Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Holmer
#2030
Rigtig god og grundig test - og et meget fristende produkt. Jeg er næsten glad for jeg ikke har plads til en 21" WS på mit skrivebord for ellers ville jeg have fortrudt at jeg har bestilt og betalt Samsungs 214T (men ikke fået den endnu).
Besynderligt i dag finder jeg reviews af alle de interessante 8 ms 21" monitorer: http://nwc.desktoppipeline.com/showArti ... 542&pgno=1
Det ser heldigvis ud til at 214T klarer sig fint selvom det er nogle ret overfladiske reviews i forhold til dine Rasmus. Fordelen er dog at der sammenlignes direkte.
Det lyder dog som at Eizo S2110W er toppen pt. i 21" kategorien (dog også den dyreste). Besynderligt at Behardware var så hård mod den mht. spille egenskaber, men det kommer nok an på referencepunktet. Jeg mener du gør det mere korrekt ved at vælge at sammenligne med andre 20"+ skærme i stedet for TFT skærme som helhed (som jeg har indtryk af at de gør på Behardware).
MVH
Holmer
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#2032
Ja, jeg ser hvert fald intet problem i at spille på den. Det er klart, at den ikke er lige så hurtig, som de hurtigste 3 og 2 ms skærme på markedet, men blandt 20+ er den rigtig god. Jeg kan godt registrere en smule slør ind i mellem, men det er aldrig noget, som jeg vurderer som værende kritisk.

Behardware er generelt også meget strenge mht. spilydelsen.
Af steen
#2055
Hej Rasmus, Det lyder som en skærm for mig (fotograf) - jeg bemærker dog spørgsmålet om noise pga. overflade interferens (refleks/"stoflighed"?). Håber det er på bagatelniveau.
Jeg bruger i dag LaCie 19BlueIV (CRT). Mit grafikkort er et Radeon TX9600 uden DVI. Så jeg skal have et andet kort - har du et forslag til et godt kort; det skal IKKE være til spil, bare fandens effektivt til 2D skærmvisning v. arbejde i Photoshop?
Og så lige endnu engang: tak for grundigt og professnelt udførte tests :-)
VH Steen
Af teamet
#2056
Til proffesionelt brug har nvideo et grafikkort, quadro:
http://www.edbpriser.dk/Listproducts.as ... ord=quadro

Det er beregnet til hårdt 3d arbejde (så som 3d studio max), men vil helt sikkert også være rigtig godt til photoshop. Der bl.a. fx 540 til 1200,-

Ellers er 2d processoren stort set den samme i alle nyere grafikkort, så der vil ikke være nogen grund til at smide penge væk på 3d 'spild', så et billigt kort vil være fint. Alt hvad du kan købe vil være hurtigere end et 9600xt i hvert fald. Grafikkortene er rykket 1-2 generationer videre ...
Af steen
#2057
Hej Rasmus. Tak for respons. OK - jeg havde ellers kig på et radeon Sapphire X1300 (begr. ver.) 400/200 Mhz, m. 512 MB RAM 500 Mhz til bare kr. 992 (det lyder af en del mere end det jeg sidder med ihvertfald...;-)
VH Steen
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#2059
Det kort du ser på er også udmærket, men mindre kan også gøre det. Hvis du aldrig skal spille på det kan et Gforce FX5200 med passiv køling endda være fuldt tilstrækkeligt. Jeg har selv en maskine med denne bestykning og til grafisk brug (den bruges til at lave tryksager mm.) er der ingen problemer overhovedet - medgivet den suger til spil, men det er du jo ligeglad med.
Liste over GForce FX5200 med DVI

Mængden af RAM er hamrende ligegyldig så snart du er over 64 MB idet du ikke kan udnytte den i 2D alligevel. Grafikkortet lagrer absolut intet i de resterende 450 MB så det er bare spild af penge. Også selvom du benyttede kortet til 3D er det totalt overkill med så megen RAM idet kortet slet ikke kan trække de spil der udnytter pladsen.
Så hvis du VIL have et Sapphire, kan du sagtens nøjes med den mindste X1300 model der "kun" har 256 MB RAM eller endda deres X550.
Af Gerner
#2061
Rigtig god test Rasmus.

Jeg har købt Eizo S2410W (24") og som du skriver, så er de stor set ens på nær selvfølgelig lige de ekstra tommer.

Jeg er virkelig glad for den skærm. Uanset hvad jeg har smidt op på den, det være sig grafikredigering, office-programmer eller spil, ja så kan jeg som almindelig dødelig ikke finde fejl eller få den til at lave nogen.
I spil prøvede jeg bl.a. Call of Duty2 og det nye Need for Speed, og begge blev sat til højeste opløsning og alt skuet op til "high" i option. Det kører bare som en film.
I PhotoShop CS2 fik jeg en grafikker til at kigge med, og han stillede lige en lille smule på farverne, så stod alt som et glansbillede. Han ville vove den påstand, at billedet stod bedre på denne fladskærm end på hans ældre 21" EIZO CRT skærm.

Prisen er det eneste jeg har noget imod, men omvendt så tror jeg at de ekstra penge er givet godt ud i forhold til at have sparet 3-4.000 på et andet mærke som f.eks. DELL´s skærm, som jeg også havde kig på.

Det skal dog lige med til historien, at jeg har maskinkraft nok til at trække skærmen i de høje opløsninger (2 x Geforce 7800GTX i SLI)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#2067
jeg bemærker dog spørgsmålet om noise pga. overflade interferens (refleks/"stoflighed"?). Håber det er på bagatelniveau.
Det er lidt svært at sige på forhånd, men det er noget, som kun irriterer de allerfærreste. Jeg kan godt bemærke det, fordi jeg er opmærksom på det, men selvom jeg er opmærksom på det, så irriterer det mig ikke. Men ellers så har du jo også dine 14 dages returret, hvis du bestiller over nettet og det går helt galt :)

Gerner: Det var da et rimelig heftigt setup du har det. Men tillykke med de to nye skærme =)

Kan du for resten få Need for Speed Most Wanted til at køre i ægte widescreen? Under testen sad jeg også prøvede forskellige hacks. Der var nogle, som fik spillet til at køre i native opløsning i forhold til skærmen, men bilerne blev alligevel en smule aflange.
Af karto
#2078
teamet skrev:Til proffesionelt brug har nvideo et grafikkort, quadro:
http://www.edbpriser.dk/Listproducts.as ... ord=quadro

Det er beregnet til hårdt 3d arbejde (så som 3d studio max), men vil helt sikkert også være rigtig godt til photoshop. Der bl.a. fx 540 til 1200,-

Ellers er 2d processoren stort set den samme i alle nyere grafikkort, så der vil ikke være nogen grund til at smide penge væk på 3d 'spild', så et billigt kort vil være fint. Alt hvad du kan købe vil være hurtigere end et 9600xt i hvert fald. Grafikkortene er rykket 1-2 generationer videre ...
Quadro kortene er udemærkede, men man betaler noget ekstra ift. "forbruger" kortene. Da de specifikt er lavet med henblik på OpenGL (3D grafik brugt ofte i professionel 3D software), er det her der er noget at hente - du får næppe bedre resultater med f.eks. Photoshop.
Af teamet
#2080
Ja, 3d arbejde, som jeg skriver.. quadro var egentlig lidt gætværk, har aldrig set nogle tests med quadrokort. På det basis var det er umådelig dårligt råd... Men jeg tror nu stadig der er noget at hente, nogle der har nogle tests af quadrokort ift. 2d grafik?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#2081
Jeg tror ikke det er i 3D chippen I skal lede efter fordele - den har intet med hastigheden i windows, photoshop eller des lige at gøre. I stedet bør I se på hvilket chipset der er kompatible med DVI standarden i de opløsninger som kræves af denne skærm, det er nemlig langt fra alle kort der kan levere varen når man presser opløsningen op.
Link til test af DVI kompatibilitet hos ATI og Nvidia

Som testen viser, så kan ATI's kort uden problemer trække opløsninger over UXGA imens Nvidia's kort halter lidt bagefter. Det nævnes også at de billigere kort forventes at have endnu værre performance...

Et kort med ægte Dual Link DVI (ikke bare 2 DVI stik) vil f.eks. sikre dig bedre til fremtiden end almindelige DVI kort.
Af Blind
#3185
Jeg har selv købt S2410W i hvid, jeg er proffesionel medie designer og arbejder med et bredt udsnit af programmer både 3D, 2D, Tryk og Video redigerin. Jeg har haft skærmen i et par måneder nu, og jeg er fuldt tilfreds! Jeg var meget imponeret over lysstyrken i skærmen, 1000:1 kontrast er virkelig noget man kan mærke. Farverne er lækre og klare. Alt i alt en virkelig postiv oplevelse at arbejde foran sådan en skærm her. Den eneste "Heads Up" jeg kan give, er at skærmen altså ikke køre godt på RGB, så hvis man man ikke har DVI stik, jamen så skal man ud og shoppe grafikkort ved samme lejlighed. Jeg havde et ældre Radeon 9800XT kort, og der opstod "skygger" på de lodrette linjer. Jeg var meget bekymkret om det var en fejl i skærmen, men da jeg fik mit nye Matrox Parhelia kort i forsvandt de. Siden da har den bare kørt kniv skartp og med dejlig meget desktop plads. Jeg har forresten både haft en Sort og en Hvid, af de her skærme, Jeg syntes altså den hvide er flottest, da skærmen i forvejen er ret stor, så virker den mindre voldsom med den lyse ramme frem for den sorte, det er en smags sag men nu har designer ihvertfald talt ;)

God fornøjelse til jer der køber sådan en!