Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#123296
WikDK skrev:Tak for testen :)

Jeg har selv denne BenQ skærm.

Er dette de eneste indstillinger du mener skal ændres, for at få det bedste billede skærmen kan yde? Jeg har lige ændret min til dette. Faktisk ser det godt ud, men 35 Brightness er ikke meget :) ?

Billedprofil: sRGB
Lysstyrke 35
Kontrast 50
Sharpness: 3
Gamma: 2.2
AMA: On
Instant mode: On
Ja, det er dem der bør ændres, hvis man vælger at køre med sRGB profilen :)

Birghtness på 35 er ikke så meget, men her er det optimeret til allround brug, dvs. internet, skrivebrug og sådan. Til spil og specielt 3D-spil, bør du hæve brightness indstillingen.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#123297
WikDK skrev:
Wendigo skrev:Øv også...for meget backlight bleeding, som der også er blevet rapporteret rundt omkring på nettet.
Jeg springer så over igen med 120hz, og kører trofast videre på min Sony GDM-FW900.
Hvad betyder det i virkeligheden? for jeg ser det ikke. Men måske jeg ikke ved hvad jeg skal se efter :) Jeg sidder ikke i et mørkt rum og ser på en sort skærm. Hvordan kommer det til udtryk i spil?
Vi tager blot et billede af en helt sort skærm for at isolere problemet, men det optræder naturligvis også i spil og film. Spiller du f.eks. et mørkt spil, vil det være synligt. Det er også synligt i de sorte bjælker i bunden af widescreen film.

Problemet med at teste det, er desværre, at der er ret store afvigelser modellerne imellem. Vi har før oplevet, at vores testeksemplar ikke havde problemer, men at købere senere oplevede noget. Det svarer lidt til pixelfejl - nogle er uheldige mens andre ingen problemer oplever.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#123298
CasperCJ skrev:Bemærkede lige noget. I indledningen bliver LG W2363D og Samsung 2233RZ nævnt, og LG'en står utroligt mange gange ned igennem hele anmeldelsen. Samsung'en tilgengæld er kun nævnt 2 gange, hvis indledningen tælles med. Hvordan kan det være, og er det muligt at få tilføjet noget mere til konklusionen om dette?
Lidt en skam at den ikke bliver sammenlignet så meget med 2233RZ, som med andre imo :)
Jeg kan godt prøve at udvide lidt, men jeg synes W2363D var oplagt som sammenligningsgrundlag, fordi den er samme størrelse, prisen er ret tæt på og ikke mindst fordi de to skærme har samme opløsning, hvor 2233rz jo kører ved 1680x1050.

Men sig endelig til, hvis der er noget yderligere du gerne vil vide, så skal jeg prøve at komme med lidt input :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#123299
nightrhyme skrev:Hmm finder det en smule iriterende at der ikke altid måles sortniveau udfra 120 cd/m2 lystyrke. Det gør det besværligt at sammenligne sortniveau imellem forskellige skærme :(
Det du søger er kontrastforholdet. Tal der angiver et forhold kan sammenlignes på tværs, selvom lysstyrke-værdien ikke er den samme :)

Normalt prøver jeg at holde mig til en værdi mellem 100 og 120 cd/m2.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#123300
Lorentzen skrev:Har i stadig skærmen?
Så noget en bruger havde skrevet på det engelske site som angiveligt skulle give en bedre farvegengivelse:
"Hi,
I read the review on the Benq and wanted to ask some things.
I own this monitor and effectively FPS mode is incorrect.
Personally, I have set mode standard way they think best.
Why in the review have not used the Standard mode that allows you to change all the parameters of the RGB also?
Expected your own review to correctly set the RGB values as you did for the other monitor 120 hz but but was not published...
Can you get your rgb values obtained with the colorimeter to properly set these values?
I set my Benq like this:
Standard Mode
Brightness 30
Contrast 60
Sharpness 3
Gamma 2.2
AMA On
Instant mode On
RGB custom
R 98
G 89
B 90"
Dette kunne da være værd at undersøge hvis i stadig ligger inde med skærmen.
Jeg har stadig skærmen. Jeg prøver at undersøge dette over weekenden eller på mandag og komemr lige med en opdatering.
Af Lorentzen
#123683
Hej rasmus hvordan står det til med den update?
Giver det noget udslag at kalibrere i standard mode?
Eller er resultatet som ved de andre profiler hvor RGB kan indstilles?
Af PCDania
#124061
Jeg er på jagt efter en ny skærm som helst skal køre 120hz så jeg har lige et par spørgsmål:

Hvordan går det med opdateringen?

Hvordan er BenQ skærmen sammenlignet med Asus VG236H som blev testet i august (Asus skærmen er faktisk en 8-bit (16.7 mill farver) og ikke en 6-bit (16.2 mill farver) som der står i Asus testen). Hvis jeg forstår testen både hos anandtech og flatpanels rigtigt, så er Asus skærmen bedre hvis man kan leve med glare behandlingen. Faktisk så god at jeg undrer mig lidt over den ikke blev nævnt sammen med LG skærmen.
Af WikDK
#124187
Hvordan går det med den yderligere test Rasmus? :) jeg er spændt på hvad du kommer frem til.
Af Lorentzen
#124218
Han må have glemt os lidt :/
Her hvad han har skrevet på det engelske forum:

Okay, I had a chance to play with XL2410T again and did some testing in the Standard preset.

Below you can see the calibrated result. It's better than in the sRGB mode but remember that an ICC profile has also been added. You can try the calibrated settings below the picture.

[img]http://www.flatpanelshd.com/pictures/be ... ter-3l.jpg[/img]

Color gradation with a calibrated Standard preset is almost identical to color gradation in a default RGB preset on XL2410T, so please refer to the actual review for more information. The same goes for shadow detailing. The Standard preset crushes some dark details be default. My calibration improved shadow detailing slightly but not much.

The color gamut is not perfect in the Standard preset either.

The calibrated settings are:
Brightness: 42
Contrast: 50
Sharpness: 3
Gamma: 2.2
Color Temperature: User Mode
Red: 93
Green: 89
Blue 97

I will add these updated tests results in the XL2410T review, too.
Af WikDK
#124824
Tak Lorentzen - jeg har ændret til disse indstillnger, og det er godt ud.
Af wessel
#126244
Så for at skære det ud i pap, er det Benq eller 2233rz man skal smide sine penge efter? jeg vil kun spille realativt seriøst. det der med hvorvidt "farvegengivelsen" og sort pr km^3 er god eller ej er mig ret ligegyldig. så længe det ikke er til gene i fps så som CS.
ps. har en skærm som lider af "ujævn baggrundsbelysning" som jeg ikke har haft problemer med i spil.
Af Lorentzen
#126528
wessel skrev:Så for at skære det ud i pap, er det Benq eller 2233rz man skal smide sine penge efter? jeg vil kun spille realativt seriøst. det der med hvorvidt "farvegengivelsen" og sort pr km^3 er god eller ej er mig ret ligegyldig. så længe det ikke er til gene i fps så som CS.
ps. har en skærm som lider af "ujævn baggrundsbelysning" som jeg ikke har haft problemer med i spil.
Har du læst anmeldelsen?
Han anbefaler netop LGen over alle de andre da den mere eller mindre har elimineret overdrive sløret. Dette eksistere stadig på XL2410 og 2333RZ ikke høj grad men det er der.
LGen er den bedste til gaming, efter den er de andre 120Hz skærme mere eller mindre ligestillet. Grunden til at vælge xl2410 skulle være nogle af de mere interresante funktioner som splitscreen og det bundle der følger med. Har dette ingen betydning kan du lige så godt købe 2233RZ.
Af wessel
#126558
Lorentzen skrev:
wessel skrev:Så for at skære det ud i pap, er det Benq eller 2233rz man skal smide sine penge efter? jeg vil kun spille realativt seriøst. det der med hvorvidt "farvegengivelsen" og sort pr km^3 er god eller ej er mig ret ligegyldig. så længe det ikke er til gene i fps så som CS.
ps. har en skærm som lider af "ujævn baggrundsbelysning" som jeg ikke har haft problemer med i spil.
Har du læst anmeldelsen?
Han anbefaler netop LGen over alle de andre da den mere eller mindre har elimineret overdrive sløret. Dette eksistere stadig på XL2410 og 2333RZ ikke høj grad men det er der.
LGen er den bedste til gaming, efter den er de andre 120Hz skærme mere eller mindre ligestillet. Grunden til at vælge xl2410 skulle være nogle af de mere interresante funktioner som splitscreen og det bundle der følger med. Har dette ingen betydning kan du lige så godt købe 2233RZ.
jo læste skam anmeldelsen, men som jeg prøver at sige er at jeg ikke har set slør(det ene eller det andet :)..) på 2233rz eller xl2410t. det eneste der slår mig ved lg'en er prisforskellen og det at jeg ikke har set den lan.

evt en måde at tjekke for slør? eller er det noget skarpe øjne opfanger?