Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#200604
Anmeldelsen af Samsung HU8505 er nu online. HU8505 er en af Samsungs nye Ultra HD-fladskærme, som er buet. Den har også Smart TV og Netflix i 4K.
Find testen her: http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1399872762

Hvis du har spørgsmål, kommentarer eller tilføjelser, kan de placeres her i tråden og vi skal prøve at vende tilbage på dem.

God fornøjelse med læsningen.
#200607
Tak for den grundige anmeldelse.

Det virker lidt som om at I ikke er specielt imponerede over dens 4K opskalering?

Kan du sætte et par ord mere på at der tilsyneladende ikke er fuld HEVC understøttelse? Ved du om nogle af de andre 4K modeller på markedet har fuld HEVC?
#200609
Sylvest skrev:Det virker lidt som om at I ikke er specielt imponerede over dens 4K opskalering?
Nej, men det er som sådan generelt. Vi fik jo samme historie dengang vi gik fra SD til HD: "Din DVD-samling får nyt liv" og hvad de ellers fandt på. Hvor mange oplevede rent faktisk det?

Fordelen er beskeden og i bedste fald slet ikke til stede. Der er lidt forskellige metoder mht. SD-opskalering, men opskalerer man f.eks. 720p eller 1080p er det jo en relativ lineær skalering:
720x3 = 2160
1280x3 = 3840
1080x2 = 2160
1920x2 = 3840

Så kan der jo tilføjes diverse billedforbedringer gennem dynamiske systemer, men det er vi som bekendt ikke fortalere for.

Efter min mening er der ikke rigtig nogen anden vej end at få rigtigt 4K-indhold ind i tv'et.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#200610
Sylvest skrev:Kan du sætte et par ord mere på at der tilsyneladende ikke er fuld HEVC understøttelse? Ved du om nogle af de andre 4K modeller på markedet har fuld HEVC?
Selve Smart TV delen ser ud til at understøtte HEVC korrekt qua Netflix-understøttelsen. Jeg tror dog, at USB-delen kører ind over en anden chip eller også mangler der en form for software.

Jeg hentede forskellige gratisklip ned til HEVC. Der er stadig ikke helt klarhed omkring HEVC-enkodning, så det kan være de også er kodet på en spøjs må (hvorfor jeg venter lidt med sort/hvid konklusionen), men det var blot underligt, da de fungerede fint på en PC og dertilhørende video-software, som kan afspille HEVC.

Som jeg ser det er der tre muligheder:
- Klippene var i underligt format (men i så fald 3 underlige formater, da de var forskellige)
- Der er ikke HEVC-afspilning på USB-delen (permanent)
- Der kommer HEVC på USB-delen med en senere opdatering

Jeg må prøve at teste lidt mere på det og forhøre mig omkring om der er andre som har haft held. Folk må meget gerne byde ind her, hvis de ejer en af de nye Ultra HD-tv fra Samsung :)

Men når det er sagt, så findes der jo også forskellige profiler af HEVC, og der kommer løbende nye til. Her kan man se de foreløbige HEVC-profiler fra 1.0 op til 6.2.
http://en.wikipedia.org/wiki/High_Effic ... deo_Coding
Af Sylvest
#200612
Rasmus Larsen skrev:
Folk må meget gerne byde ind her, hvis de ejer en af de nye Ultra HD-tv fra Samsung :)
Tak for svaret.

Jeg selv har bestilt et 55" HU7505 (men først til levering 24/5 da jeg pt er bortrejst). Jeg har Onkyo SR-TX636 i forvejen som skulle understøtte HEVC. Så der bliver mulighed for at teste om det blot er USB på tv'et eller om det er filerne.
#200613
Kan se plusser og minusser i anmeldelsen. Det er dog bemærkelsesværdigt at modellen ikke får nogen anbefaling fra jer. Så vidt jeg kan huske er det ikke tidligere sket for en topmodel fra Samsung.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#200615
Jeg tror, at vi har givet anbefaling til deres topmodeller siden 2011, men før da var der flere topmodeller, som ikke fik anbefaling.

Men der sker jo altid ting og sager i overgangen til ny teknologi. Mange ubekendte, højere priser og lige i HU8505's tilfælde mener vi så, at man betaler uforholdsmæssigt meget for buen.
Af doomguy
#200618
"Ingen fordel ved buet skærm"
Er der ikke en nævneværdig forbedring når man sidder midt for? Det ville give mening, og I er jo også inde på det i den artikel I linker til.
Det afhænger selvfølgelig af afstanden til skærmen, men hvis man f.eks. følger THX' anbefalinger (1,5-2,2m for en 50" skærm) mener jeg at betragtningsvinklerne på en flad VA-skærm er problematiske, i hvert fald i mørkere scener.

Jeg kan godt følge at det er svært at se fordelen med en buet skærm hvis der er tale om OLED, men VA-paneler er jo langt fra perfekte.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#200619
Efter at have siddet foran blandt andet HU8505 og flere flade skærme i testperioden, så har jeg personligt ikke oplevet det som nogen særlig fordel. Andre vil givetvis have en anden holdning, men jeg har også set flere kommentere i forhold til deres tidligere skærm - f.eks. et flere år gammelt, og mindre tv. Det er jo en lidt svær sammenligning og spørgsmålet er om de ikke ville have oplevet samme positive effekter ved et nyere og større fladt tv.

Det er rigtigt at skærmen føles lidt større tæt på - det i sig selv er jo positivt - men jeg oplever ikke rigtig andre effekter. Forskellen i betragtningsvinkler er trods alt minimal fra f.eks. 2 meters afstand kontra 3 meter.
#200630
Først og fremmest rigtig fin og grundig anmeldelse! Jeg bed lidt mærke i det her med højt input lag. Jeg kender begrebet og ved hvad det går ud på, men har ikke ret meget at sammenligne med. Har i dag et Panasonic G10 med en PS4 som bliver primært brugt til at spille noget FIFA, så tænker lidt om jeg ville kunne mærke en stor forskel her hvis jeg f.eks. skiftede til en Samsung UHD? Ved godt det er lidt svært at sammenligne, men hvordan ligger et lidt ældre plasma i forhold til de her UHD tv når det kommer til input lag?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#200637
Jeg har ikke taget en input lag måling på G10 i sin tid, men jeg kan se at andre har målt den til imellem 10 og 20 ms. I "Game Mode" på HU8505 målte vi 70-80 ms og over 120 ms i de andre billedprofiler.

120 ms er efter min mening klart mærkbart f.eks. i Fifa eller bilspil. 70-80 ms er nok det punkt hvor visse personer bemærker det, mens andre ikke gør. 10-20 ms som på dit G10 i dag er helt uproblematisk.