Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#106149
esbenk skrev:Tak for en god anmeldelse Ramus

Jeg købte sidste efterår B7070 og nu kan jeg se i din anmeldelse at samsung har fornyet internet@tv.

Har i fået in forklaring på hvorfor denne opdatering ikke er kommet som firmware til 2009 modellerne??
Nej det har vist ikke været planen fra Samsungs side at opdatere dette. Måske fordi det er styret af hardware. Jeg er faktisk ikke helt klar over det.
Af Remmerboy
#106150
BUGz skrev: finder det meget mangeltfuldt at denne nye metode med edgeled + localdimmer (precision dimmer) ikke er omtalt i testen
der kan ikke være localdimmer med edgeled.
jeg gætter på at "precision" dimmer, er bare en ny smart ord fra samsung (ligesom led-tv) for dynamisk kontrast. de gamle samsung tv, var dynamisk kontrast ting, ca 200ms for sent i forhold til billedet. det gøre at det er ufattelig træls at se på. det kan være, at de nye dynamik, kun har en delay på 10ms (eller noget i den stil), der gøre, at det er sværere at se brightness stige/falder. men dynamisk kontrast over hele skærmen har aldrig gjort et billed bedre. så det er kun derfor at det ikke har nogen betydningsfuld effekt i praksis
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#106151
red_martians skrev:som du jo nævner, har denne funktion jo ingen videre betydning(heller ikke for mig). Men det er trods alt en feature der skal lægge lidt afstand til 7705.
Kunne have været interessant hvis du havde sammenlignet den med local-dimming eller normal dynamisk kontrast så kunderne/brugerne kunne se hvad denne lidt halvvejs løsning gør for billedet. I hverfald lige nævnt den i artiklen, da brugerne/kunderne nok får tudet ørene fulde af Deep-black-udtrykket ude i butikkerne, som forskellen mellem 7705 og 8705.
Jeg har tilføjet et lille afsnit i testen nu. Min holdning er dog generelt, at jeg ikke vil gennemgå producenternes nye smarte tiltag, hvis de ikke har en reel betydning for billedet.

Det har denne form for local dimming ikke. Det er desværre svært at lave local dimming løsninger med Edge LED backlight.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#106152
CowboyJoe skrev:Har ladet mig fortælle at 3D ikke vises i Full-HD på hvert øje på LED'erne, men kun på PLASMA.

Holder det vand? :-)
Der findes to 3D formater, som er på vej til at blive udbredt:

- Frame sequential, hvor kildematerialet har forskellige billeder til hvert øje, og hvor 3DTV'et viser disse skiftevis.
- Side-by-side, hvor 3D kildematerialet har to billeder side om side, som 3DTV så skiller ad og viser skiftevis som i ovenfornævnte metode.

Den sidste metode har halv opløsning, men det gælder både når den vises på LCD og plasma :) Så på den måde er de ens.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#106153
Nico skrev:Rasmus hvis du kun kigger på ren billedekvalitet, hvor vil du så placere C6005 og C8705 på en skala fra 1-10 (10 er referenceskærmen). Synes ikke helt anmeldelsen gav mig et tydeligt svar på, hvor stor forskellen egentligt er på de to Samsung modeller.
Hvis vi kigger isoleret på de to modeller, så vil jeg sige 4-5 stykker til C6005 og 6-7 til C8705, lidt afhængigt af hvordan man vægter de forskellige billedparametre.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#106154
Sopasam skrev:3D crosstalk:
Vil dette kunne forbedres ved en senere softwareopdatering?
Ja, der kan godt ændres lidt i hvordan det vises. Man kan reducere 3D dybden og derved undgå lidt crosstalk. En firmware opdatering kan dog ikke fjerne det - kun ændre udseendet af det.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#106156
tfp skrev:1. Under Avancerede indstillinger -> Hvidbalance forstår jeg ikke rigtig dine setting med det du skriver i teksten. I teksten skriver du at billede er for rødlig. Kan du venligst forklare mig hvorfor du så sætte R-Gain til 30?
Du skal læse kommentaren til at billedet er lidt for rødligt sammen med afsnittet omkring movie profilen. I movie profilen tages der udgangspunkt i en foruddefineret farvetemeperatur. Når man begynder at indstille RGB værdierne starter man jo "forfra".
2. Under Billedindstillinger kan man sætte "Film" til enten fra, Auto1 eller Auto2. Hvad vil du anbefalde?
Det kommer lidt an på indholdet. Som udgangspunkt til fra.
3. Under Billedindstillinger skriver du at "200/240 Hz Motion Plus" skal sættes til "Standard/Off". Jeg kan ikke finde noget under billedindstillinger som hedder dette. Mener du Motion Plus og/eller Smart-LED? Og hvis er rigtigt forstået, anbefalder du så at de skal sættes til standard eller off?
Jeg mener her Motion Plus. Smart LED skal slås fra. Motion Plus systemet kan dog tilpasses en del, så jeg synes du skal indstille det lidt efter temperament. Du kan læse lidt omkring mine betragtninger ift. MotionPlus i afsnittet dedikeret hertil i testen.

Personligt foretrækker jeg at slå 100/200 Hz systemer fra, men der er visse situationer hvor de kan have en gavnlig effekt. På Blu-ray bør du dog slå dem fra uanset hvad.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#106157
jingle skrev:Fed test Rasmus,

Det er altid rart at se når de forskællige test på nettet bekrafter hinanden og jeg synes det er meget bekraftigende i og med at du også fremhæver de precis samme ulemper ved Samsungen som vi så med testen fra Consumer reports i USA.

http://www.youtube.com/watch?v=C8haf9oIlkk

http://www.consumerreports.org/cro/maga ... /index.htm
Det var så lidt. Vi er selvfølgelig altid glade for positiv feedback. Vi hører oftest det negative - desværre :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#106158
BUGz skrev:jeg havede først købt 6705 men kunne ikke holde ud at se film med sorte bare eller mørke scener pga. clouding, byttede den så til 8705 og slog precision dimmer til (smart-led)
og så var jeg glad og tilfreds

finder det meget mangeltfuldt at denne nye metode med edgeled + localdimmer (precision dimmer) ikke er omtalt i testen
Ja, men så introducerer du jo blot nogle nye problemer i billedet. I så fald må din C8705 model jo også have clouding?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#106159
BUGz skrev:
Rasmus Larsen skrev:C7705 LED modellen er stort set identisk bortset fra design og LED Precision dimming, som dog ikke har noget betydningfuld effekt i praksis. Derfor bør du også kunne bruge denne test for C7705 modellen :)
det er da netop precision dimmer (+ reflektion minimering) der er den helt store forskæld fra 8705 og alle de andre modeller

så du må da meget gerne komme med en forklaring
Det er ikke nogen stor forskel. Det svarer blot til en auto dimming funktion i nogle få zoner. Jeg tror du forveksler Samsung Precision Dimming med egentlig local dimming systemer, som f.eks. det i LE850N.

Jeg anbefaler, at Precision Dimming slåes fra. På samme måde anbefaler jeg at dynamisk kontrast slåes fra (det er mere eller mindre det samme) og derfor er modellerne stort set identiske. :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#106160
Omega9 skrev:Jeg syntes du er gået noget let henover de kalibrerede indstillinger iforhold til udenlandske medier. Se følgende kalibrering på C8705 med 2D og 3D kablirering samt mere detaljer hvid balance og gråscalering som er det nye ved denne model, der heller ikke nævnt om du bruger den sidste opdatering fra Samsung: :(
Du kan ikke bruge en 10p White Balance som er kalibreret på en anden model til noget på din model. Der er alt for store variationer mellem modellerne. Resultatet er formentlig nok bare, at du enten er meget heldig at få et lidt bedre billede, men i de fleste tilfælde bare gør det hele værre.

Vi giver altid kun en basal RGB indstilling, og her vil jeg endda mene, at vi strækker den lidt. Der er også forskelle mellem modellerne.

Vi kan ikke give en 3D kalibrering, da det kræver at vi måler gennem 3D brillerne. Det er opsætningen af vores nuværende udstyr ikke særlig egnet til. Generelt synes jeg dog bare du skal hæve indstillingen backlight.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#106161
Omega9 skrev:Vil modellen Samsung UE55C8705 blive testet?
Nej det er ikke planen. Det er jo samme Tv - bare større. En anmeldelse af et Tv gælder også for de større og mindre modeller, blot med forbehold for små afvigelser i de målte værdier, og afvigelser i kalibreringsforslaget :)

Det er kun hvis det er anvendt en helt anden type panel i en af de andre tommestørrelser, at det kan blive problematisk.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#106162
Thure Jensen skrev:Ved testen skriver man at den også understøtter IMG/ISO , men kan ikke få det til at afspille disse formater ved pc-share eller mediaplayer. Skal det være direkte fra en disk eller hvordan? Nogen der ved det?
Det afhænger af softwaren som anvendes. Officielt er det understøttet, menjeg fandt også lidt problemer. Jeg har dog hørt om flest der har held med PS3 Media Player mht. dette, men efterhånden er DLNA programmer også ganske avanceret, så der er en stor grad af tilpasning i indstillingerne af disse.

Men har du forsøgt emd PS3 Media Player? Du skal muligvis ind og ændre i programmets info fil et sted, for at fortælle programmet, at det er et Samsung Tv som det har "detected" på netværket. Hvert fald hvis programmet ikke umiddelbart genkender det.
Af tfp
#106163
Rasmus Larsen skrev:
jszpirt skrev:Kære Rasmus.

Tak for en fin anmeldelse.

Kan du ikke også teste følgende ved Samsungs DLNA-løsning:

1. Om de kan afspille mkv-filer med DTS-lyd over DLNA? (virker ikke nu)
2. Om de kan pause, ff/rw HD-filer via DLNA? (virker ikke nu)
3. Om PIP virker i EPG? (virker ikke nu)
4. Hvor lang tid tager det at loade en kodet tv-kanel fx via YouSee's digitale kortlæser (DVB-C)? (Tager 3-4 sekunder nu)
5. Om srt-subtitles virker via DLNA? (virker ikke nu)
6. Hvor lang ventetid der er mellem billeder i fx 10-12 MP over DLNA? (Tager 5-8 sekunder nu)
1. MKV klares, men DTS lyden ved jeg ikke da jeg ikke har noget MKV klip med DTS lyd liggende.
2. Du kan godt pause. Du ikke ikke spole frem og tilbage ligesom på f.eks. PS3. Du kan dog "jumpe" 10 sekunder frem eller tilbage, men det fungerer ikke så godt og giver bare noget generende ventetid.
3. Det gør det ikke.
4. Jeg har desværre ikke YouSee signal her på kontoret.
5. Pas - beklager.
6. Cirka 2 sekunder. Det er testet med ukomprimerede billeder (dog ikke i RAW format) fra et et Canon EOS.
3. PIP virker kun med extern source. Jeg har f.eks en triax boxer tuner sat til og kan på den måde se to ting samtidig. Det var f.eks fedt da jeg skulle følge med i to VM kampe samtidigt.
5.srt filer virker fint. Du skal bare huske at benytte den srt file som høre til præcist den mkv file som du har. Jeg benytter Samsung PC Share Manager. Jeg har dog problemer med æøå.