Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af erazmuz
#141746
Jeg er kommet til den erkendelse, at der nok ikke er noget i vejen med mit TV, og at hvis jeg sender det til reparation, vil jeg sikkert få det retur med beskeden om, at det virker som det skal.

Jeg har derfor besluttet mig til at returnere TV'et.

Billedet er simpelthen for mat og livløst, for grumset og grynet. Efter min smag...

Undrer mig bare over den positive omtale af TV'et alle steder, hvis kvaliteten er det samme som mit?!?

Tak for hjælpen til alle, der har hjulpet undervejs.
Af bantam
#141747
erazmuz skrev:Så har jeg fået taget nogle close-ups i de forskellige farver.
Synes ikke at jeg er blevet meget klogere af det O-O
Man kan måske godt få lidt mening ud af det - men kun under forudsætning af, at fotografiet er repræsentativt for den virkelige situation. Hvis billedet i virkeligheden står og ændrer sig (f.eks. blinker med de enkelte sub-pixels), gælder analysen herunder ikke.

Men lad os indtil videre tage billederne for gode varer.

Hvis vi kigger på billedet med den hvide baggrund, kan vi se, at TV'et anvender spatial dithering, forstået på den måde, at der anvendes flere pixels (som jo består af sub-pixels) til at lave en bestemt farve, fordi man på afstand ikke kan skelne de enkelte farveprikker fra hinanden, og dermed narres synet til at tro, at der er tale om et punkt med en anden farvenuance.

Forstørret udsnit af farven hvid:

Billede

Hvorfor kan man se det? Fordi hvid i eksemplet udgøres af RGBY - og der skal i et eller andet omfang være lys i dem allesammen (måske undtaget Y, med det er en anden sag) for at skabe farve "hvid" eller nuancer deraf ("grå"). Det vi kan se i det område, som jeg har rammet ind med gråt er, at der anvendes mindst 2 til 3 pixels til at repræsentere hvid (hvoraf de to kombinationer har sænket lysstyrken for blå), hvilket er et udtryk for dithering og dermed at der gåes på kompromis med opløsningen (sænkes). Derved kan der opstår zig-zag-mønstre på billedet. Dette fænomen kan naturligvis opstå på andre panel-teknologier også, hvis man ikke kan styre lysstyrken pr. subpixel nøjagtigt nok til at skabe netop den farvenuance, som man ønsker.

Jeg tror nu stadig at dette er "by-design" og ikke en fejl i TV'et - det er den måde, man har valgt at opnå mindre banding/bedre farvenuancering, når man ser billedet på "normal" betragsningsafstand.
Af erazmuz
#141752
Det lyder meget rigtigt, det du skriver der.

Desværre er det ikke noget, der passer min smag.

Hvis der skulle være nogle interesserede, der ikke nåede at købe dette TV til kampangepris, så skal I være velkomne til at købe mit for 7.999 kr. Jeg har original emballage og det hele.

Ellers returnerer jeg det senest på tirsdag.
Af NemliJa
#141754
Nu er 46LE831S godt nok også blevet dissekreret i et omfang, som er helt hysterisk! ;)

Perspektiv: Skærmen på min bærbare er 34,5cm bred, og har en horisontal opløsning på 1366, TV'et er 102,5 bred og har en opløsning på 1920. Normalt sidder jeg med en afstand af ca. 50 cm til min bærbare, og tager jeg pixelstørrelsen i betragtning, så svarer det til en afstand til TV'et på:

(345/1366) / (1025/1920) * 50 = 93,66cm

Jeg vil mene, at hvis man placerer sig 93,66cm fra en 46" skærm, så burde man overveje at gå til en optiker ;)
Af JeppeVid
#142073
Har kalibreret mit tv, men i jeres guide står der at jeg skal slå OPC fra? På mit tv kan jeg kun stille maks og min fra -16 til +16. Skal de så bare stå på nul begge?

Denne kalibrering, er det en jeg bare skal anvende til alt mit brug, film, ps3, tv og evt pc? Eller hvordan er det ment?

EDIT: Jeg fandt OPC indstillingen.
Af NemliJa
#142092
JeppeVid skrev:Denne kalibrering, er det en jeg bare skal anvende til alt mit brug, film, ps3, tv og evt pc? Eller hvordan er det ment?
Det er vel en smagssag. Personligt synes jeg, at den gule farve er for neon-agtig med de foreslåede indstillinger, og derfor har jeg skruet en smule ned for den (C.M.S. Mætning under avancerede billedindstillinger - sæt Y til -8 til -10).

Det kan være en fordel at slå 100Hz til ved gaming og sport. Omvendt kan de være en fordel at slå sub pixel kontrol fra ved brug som PC-skærm.

De foreslåede indstillinger skal nok ses som en vejledning og ikke et diktat ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#142104
100 Hz burde vel nærmere slås fra ved gaming hvis man vil minimere inputlag.
Af NemliJa
#142116
yakken skrev:100 Hz burde vel nærmere slås fra ved gaming hvis man vil minimere inputlag.
Kan du så også have ret i ;)

Men brug spilmodus til gaming og sørg for, at opløsningen fra konsol / computer passer til TV'ets opløsning, så der ikke skal skaleres - så er du godt igang.
Af JeppeVid
#142150
Har prøvet at kigge på min ps3, kan ikke finde noget sted jeg kan ændre skærm formatet? Sker det ikke automatisk med en ps3?

Og med spilmodus? skal jeg så slet ikke bruge kalibreringen herindefra til spil? bare bruge spil-mode som std?
Af NemliJa
#142153
JeppeVid skrev:Har prøvet at kigge på min ps3, kan ikke finde noget sted jeg kan ændre skærm formatet? Sker det ikke automatisk med en ps3?

Og med spilmodus? skal jeg så slet ikke bruge kalibreringen herindefra til spil? bare bruge spil-mode som std?
Du kan ændre formatet - google lidt på det. Spil-mode betyder at alle filtre er slået fra, for at reducere input-lag. Så er farver, lysstyrke og kontrast det eneste du (måske) skal justere.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#142348
erazmuz skrev: Billedet er simpelthen for mat og livløst, for grumset og grynet. Efter min smag...
"Mat og livløst" er typiske ord, som knyttes til fladskærme med helt mat overflade, af de brugere, som er mere til en let glossy eller blank overflade. Der er som sådan ikke noget galt i de, men der er jo fordele og ulemper ved både matte og blanke skærme, så det er lidt en smagssag hvad man er til. Det kommer ikke mindst meget an på, hvordan man bruger sin skærm. I dagstimerne synes jeg faktisk også en mat skærm kan give ulemper - netop i form af lidt matte farver. :)

"Grumset og grynet". Det må enten være dit Tv-signal eller forkerte indstillinger så. Ser du primært analogt-Tv?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#142473
JeppeVid skrev:@Yakken
"TV'et bliver ikke specielt varmt under drift. Til mit ældre LE820 har jeg netop bestilt et ultra-thin beslag fra AV-cables, som gerne skulle ankomme i dag. Det efterlader 0.8 cm til væggen, men om kvaliteten er i orden er så noget andet. Jeg kan ikke lige se hvordan beslaget fysisk sidder sammen på billederne. "

Tak for svaret. Kan jeg lokke dig til at komme med en vurdering af dette beslag, når du har fået det op at hænge? for så efterligner jeg da bare dig, hvis det ellers er noget der dur :-)
Jeg lovede jo en opdatering mht. ovenstående beslag, som fungerer helt efter hensigten. Skærmen hænger ikke afsindigt godt fast, da den blot hænges ned ovenpå beslaget, men det er ikke anderledes end med et wire-ophæng, som jo tilmed kan få TV'et til at hænge skævt. Til 250 kr så kan jeg ikke klage og det hænger pænt tæt på væggen, men hvis I har pilfingre, som kunne finde på at hive eller løfte i TV'et, så find et beslag med lås på.
Af Mysen
#142655
Torben Rasmussen skrev: Jeg lovede jo en opdatering mht. ovenstående beslag, som fungerer helt efter hensigten. Skærmen hænger ikke afsindigt godt fast, da den blot hænges ned ovenpå beslaget, men det er ikke anderledes end med et wire-ophæng, som jo tilmed kan få TV'et til at hænge skævt. Til 250 kr så kan jeg ikke klage og det hænger pænt tæt på væggen, men hvis I har pilfingre, som kunne finde på at hive eller løfte i TV'et, så find et beslag med lås på.
Jeg kan ikke svare for de uoriginale allround wirebeslag, men det som Samsung anvender til deres modeller har en form for lås af wiren, så man ikke kan komme til at skubbe tv op og af, uden at det er med vilje. Det er temmelig gennemført. Men det er rigtigt, at det kan trækkes skævt. Det er til gengæld meget let at gøre det lige igen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#142656
Wirebeslaget skal jo i forvejen løftes noget højere end et fast beslag, da man skal løfte wiren ud over kanten på vægbeslaget. Da wiren buer opad når TV'et hænger på væggen, så skal der altså løftes NOGET mere i TV'et før det ryger af alligevel - lås eller ej.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9