Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#151205
Testen af 23" Eizo Foris FS2332 er nu online. FS2332 er rettet mod spil og film og kommer med et IPS-panel, LED og 2 HDMI-indgange.
Find testen her: http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 19631401#7

Hvis du har spørgsmål, kommentarer eller tilføjelser, kan de placeres her i tråden og vi skal prøve at vende tilbage på dem.

God fornøjelse med læsningen 8)
Af JesperKeller
#151218
Fin test Rasmus :)
Vældig dybdegående!

Nu ved jeg desværre ikke meget om Monitors, og specielt ikke gaming monitors.
Men skal man ikke have så lav respons tid eller hvordan?

Venlig hilsen
Jesper Keller
Af pesshau
#151226
Hei! Jeg er ny på forumet, men har lenge fulgt med på Flatpanels.dk.

Jeg er på utkikk etter en ny skjerm og har ventet på denne testen siden dere mottok den. Testen var meget bra og resultatet var lovende.

Jeg har tidligere vært inne på å kjøpe Dell U2410, men har nå en ny kandidat. Jeg er stort sett en allroundbruker, men spiller en del både FPS og strategispill(Starcraft 2) samt redigerer en del fotografier.

Hvilke av disse to skjermene mener du er det beste kjøpet til mitt bruk hvis man ser bort i fra pris, og eventuelt hvorfor? ;)

På forhånd takk!

-peter
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#151251
JesperKeller skrev:Fin test Rasmus :)
Vældig dybdegående!

Nu ved jeg desværre ikke meget om Monitors, og specielt ikke gaming monitors.
Men skal man ikke have så lav respons tid eller hvordan?

Venlig hilsen
Jesper Keller
Som udgangspunkt, jo. Responstid-angivelsen kan man dog ikke bruge til særlig meget, da den kun angiver det hurtigste skift på en skærm mellem to farver (eksempelvis skiftet fra rød til blå). Der er eksempler på, at de langsommeste farveskift på skærme med en responstidsangivelse på 2 ms løber helt op omkring 50-80 ms. Det er producenterne dog ikke nødsaget til at oplyse.

Herudover siger responstidangivelsen ikke noget om, hvorvidt skærmen har det vi kalder "overdrive slør".

Derfor består den egentlige prøve i at teste skærmen i praksis :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#151252
pesshau skrev:Hei! Jeg er ny på forumet, men har lenge fulgt med på Flatpanels.dk.

Jeg er på utkikk etter en ny skjerm og har ventet på denne testen siden dere mottok den. Testen var meget bra og resultatet var lovende.

Jeg har tidligere vært inne på å kjøpe Dell U2410, men har nå en ny kandidat. Jeg er stort sett en allroundbruker, men spiller en del både FPS og strategispill(Starcraft 2) samt redigerer en del fotografier.

Hvilke av disse to skjermene mener du er det beste kjøpet til mitt bruk hvis man ser bort i fra pris, og eventuelt hvorfor? ;)

På forhånd takk!

-peter
Jeg har selv en Dell U2410 stående på kontoret, og derfor har jeg også haft Eizo FS2332 stående ved siden af netop U2410 i forbindelse med testen. Rent billedmæssigt er der ikke så stor forskel, men U2410 har den fordel, at den har en højere opløsning i et 16:10 format (altså flere pixels i højden).

Det er en fordel, hvis du primært sidder med tekst-redigering, fotoredigering osv. - altså typisk skrivebordsbrug. Omvendt er Eizo FS2332s opløsning bedre egnet til spil og film, og så er responstiden (i praksis) også en tand bedre på FS2332.
Af pesshau
#151304
Rasmus Larsen skrev:
pesshau skrev:Hei! Jeg er ny på forumet, men har lenge fulgt med på Flatpanels.dk.

Jeg er på utkikk etter en ny skjerm og har ventet på denne testen siden dere mottok den. Testen var meget bra og resultatet var lovende.

Jeg har tidligere vært inne på å kjøpe Dell U2410, men har nå en ny kandidat. Jeg er stort sett en allroundbruker, men spiller en del både FPS og strategispill(Starcraft 2) samt redigerer en del fotografier.

Hvilke av disse to skjermene mener du er det beste kjøpet til mitt bruk hvis man ser bort i fra pris, og eventuelt hvorfor? ;)

På forhånd takk!

-peter
Jeg har selv en Dell U2410 stående på kontoret, og derfor har jeg også haft Eizo FS2332 stående ved siden af netop U2410 i forbindelse med testen. Rent billedmæssigt er der ikke så stor forskel, men U2410 har den fordel, at den har en højere opløsning i et 16:10 format (altså flere pixels i højden).

Det er en fordel, hvis du primært sidder med tekst-redigering, fotoredigering osv. - altså typisk skrivebordsbrug. Omvendt er Eizo FS2332s opløsning bedre egnet til spil og film, og så er responstiden (i praksis) også en tand bedre på FS2332.
Takk for godt svar!

Tror overvekten av min bruk stort sett er desktop og fotoarbeid, så den lille responstiden i forskjell vil jeg uansett ikke merke ved spill ;)
Af cralle
#151364
Jeg har anskaffet mig en FS2332 og sidder med den lige nu.

Nu ved jeg ikke om det er fordi jeg er vant til 19" TN baserede skærme, men jeg har lagt mærke til at ved meget mørke farver (sort), så er det faktisk svært at se detaljerne i hjørnerne, da de bliver "hvidlige" (ved ikke hvad det korrekte udtryk hedder, men det er samme effekt som ved de ydre betragtningsvinkler).

Nu skal det siges at jeg sidder ret tæt på skærmen (ca 40 cm.), og effekten bliver mindre hvis jeg læner mig tilbage i stolen og afstanden øges til 50-60 cm.

Er det normalt (for IPS paneler) at det fænomen kan opstå når man sidder tæt på skærmen?

Har lige siddet og spilet Witcher 2, og der var nogen gange hvor jeg stort set ikke kunne se hvad der forgik nede i venstre og højre hjørner. Er det normalt eller kan der være noget med min skærm?
Af donoester
#151370
cralle skrev: Er det normalt (for IPS paneler) at det fænomen kan opstå når man sidder tæt på skærmen?
Det er normalt for moderne IPS-paneler uden A-TW polariseringsfilm, ja. Søg eventuelt på "IPS white glow".
cralle skrev: Har lige siddet og spilet Witcher 2, og der var nogen gange hvor jeg stort set ikke kunne se hvad der forgik nede i venstre og højre hjørner. Er det normalt eller kan der være noget med min skærm?
Muligvis kan der være en indstilling sat et sted, hvor man kan vælge "sort-reference" - dvs. hvad RGB-værdien for sort skal tolkes som. For PC-brug er den 0,0,0, mens den for TV er 16,16,16.

Men hvis du flytter hovedet rundt og ser direkte på hvert hjørne, og det hvide så forsvinder, så er der ikke noget galt med skærmen. :)
Af cralle
#151372
OK - det hvide forsvinder hvis jeg ser direkte på det.

Så må jeg bare til at udvikle lidt længere arme. :)
Af donoester
#151382
Heh.. tja, eller forlænge ledningen på tastaturet+musen (hvis det ikke er trådløst) :D

Men det er lidt for dårligt, hvorfor der ikke gøres noget for at løse det (tværtimod, faktisk).
Af xPascalx
#151420
Har pt. en NEC 20WGX2, som har gjort det meget godt.

Har lige haft en Samsung S23A750D hjemme, men den ryger retur pga. blæseren i foden og farverne, som jeg ikke var tilfreds med, selvom det var lækkert med 120Hz.

Så nu overvejer jeg umiddelbart Foris FS2332, Dell U2312HM eller U2412M.

Da alle er testet her, vil jeg høre, hvilken af disse, der har det laveste input lag?

U2312M blev testet meget lavt på det punkt hos TFTcentral, og virker derfor umiddelbart tiltalene frem for 2412M, selvom 1980*1200 ville være rart at have (FS2332 er ikke testet der). Såfremt FS2332 16ms holder, er den i ca. samme klasse som min nuværende 20WGX2 på det punkt.
Af Nimous
#154240
Hva er mest egnet av Foris FS2332 eller Flexscan EV2333 til amatør billedbehandling/foto?

Jeg har en gammel Eizo 17" L565 fra før, og planlegger å sette den nye skjermen ved siden av. Er det noe jeg bør tenke på i den forbindelse?