Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Divindragon
#101807
Kratz skrev: Det skulle kun være VT20 som har den nye 'hurtige' type fosfor.
Hvor har du set det? Jeg vil meget gerne have et link, for det har stor betydning for mit valg :-)
Af Jeden
#101992
yakken skrev:Vi kalibrerer til aftenbrug, så den vil være mere mat i et oplyst rum. Hvis du vil gøre tingene optimalt så skal der benyttes én profil om aftenen og en om dagen.
Ok er det normalt ved plasma? For jeg synes ikke det var så tydeligt ved mit tidligere Samsung 855.
Nu har ikke lavet en profil til dagsbrug, men det lyder lidt besværligt at skifte imellem flere forskellige indstillinger alt efter om det er dag eller aften.

Nogen med nogle erfaringer eller råd til gode indstillinger til dagsbrug for?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#102000
Det er ikke en "plasma-ting". Det er blot ikke alle TV, der har sådan en feature og det er set ved flest plasma-TV. Samsung har, så vidt jeg ved, ikke sådan en feature i nogen af deres TV.

Du skal reelt lave en kalibrering for de to tidspunkter på dagen. Du vil med garanti ikke måle det samme på de to forskellige tidspunkter.
Af Hanga
#102086
Er der trukket en vinder i konkurrencen, eller kan man stadig klynge sig til håbet ?
Af dracuella
#102845
Divindragon skrev:
Kratz skrev: Det skulle kun være VT20 som har den nye 'hurtige' type fosfor.
Hvor har du set det? Jeg vil meget gerne have et link, for det har stor betydning for mit valg :-)
Ja også for mit vedkommende, jeg er sådan set ligeglad med 3D, jeg vil bare have det bedste 2D billede muligt. Så jeg håber da klart, de nye fosforpaneler er med på V20 også, men er de kun på VT20, må jeg jo bide i det sure æble og købe det :)

Så er der nogen der har info om det? V20 vs VT20 og fosforpaneler?
Af aolsen
#105693
Jeg har set på V20 versionen som skulle være meget lig med VT20. Nu er det første gang at jeg kikker på plasma TV men det undrer mig at den sorte baggrund ikke var sort men mere grå. Det kan jeg ikke få til at stemme med de gode anmeldelser af VT20 og V20. Spurgte i forretningen om den var instillet godt efter deres overbevisning og de havde "optimeret" den men de mente at sådan var det med alle Plasma skærme. Det lyder underligt.
Samsung 7705 og 8705 var lige ved siden af og farverne var mere naturlige på V20eren og det var helt tydeligt at LCDerne var meget følsomme for synsvinklen - feks VM græsset blev helt mat når man så det lidt fra siden. Håber at nogen kan afmystificere/forklare dette og forhåbentlig er det en fejlindstilling for det er et lækkert fjernsyn på mange andre punkter


Kan foden på V20 modificeres så den kan dreje mere end +/- 15grader?

Hvordan er V20 i forhold til Sharp 820?
Af trykkertor
#105735
Plasma er lidt grå i det sorte i dagtimerne.
Men når det bliver mørkt i rommet, så har plasma det bedste sortniveau.
Kort sagt.

I en dagsbelyst stue vil LCD give indtryk af det bedste sortniveau.
I en dæmpet belyst stue vil Plamsma have det bedste sortniveau.

Det er fordi den grå fladen i plasma opleves som meget mere sort når der er dæmpet belysning end LCD.
Og vice versa.

Om foden kan modifiseres ved jeg ikke, men vil da tro at det kan lade sig gøre.
For der er jo bare en eller anden slags dims der stopper foden fra at dreje mere, så den dims skal bare fjernes, eller udvides.
Brugeravatar
Af MigSelv
#105988
Konge TV.
Fik endelig min DMP-BDT300 i går. Hold fast den spiller, 3D er næsten for utroligt til at være sandt.
Maskinen justerer selv billedkvalitet efter kildemateriale, så ingen problemer med kontrast og farve.
Af joergent
#108603
I dag gik jeg ind i Elgiganten og kiggede på VT20, der stod og viste et kedeligt halvmørkt billede på Normal profilen. Hm, ind i indstillinger og justerede lidt på lys og kontrast uden væsentlig virkning.
Efter al den hype om THX profiler fandt jeg VT20s THX profil og valgte den. Stadig samme kedelige billede som så ud som optaget i skumringen, og snebilleder viste en nydelig vissengrøn sne. Først ved valg af Dynamisk profilen fik man et billede som så realistisk ud og kunne måle sig med LGs plasmaskærm nedenunder.

V20 ved siden af så ligeledes ud på samme måde.

Min vurdering af billedet var selvfølgelig i forhold til de omgivende TV, men så sandelig også i forhold til min egen hukommelse af, hvordan verden derude ser ud.
En ændring af omgivelsernes lysstyrke ville næppe rette op på indtrykket. Desuden burde det ikke være nødvendigt at sidde i buldermørke for at se fjernsyn ::l

Retfærdigvis skal det dog siges, at VT20 var klart skarpere i billedet end LG.
Af THM
#108730
joergent skrev:I dag gik jeg ind i Elgiganten og kiggede på VT20, der stod og viste et kedeligt halvmørkt billede på Normal profilen. Hm, ind i indstillinger og justerede lidt på lys og kontrast uden væsentlig virkning.
Efter al den hype om THX profiler fandt jeg VT20s THX profil og valgte den. Stadig samme kedelige billede som så ud som optaget i skumringen, og snebilleder viste en nydelig vissengrøn sne. Først ved valg af Dynamisk profilen fik man et billede som så realistisk ud og kunne måle sig med LGs plasmaskærm nedenunder.

V20 ved siden af så ligeledes ud på samme måde.

Min vurdering af billedet var selvfølgelig i forhold til de omgivende TV, men så sandelig også i forhold til min egen hukommelse af, hvordan verden derude ser ud.
En ændring af omgivelsernes lysstyrke ville næppe rette op på indtrykket. Desuden burde det ikke være nødvendigt at sidde i buldermørke for at se fjernsyn ::l

Retfærdigvis skal det dog siges, at VT20 var klart skarpere i billedet end LG.
hvis du hjemme i stuen stadig syntes dynamisk ser realistisk ud, ser du en anden verden end mig :D
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#108734
Det er en ret typisk vurdering når man har været ude og se på tingene selv i en butik, hvis man ikke er helt OBS på hvad der kan være galt med billedet. Jeg vil vove påstanden, at din antagelse om at en ændring af omgivelser ikke vil hjælpe er meget forkert.

Det er meget muligt, at dine præferencer mht. billedgengivelse ikke er korrelleret med brancestandarden, men det er jo en subjektiv vurdering. Hvad der er korrekt billedgengivelse og hvad du synes bedst om er nok ikke det samme, hvilket du dog ikke kan lægge TV'et til last.
Af Steen Bay
#108815
yakken skrev:Det er en ret typisk vurdering når man har været ude og se på tingene selv i en butik, hvis man ikke er helt OBS på hvad der kan være galt med billedet. Jeg vil vove påstanden, at din antagelse om at en ændring af omgivelser ikke vil hjælpe er meget forkert.

Det er meget muligt, at dine præferencer mht. billedgengivelse ikke er korrelleret med brancestandarden, men det er jo en subjektiv vurdering. Hvad der er korrekt billedgengivelse og hvad du synes bedst om er nok ikke det samme, hvilket du dog ikke kan lægge TV'et til last.
Jo, men det springende punkt er vel igen her om VT20 (og plasma generelt) er i stand til at levere en lysstyrke som lever op til brancestandarden. Ved test af LCD-TV her på flatpanels.dk kalibreres oftest til en lysstyrke på ca. 120 cd/m2, med en bemærkning om at det er et passende niveau "i mørke omgivelser" eller "til aftenbrug".

Set i det lys, så er det vel ikke så overraskende hvis billedet på VT20 kan virke lidt 'dunkelt' i et veloplyst butikslokale (eller en veloplyst stue?), når dets maksimale (?) kalibrerede lysstyrke i THX profilen er på kun ca. 87 cd/m2 (ifølge testen her på siden, ved hvad jeg går ud fra er en normal/gennemsnitlig (APL) belastning).

P.S. - Jeg synes forøvrigt at flatpanels.dk fortjener ros for at bringe disse tal for den kalibrerede lysstyrke. Jeg har ikke kunnet finde tilsvarende tal/oplysninger i tests på hdtvtest.co.uk og avforums.com, eller blot set det antydet i teksten at plasma har en relativ lav maksimal lysstyrke! (men måske det blot er mig som ikke forstår at læse deres skemaer ordentligt..).
Senest rettet af Steen Bay 31. jul 2010, 17:41, rettet i alt 1 gang.
Af Steen Bay
#108831
Hajric skrev:
Peter VTEC skrev:Tak for svaret Rasmus.

Lad os sætte tingene lidt på spidsen, hvis vi ser helt bort fra pris og kun ser på billedet så er det rigtigt opfattet at Pioneer stadig er referencen, men så kommer BV7-55 faktisk ind som en nummer to og på tredje pladsen ligger så VT20 hvis man skulle sætte rangorden på dem?
Det giver lidt sig selv, når Rasmus skriver at vi også skal kigge lidt på pengepungen. Så ja, den rækkefølge du nævner, må være den rigtige hvis vi sætter ting på spidsen (og ikke kigger på prisen).
Med en fastlåst farvetemperatur på over 9500 Kelvin, så er BeoVision 7-55 vel ude af enhver rangliste.
Af THM
#108850
Steen Bay skrev:
yakken skrev:Det er en ret typisk vurdering når man har været ude og se på tingene selv i en butik, hvis man ikke er helt OBS på hvad der kan være galt med billedet. Jeg vil vove påstanden, at din antagelse om at en ændring af omgivelser ikke vil hjælpe er meget forkert.

Det er meget muligt, at dine præferencer mht. billedgengivelse ikke er korrelleret med brancestandarden, men det er jo en subjektiv vurdering. Hvad der er korrekt billedgengivelse og hvad du synes bedst om er nok ikke det samme, hvilket du dog ikke kan lægge TV'et til last.
Jo, men det springende punkt er vel igen her om VT20 (og plasma generelt) er i stand til at levere en lysstyrke som lever op til brancestandarden. Ved test af LCD-TV her på flatpanels.dk kalibreres oftest til en lysstyrke på ca. 120 cd/m2, med en bemærkning om at det er et passende niveau "i mørke omgivelser" eller "til aftenbrug".

Set i det lys, så er det vel ikke så overraskende hvis billedet på VT20 kan virke lidt 'dunkelt' i et veloplyst butikslokale (eller en veloplyst stue?), når dets maksimale (?) kalibrerede lysstyrke i THX profilen er på kun ca. 87 cd/m2 (ifølge testen her på siden, ved hvad jeg går ud fra er en normal/gennemsnitlig (APL) belastning).
nu ved jeg ikke så meget om de tal for lysstyrke. har selv en G20 indstillet som foreslået her på siden. i praksis syntes jeg den er alt rigelig lystærk i et mørkt eller svagt belyst rum og tilpas til et alm. belyst rum, ville faktisk ikke gøre noget den blev dæmpet lidt i de sene aftentimer. derimod oplever jeg ikke phillips 5605(2009 model) som mere skarp i biografprofil. så kan der ikke være forskel på den måde man oplever billedet på mellem de to teknologier, hvor plasma så ikke behøver så høj lysstyrke?
Senest rettet af THM 31. jul 2010, 15:49, rettet i alt 1 gang.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7