Infinity skrev:Underligt at I ikke nævner typenummeret nogen steder, det er vel kun rimeligt, specielt hvis man læser artiklen om et par år og der til den tid er flere modeller at vælge mellem.
Forglemmelse. Men det er med nu
Infinity skrev:Drejefod får et flueben. Hmm, skærmen kan da ikke drejes i forhold til det gennemsigtige plastic, så hvis man drejer skærmen er det vel i forhold til underlaget og det kan man vel ikke kalde 'drejefod'.
Man skal hive godt, hvis man skal dreje tv'et. Men hey, panelet er jo trods alt buet, så det kan da være man kan! Spøg til side, det er rettet
Infinity skrev:
Jeg kan ikke få det til at hænge sammen, hvis 10 d E 94 er så skævt, hvorfor ser det så godt ud?
E94 skal du ikke lægge så meget i. Det er bare vores software, som meget gerne vil notere, hvilken formel der er brugt til at udregne delta. Der er forskellige metoder, men E94 er generelt den som flest tilslutter sig.
Mht. farver så er det en lidt længere forklaring, men hvis man kigger på grafen til venstre, så er hele den grønne/røde/blå flade det som øjet kan se. Trekanten indeni er de farver, som den nuværende HD-standard siger, at skærmen skal kunne vise. Med andre ord er der stadig mange farver, som moderne skærme ikke skal vise. Det kan LGs OLED-TV så alligevel (fordi det er lidt forud for standarderne). Problemet er bare, at når man beder skærmen om at vise f.eks. en specifik nuance af grøn (f.eks. hvis filmproducenten vil have det eller PC-signalet sender denne farver), så skal det vise præcis denne og intet andet. Viser den en lidt anden nuance af grøn, så fremkommer der en afvigelse, eller delta.
Ultra HD standarden har indbygget et større farverum - kaldet Rec.2020 - som tv-skærme og indholdsproducenter kan begynde at bruge. Men først når dette er taget i brug, bør skærmene gå ud over den nuværende trekant i grafen.
Læs mere om Ultra HD standarden her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1365058375
Infinity skrev:
Jeg kan godt se at farvetemperaturen er helt i skoven, alt for høj, og det må give et varmt billede, men det ser jo stadigvæk godt ud, om end det ikke er rigtigt.
Hvis filmskaberen vil have et varmt billede så colorgrader han sin film sådan. Og så nytter det ikke noget, at tv'et bagefter går ind og lægger samme effekt på igen. Så får man dobbeltkonfekt. Det skal vise det som standarden siger, intet andet.