Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#189115
Anmeldelsen af Panasonic DT60 er nu online. Panasonics DT-modellinje er en af LED-topmodellerne med Smart Viera, slankt design, passiv 3D og en høj prislap.
Find testen her: http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1374562474

Hvis du har spørgsmål, kommentarer eller tilføjelser, kan de placeres her i tråden og vi skal prøve at vende tilbage på dem.

God fornøjelse med læsningen 8)
#189116
Tak for testen.

Der er jo ikke mange fjernsyn (endnu da), som har twin tunere. Det er sammen med DVB-S tuner et must for mig. Og nej - jeg skal ikke have plasma... O_O

Var derfor spændt på testen af DT60.

Jeg er nok - som flere andre sikkert også - lidt skuffet over resultatet. Det er jo ikke ligefrem småpenge, Panasonic forlanger for tv'et. :((

Så jeg hopper nok på en Samsung 7'er, når konen er blevet overtalt til at smide det gamle billedrør ud. 8)
#189121
allando skrev:Øv...så bliver man nødt til at vente til 4K...

Bliver sort niveauet bedre hvis man aktiverer "Adaptive Backlight Control"?

Allando
Kun når du ser en helt sort skærm, men hvor tit gør man det? Sortniveauet i selve billedet kan ikke forbedres. Det er simpelthen en begrænsning i panelet, at sort ikke kan blive dybere. Ingen tricks kan rette op på det.
#189126
Rasmus Larsen skrev:
allando skrev:Øv...så bliver man nødt til at vente til 4K...

Bliver sort niveauet bedre hvis man aktiverer "Adaptive Backlight Control"?

Allando
Kun når du ser en helt sort skærm, men hvor tit gør man det? Sortniveauet i selve billedet kan ikke forbedres. Det er simpelthen en begrænsning i panelet, at sort ikke kan blive dybere. Ingen tricks kan rette op på det.
...hmmm...så forstår jeg ikke funktionen... :(
#189127
allando skrev:...hmmm...så forstår jeg ikke funktionen... :(
På tv-skærme med kant-led sidder lysdioderne langs kanten af panelet. Der sidder intet bagved skærmen ud over en lysfordelerplade. Tv-producenterne taler om "local dimming", altså zoner på tv-skærme med kant-led, men det er at strække den rimelig meget.

Idet der ikke sidder zoner bag selve skærmen, så kan man kun styre lyset i meget få "zoner", f.eks. dæmpe lyset i højre side og top mens det hæves i venstre side og bund. Når man dæmper en zone, kan man potentielt gøre sort mørkere, men hele billedet bliver samtidig mørke - alle farverne.

På en helt sort skærm, f.eks. i cutscenes imellem filmscener kan systemet jo bare dæmpe lyset i alle zonerne, så sort fremstår kulsort, men det hjælper jo ikke når der er andre farver i billedet. Så kan man ikke bare dæmpe en af zonerne, som er relativt store, for så mister farverne også intensitet.


Man kan derfor ikke tale om kant-LED LCD-TV med local dimming. Det er et markedsføringsudtryk. Hvis man vil have rigtig local dimming på tv, så skal lysdioderne sidde bag skærmen og så bliver den typisk en del tykkere (og dyrere). Det er det Sony f.eks. gjorde med deres tidligere 9-serie modeller og det Philips gjorde med deres tidligere 9-serier.
#189131
På WT50 fra sidste år fungerer baglyskontrollen (local dimming?) ihvertfald ikke særlig godt. Måske hvis man ser bluray, men med kanallogo på skærmen går det i selvsving og logoet lyser kraftigt op/blinker. Især logoer som kanal 4-5-6-7-8-9 og 3+. Undertekster er heller ikke helt godt. På WT60 bliver det også kritiseret meget pga farverne bliver forkerte, når det er slået til.
#189132
zappedronningen skrev:På WT50 fra sidste år fungerer baglyskontrollen (local dimming?) ihvertfald ikke særlig godt. Måske hvis man ser bluray, men med kanallogo på skærmen går det i selvsving og logoet lyser kraftigt op/blinker. Især logoer som kanal 4-5-6-7-8-9 og 3+. Undertekster er heller ikke helt godt. På WT60 bliver det også kritiseret meget pga farverne bliver forkerte, når det er slået til.
Ja præcis.

Ingen tv med kant-LED har velfungerende local dimming. Det kan man være 100 % sikker på allerede når man læser specifikationslisten. Netop farverne bliver også kraftigt påvirket af det.
Af Giovanni78
#189133
Var meget tæt på at lade mig overtale til dette TV da jeg i sidste uge købte nyt. Men efter at have læst testen her er jeg alligevel glad for at jeg holdt mig til Samsung skærmen, som jeg faktisk også er super tilfreds med.
#189168
Tak for en god test, resultatet var hvad jeg havde forventet.
Hvad er det lige der er så dårligt ved Smart Viera som de andre gør bedre? Jeg synes det er tæt på perfekt, mangler kun et HBO Nordic og YouBio app. Hvad er det der gør Apple TV så fantastisk? Den kan jo ikke afspille mkv filer, hvor ringe er det ikke lige...(det kan man på Smart Viera mediaserveren hvis man bruger en DLNA server på pc).
I kritiserer fjernbetjeningen, ja det er plastik men den ligger godt i hånden, har gode knapper og der er lys i. Samsung og Sony's er meget dårligere.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#189175
Smart-TV er én feature og medieafspilning en anden. Sidstnævnte har været med i TVene længe før der var noget der hed "Smart", så når vi synes at en Apple TV er bedre, så relaterer det til Apps mv. Til medieafspilning anbefaler vi en helt anden boks - men altså stadig en boks, og ikke den medieafspilning du får med noget TV.

Fjernbetjeningerne til 99% af TVene derude i dag er af så tarvelig kvalitet, at vi nærmest ikke synes producenten kan være bekendt at sende dem med TVene. Producenterne vil have 3-400 kr for det bras de sender med. For 200 kr kan dun den billigste Logitech Harmony betjening, som har et væsentlig højere kvalitets-feel, så det er lidt ubegribeligt, at det ikke kan gøres bedre. Og selvom du mener, at Sony og Samsungs er værre (her er jeg dog uenig) så er der altså ikke nogen præmie for at være "mindst ringe" i den her biks.