Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#110553
Ehlers skrev:Hey, har lige købt dette tv i 40" udgave, og forinden havde jeg læst denne anmeldelse som siger at tv'et har en dreje fod.

Ved ikke om det er fordi mit er 40" og ikke 52" udgave som anmeldelsen har testet, men foden på jeres billede og den fod jeg har modtaget ligner hinanden til forveksling og mit kan ikke drejes på nogen måde.

Ikke at det gør det store, men ville lige nævne det så det evt. kan ændres i anmeldelsen :)
Det var jeg ikke klar over. Jeg har rettet i anmeldelsen. Umiddelbart ser det ud som om, at det kun er 46" og 52" så.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#110555
bantam skrev:Jeg kan se i anmeldelsen, at der tilsyneladende kun er gain-kontroller for hvidbalancen. Jeg har downloadet manualen - men den indeholder ikke nogen information (som jeg kan finde) om, hvilke kontroller, der er til rådighed for at stille hvidbalancen. Er det korrekt forstået, at der ikke er bias-kontroller til hvidbalancen?

Hvis "ja", skal det mon så tages som et udtryk for at hvidbalancen er tæt på at være lineær, så man kan nøjes med gain-kontroller? Hvad siger jeres målinger?
Ja, kun 3 RGB gain. Der har tidligere være bias-controllere på Philips Tv, men det har de valgt at cutte.

Jeg mener ikke man kan nøjes. Generelt mangler der bare yderligere indstillingsmuligheder for at få helt korrekt farvekurver.
Mht. gamma (ja, jeg ved, at jeg er vedholdende omkring denne detalje...): Jeg tror faktisk, at jeg gerne vil udfordre den almindelige opfattelse af en konstant/flad gamma-kurve er målet (men det kan vi vende tilbage til en anden gang). Jeg har brugt en hel del tid på at studere dette emne, og det er med interesse, at jeg læser, at man for dette TV har målt en gamma-karakteristik, der bevæger sig i området fra 1.3 til 2.2. Er det muligt at se denne karakteristik afbildet i en graf?

(Rec.709 giver os indirekte et hint om, hvordan gammaforløbet bør være, selvom standarden ikke taler om display'ets gamma - kun kildeudstyrets gamma beskrives.)
Jeg har ikke nogen graf for det, men jeg omtaler ikke gamma for de "allermørkeste" gråtoner. De er svære at måle helt præcis. Så når jeg siger, at gamma varierer/stiger fra x til x, så menes der med værdier fra cirka 14-17% og så op mod 100 %.

Det er korrekt, at der kan ligge en forøgelse af gamma i de laveste luma levels og det kan også indstilles på en medieproduktions-skærm som Eizo CG243W, når den anvendes i Rec.709, men det var ikke tilfældet her på 5605H.

[quote}PS: Kan I skære denne pasus ud i pap for mig:

"Der er en "lys" indstilling i menuen, der kan ændre gamma, men det ændrer kun den overordnede gamma og er ikke nyttigt, når gamma fra start af ikke er stabil."

Menes der brightness, når der tales om "lys" indstilling - eller baggrundslys - eller gamma - eller? Hvad menes med "den overordnede gamma"?[/quote]

Philips har valgt at gøre det modsat alle andre. Lys/Brightness (afhængigt af om du har menusproget på dansk eller engelsk) styrer det som normalr hedder contrast/kontrast på traditionelle LCD-TV.

Contrast/kontrast på Philips Tv styrer backlight - det som andre LCD producenter kalder backlight/brightness.

Der menes blot, at indstillingen flader gamma-kurven ud eller ændre overordnet på kurven. Man kan godt få en fladere gamma-kurve på Philips Tv, men ofte bliver det på bekostning af andre ting.

Jeg har ikke lige fuldt overblik over Philips integration af indstillingen, men en af sideeffekterne ved at prøve at indstille gamma gennem gennem Philips forskellige indstillingsmuligheder, er at absolut sort forværres en hel del.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#110557
xEmineMx skrev:Vil dine indstillinger for kalibrering også kunne bruges på et 32" 7605H? Og hvordan kan man slå dynamiske kredsløb fra, og skal disse være slået fra hele tiden?
Du kan genbruge tankegangen, men ikke direkte indstillinger. Det er dog en god idé at slå f.eks. dynamiske kredsløb fra. Det gøres inde i skærmens "Pixel Perfect"-menu. :)

Ja, de bør som udgangspunkt være slået fra konstant, med mindre du stadig ser f.eks. analogt Tv. Her kan visse forbedre resultatet, men på digitale modtagelser og HD, vil vi helst være foruden en masse ekstra skarphed, dynamisk kontrast (det gælder også for analog tv-signal, dog) osv.
Af bantam
#111026
Jeg har netop kalibreret et 40PFL5605H/12.

Er der nogen der med sikkerhed kan afgøre, om denne model har et UV2A-panel?
Af bantam
#111279
Det ser ikke ud til, at der er nogen, der ligger inde med information om, hvorvidt omtalte TV i 40" faktisk har et UV2A-panel.

Jeg spørger fordi, jeg i forbindelse med kalibreringen af denne model ikke kunne se nogen forbedring i forhold til tidligere modeller (som jo ihvertfald ikke har et UV2A-panel).
Af Steen Bay
#111292
bantam skrev:Det ser ikke ud til, at der er nogen, der ligger inde med information om, hvorvidt omtalte TV i 40" faktisk har et UV2A-panel.

Jeg spørger fordi, jeg i forbindelse med kalibreringen af denne model ikke kunne se nogen forbedring i forhold til tidligere modeller (som jo ihvertfald ikke har et UV2A-panel).
I testen af EX703 (med UV2A panel) på hdtvtest.co.uk nævnes at alle Sharp paneler har et karakteristisk zig-zag subpixel layout, så hvis du kan få et 'closer look', så vil du nok i det mindste kunne afgøre om det er et Sharp panel eller ej.
Af bantam
#111294
Jeg kommer desværre nok ikke forbi TV'et igen - men det er min opfattelse, at dette TV ikke var udstyret med et UV2A-panel, såfremt vi skal kunne tro på de ting, der er sagt og vist om teknologien.

Hvis der er en ejer af et UV2A-udstyret TV i mit geografiske område, der vil lægge omgivelser og TV til en inspektion (mod en kalibrering), vil jeg gerne høre om det.
Af bantam
#111303
Steen Bay skrev:I testen af EX703 (med UV2A panel) på hdtvtest.co.uk nævnes at alle Sharp paneler har et karakteristisk zig-zag subpixel layout, så hvis du kan få et 'closer look', så vil du nok i det mindste kunne afgøre om det er et Sharp panel eller ej.
Ved du hvilke(n) model(ler) det svarer til i Danmark? Der findes et antal EX700-varianter.
Af Steen Bay
#111307
bantam skrev:
Steen Bay skrev:I testen af EX703 (med UV2A panel) på hdtvtest.co.uk nævnes at alle Sharp paneler har et karakteristisk zig-zag subpixel layout, så hvis du kan få et 'closer look', så vil du nok i det mindste kunne afgøre om det er et Sharp panel eller ej.
Ved du hvilke(n) model(ler) det svarer til i Danmark? Der findes et antal EX700-varianter.
Jeg er desværre ikke bekendt med EX700 varianter, udover størrelsen altså, og her er det 40" versionen som er testet på hdtvtest og avforums.com. Ud fra de to tests er det ikke mit indtryk at Sharp's UV2A panel adskiller sig væsentligt fra Samsung's paneler.

(PS - mener at det testede EX703 = EX700 i Danmark)
Af bantam
#111687
Så fik jeg set og stillet lidt på et 40PFL8605 - og jeg tænker umiddelbart, at 5605 så nok også havde et UV2A-panel, som det oprindeligt var antaget. Hvis man indstiller TV'et i film-tilstand, skal der ret små ændringer i betragtningsvinklen til (i omegnen af 30 grader), før der sker en ret synlig udmælkning af billedet.

Jeg så også et EX700 - og her er konklusionen ca. den samme. Desværre kunne jeg ikke stille på menuen for dette - og de overdrevne indstillinger skjulte til dels ændringerne - men de var stadig synlige.
Af burgurne
#115971
Hej.
Jeg overvejer kraftigt at købe denne 52", og efter din anmeldelse at dømme, er det vist OK. Dog har jeg et spørgsmål om panelets reflektion. Billedet der viser dette i testen er taget direkte forfra, men hvor meget reflekterer det f.eks et vindue skråt bagfra?

Jeg har i dag et 3 år gammelt Philips med mat panel, og jeg er allergisk over for blanke paneler, så jeg har mere end svært ved at finde et TV.
Jeg har haft et Samsung UE46C6705 hjemme på prøve, men der så jeg mere spejling end film. Da næsten alle nye TV er gået tilbage til glasfront, er mit udvalg jo meget lille, men efter din anmeldelse at dømme, kan dette måske bruges?

En anden forskel ... på mit aldrende Philips er der ghostning omkring ting der flytter sig hurtigt, mens Samsungen "klarede" opgaven ved at sløre de bevægelige dele af billedet. Det ser ikke ret godt ud, synes jeg. Vil dette nyere Philips ligne Samsung eller mit nuværende Philips i den henseende?
Af Disguise
#123141
Jeg har netop investeret i et Phillips 32pfl5605H, dvs. i 32"-udgaven. Jeg er meget i tvivl om, hvordan det skal kalibreres, og nu kan jeg læse mig til herinde, at der ikke gælder samme indstillinger for 52"-versionen som der gør for 32". Der skulle vel ikke være nogen til stede, der har kalibreret 32"-versionen af dette tv og som evt. kan hjælpe mig her? Jeg er lidt i vildrede.
Af burgurne
#123142
Jeg endte med at købe 52" udgaven, som jeg er meget tilfreds med.
Din 32" har måske lidt andre "bedste" indstillinger, men hvis du starter med at benytte dem i hans artikel, så tror jeg du har et ret godt udgangspunkt. Sådan gjorde jeg selv, og det er ganske små ændringer jeg har lavet siden hen. Du ved, ændre lidt, se på det en dags tid eller to, for at se om det er blevet bedre/værre, og uden at have noget HW-udstyr til måling, så er jeg i dag meget tilfreds med resultatet. (B

Uden udgangspunktet fra artiklen, ville jeg have været på herrens mark :(
Af Disguise
#123156
burgurne skrev:Jeg endte med at købe 52" udgaven, som jeg er meget tilfreds med.
Din 32" har måske lidt andre "bedste" indstillinger, men hvis du starter med at benytte dem i hans artikel, så tror jeg du har et ret godt udgangspunkt. Sådan gjorde jeg selv, og det er ganske små ændringer jeg har lavet siden hen. Du ved, ændre lidt, se på det en dags tid eller to, for at se om det er blevet bedre/værre, og uden at have noget HW-udstyr til måling, så er jeg i dag meget tilfreds med resultatet. (B

Uden udgangspunktet fra artiklen, ville jeg have været på herrens mark :(
Super! Mange tak for det hurtige svar (: Jeg har kalibreret mit tv som det er blevet gjort i anmeldelsen, bortset fra at jeg har sat kontrasten lidt op, da jeg synes billedet var lidt mørkt i det.
Hvis man kigger godt efter i billedet, er det dog som om der er en masse små lodrette streger. Det har sikkert ikke engang noget med settings at gøre, for graden af tydeligheden på de her streger varierer fra kanal til kanal. Men er der noget, man kan gøre ved dem? Hvis det da overhovedet er til at forstå, hvad jeg snakker om :)