, at de ikke konkurrere på lige det punkt med de store globale producenter. Så Smart TV delen er reelt død (ud over på musik-apps) og man har derfor på bagsiden specifikt lavet en holder til Apple TV boksen, som er den løsning B&O satser på i samarbejde med Apple. Og herudover givet mulighed for at styre den med samme remote. Dermed siger B&O reelt også, at man som køber må betragte Avant som en skærm/lydanlæg uden det hele bygget ind. I bilanalogien svarer det vel lidt til at der findes en coupe. Selvom den sikkert er lige så lang og bred som en stationcar med plads til hund og tasker bagi, så er coupe'en ikke nødvendigvis "forkert" eller mangelfuld.

Det man skal holde for øje her, er at alle de store producenter satser hårdt, 100%, på Smart TV i dag. Det er front-and-center i deres strategi og markedsføring/PR. For f.eks. Panasonic's tilfælde med AX800, så har den jo rent faktisk HEVC og Netflix, men HEVC-chippen er forældet, så derfor kan den ikke tage Netflix i 4K - selvom de lovede Netflix 4K indledningsvis.

Hvis B&O ligeledes begynder at promovere Avant som et Smart TV, så ryger deres Award, for så skal tv'et vurderes med det in mente - og så består det ikke pga. manglende HEVC.

Mht. tv-kanaler, så kan man jo også udsende dem med HEVC, men der er ingen udsigter til at det sker indenfor nærmeste fremtid. Der sendes jo stadig analogt tv ud i DK mange steder. Den eneste indikation vi har hørt om HEVC på tv-kanaler - både indenfor og udenfor referat - er 2020 (og kun på udvalgte samsendingskanaler). Hvad det reelt bliver til, er virkelig umuligt at spå om lige nu.

Snakken er nok lidt i stil med iPhone vs. Android. Mange vil argumentere, at man jo kan få præcis samme (eller hurtigere) hardware i Android til en langt lavere pris. Det er jo også rigtigt (i visse perioder), men det giver stadig ikke de samme apps, tjenester, Airplay, integration med 3. parts enheder osv. som findes på iPhone. Apple differentierer sig - hvilket åbenbart kan lede til ekstrem vrede hos enkelte - og det gør B&O også. De spiller ikke efter helt samme specifikationsræs og prisræs.

På samme måde kan man argumentere for, at man jo så bare kan købe et Samsung UHD-tv (fordi B&O bruger Samsung-panel), en ekstern soundbar, en motorstand fra Vogels, en Apple TV og en universal fjernbetjening. Det kan man da også, men så har man også gang i noget IKEA samlesæt-agtigt, som aldrig giver den samme fuldt integrerede løsning. Og man kommer aldrig i nærheden af f.eks. WISA-lydsystemet, som er virkelig unikt lige nu. Man kan købe sende og modtage-modulerne separat og tilslutte andre enheder, men det er en rimelig dyr og rodet løsning.

Alt dette kan man så være uenig eller enig i, men i dette tilfælde har vi vurderet, at Avant som samlet pakke retfærdiggør prisen. I tidligere tests af f.eks. BeoVision 11 påpegede flere, at vi ikke vurderede BV11 ud fra samme kriterier som f.eks. et mellemprisklasse tv. Og nej det gør vi ikke. Hvordan skulle man kunne gøre det, når et B&O tv er både billede og lyd (og andet) i ét. Det ville svare til at vurdere en Ferrari ud fra kriteriet om hvor god off-road-kørslen er.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#204470
PS: Men når det så er sagt, så synes jeg naturligvis, at jeres input og betragtning er en ganske valid pointe. Det er jo netop det samme som vi har diskuteret ret lang tid internt (manglende HEVC). Konklusionen/resultatet som vi så i sidste ende kom frem til, har udmøntet sig i testen (og er lidt udvidet forklaringsmæssigt herover).
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7