Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#169900
Anmeldelsen af Samsungs nye topmodel indenfor plasma-tv, E8005, er nu online. E8005 kommer med Smart TV, Smart Interaction og aktiv 3D.
Find testen her: http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1342685932

Hvis du har spørgsmål, kommentarer eller tilføjelser, kan de placeres her i tråden og vi skal prøve at vende tilbage på dem.

God fornøjelse med læsningen 8)
Af Mysen
#169919
Tak for testen Rasmus. Jeg undrer mig lige en smule over lysniveauet på denne skærm. Du nævner flere gange, at det er et punkt, som Samsung har forbedret, men dine målinger viser altså noget andet end dine udtalelser:
E8005 har dog alligevel visse problemer med refleksioner i meget oplyste rum, og selvom Samsung formår at pumpe mere lys ud af skærmen end på tidligere plasma-modeller, så er det stadig et faktum, at plasma-tv klarer sig bedst i mindre lysfyldte omgivelser. Vi oplevede ikke samme degradering som på tidligere plasma-generationer, men farverne mister en smule intensitet i dagstimerne.
PS64E8005 kalibreret
Sortniveau 0.05 cd/m2
Lysstyrke 84 cd/m2
Kontrastforhold 1680:1
PS50C7707 kalibreret
Sortniveau 0,06 cd/m2
Lysstyrke 110 cd/m2
Kontrastforhold 1833:1
Er du begyndt at måle maks lysoutput på en anden måde end tidligere, eller er det hukommelsen der svigter?

Testen viser, at vi har med et ganske ok tv, men når man tænker på, at det er hele 3 år siden at B855 blev introduceret, og 2 år siden at 3D modellen C7705 kom, så virker det til, at vi har at gøre med meget beskedne forbedringer. Det drejer sig mest om forbedringer af 3D samt Smart-platformen; og så er omfanget af retention minimeret.
Buzz og linebleed samt det knap så dybe sortniveau - ting som jeg ærgrer mig mest ved på min C7705 - er jo alle ting der eksisterer i samme grad her to år efter.

Er der noget, jeg overser, eller er der bare ikke større forbedringer, end det der er mit indtryk?
Brugeravatar
Af MigSelv
#169928
Der konkluderes også bedre lysstyrke, som især gør 3D mindre dunkelt end på VT50. Testen af de 2 tv siger dog en helt anden ting, når lysstyrken opgives som henholdsvis 84 cd/m2 for Samsung og 97 cd/m2 for Panasonic.
Hvis det ikke var pga. vejret, kunne det have været sommervarmen der spillede ind.
Brugeravatar
Af MigSelv
#169929
Mysen skrev:Tak for testen Rasmus. Jeg undrer mig lige en smule over lysniveauet på denne skærm. Du nævner flere gange, at det er et punkt, som Samsung har forbedret, men dine målinger viser altså noget andet end dine udtalelser:
E8005 har dog alligevel visse problemer med refleksioner i meget oplyste rum, og selvom Samsung formår at pumpe mere lys ud af skærmen end på tidligere plasma-modeller, så er det stadig et faktum, at plasma-tv klarer sig bedst i mindre lysfyldte omgivelser. Vi oplevede ikke samme degradering som på tidligere plasma-generationer, men farverne mister en smule intensitet i dagstimerne.
PS64E8005 kalibreret
Sortniveau 0.05 cd/m2
Lysstyrke 84 cd/m2
Kontrastforhold 1680:1
PS50C7707 kalibreret
Sortniveau 0,06 cd/m2
Lysstyrke 110 cd/m2
Kontrastforhold 1833:1
Er du begyndt at måle maks lysoutput på en anden måde end tidligere, eller er det hukommelsen der svigter?

Testen viser, at vi har med et ganske ok tv, men når man tænker på, at det er hele 3 år siden at B855 blev introduceret, og 2 år siden at 3D modellen C7705 kom, så virker det til, at vi har at gøre med meget beskedne forbedringer. Det drejer sig mest om forbedringer af 3D samt Smart-platformen; og så er omfanget af retention minimeret.
Buzz og linebleed samt det knap så dybe sortniveau - ting som jeg ærgrer mig mest ved på min C7705 - er jo alle ting der eksisterer i samme grad her to år efter.

Er der noget, jeg overser, eller er der bare ikke større forbedringer, end det der er mit indtryk?
Jeg kan heller ikke se, at det nye E8005, har rykket sig til det bedre i forhold til B855 testet i 2009 ( hvad sortniveau angår ), og lysstyrke er da gået den forkerte vej.
Af THM
#169963
fin test, men udover det mysen nævner med lysstyrke undrer jeg mig også over denne kommentar:
"Vi bemærkede dog stadig samme ”pixelstøj” omkring objekter hurtige bevægelset på E8005; et problem som vi også klagede over på sidste års modeller. Det er ikke kritisk, men det fjerner fine detaljer omkring objekter der bevæger sig hurtigt henover skærmen, hvilket er en skam."

jeg havde nemlig indtryk af at dette ikke var et problem på samsungs 2011 modeller, men derimod på panasonics, da du i testen af ps51D8005 skrev således:
"Jeg lagde ikke mærke til pixel-støj omkring bevægelige objekter på D8005 heller. Vi så netop pixel-støj omkring objekter i bevægelse (f.eks. en fodbold henover en grøn bane) på VT30. D8005 gav os tilmed bedre farvenuancering i hurtige sportssekvenser og actionscener i forhold til Panasonic VT30."
Af Hr.Hermann
#169994
Har tidligere haft et Samsung PS63C7705 der led af linebleed i en sådan grad, at det var helt utåleligt at se på. Men hvordan er det med linebleed? Kan det, ligesom clouding, variere indenfor samme modelserie? Er det noget Samsung kæmper mere med end Panasonic fx? Synes nemlig ikke det nævnes i de test der har været af Panasonics modeller.
Af PhDream
#170028
Jeg er også interesseret i at høre Rasmus' forklaring på de fejl, der findes i anmeldelsen.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#170364
Mysen skrev:Tak for testen Rasmus. Jeg undrer mig lige en smule over lysniveauet på denne skærm. Du nævner flere gange, at det er et punkt, som Samsung har forbedret, men dine målinger viser altså noget andet end dine udtalelser
Nok hukommelsen, men så vidt jeg husker, så mente jeg i forhold til Panasonics plasma-tv. Lysstyrke er dog altid et lidt svært punkt at måle på plasma-tv, da det jo afhænger af hvor stort et område på skærmen, der oplyses. Vi måler ikke peak-brightness, som kan være noget højere.
Testen viser, at vi har med et ganske ok tv, men når man tænker på, at det er hele 3 år siden at B855 blev introduceret, og 2 år siden at 3D modellen C7705 kom, så virker det til, at vi har at gøre med meget beskedne forbedringer. Det drejer sig mest om forbedringer af 3D samt Smart-platformen; og så er omfanget af retention minimeret.
Buzz og linebleed samt det knap så dybe sortniveau - ting som jeg ærgrer mig mest ved på min C7705 - er jo alle ting der eksisterer i samme grad her to år efter.

Er der noget, jeg overser, eller er der bare ikke større forbedringer, end det der er mit indtryk?
Enig. Det er min opfattelse. Samsung har ikke rykket sig markant på plasma-tv, og man får en fornemmelse af, at Samsung primært holder plasma-tv i live indtil de andre skærmteknologier kan overtage i de store tommestørrelser. Der virker hvert fald ikke som om, at der investeres markant i forskning længere. Derfor har Panasonic også rykket lidt fra Samsung i år.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#170365
THM skrev:fin test, men udover det mysen nævner med lysstyrke undrer jeg mig også over denne kommentar:
"Vi bemærkede dog stadig samme ”pixelstøj” omkring objekter hurtige bevægelset på E8005; et problem som vi også klagede over på sidste års modeller. Det er ikke kritisk, men det fjerner fine detaljer omkring objekter der bevæger sig hurtigt henover skærmen, hvilket er en skam."

jeg havde nemlig indtryk af at dette ikke var et problem på samsungs 2011 modeller, men derimod på panasonics, da du i testen af ps51D8005 skrev således:
"Jeg lagde ikke mærke til pixel-støj omkring bevægelige objekter på D8005 heller. Vi så netop pixel-støj omkring objekter i bevægelse (f.eks. en fodbold henover en grøn bane) på VT30. D8005 gav os tilmed bedre farvenuancering i hurtige sportssekvenser og actionscener i forhold til Panasonic VT30."
Du har ret. Det skulle have været holdt op i mod Panasonic. Jeg får rettet ordlyden. Beklager forvirringen.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#170366
Hr.Hermann skrev:Har tidligere haft et Samsung PS63C7705 der led af linebleed i en sådan grad, at det var helt utåleligt at se på. Men hvordan er det med linebleed? Kan det, ligesom clouding, variere indenfor samme modelserie? Er det noget Samsung kæmper mere med end Panasonic fx? Synes nemlig ikke det nævnes i de test der har været af Panasonics modeller.
Linebleed er ikke blevet markant bedre i forhold til din C7705, så du skal ikke købe på det grundlag. Det er også et problem hos Panasonic, men ikke lige så udbredt.
Af THM
#170840
Rasmus Larsen skrev: Du har ret. Det skulle have været holdt op i mod Panasonic. Jeg får rettet ordlyden. Beklager forvirringen.
helt ok.
vil det sige at samsung har tilføjet denne pixelstøj i år?
eller kan det tænkes at det blot fremstår tydeligere, da det er en noget større model du har haft til test i år...
Af Didia1
#171118
Har nu fået mit første plasma-tv nogensinde. Det er et PS51E8005.
Buzz er næsten igenting, og selve skærmen er et rigtig godt køb til 9.999 kr i Elgiganten. Er nu ved at afprøve smarthub, det virker også fortrinligt og ser spændende ud.
Er ved at lave indstillingerne som Rasmus har forslået, men hvor finder jeg følgende ?
R - 25
G - 25
B - 24
R + 25
G + 23
B + 28

Mvh.
Didia
Af TWM
#172715
Jeg overvejer lidt at måske skulle forsøge mig med denne skærm
Men hvordan vil i betegne den i forhold til sidste års model PS64D8005?
E´ern koster ca 5-6000 kr mere til sammenligning.

Er der som sådan noget jeg ville vinde i at tage model E ?
ud over det der tyder på at være meget små detaljer?