Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af cybamerc
#100679
Jeg synes, at I burde have testet nogle flere kanaler. Om ikke andet så for at afklare, hvorvidt DR HD reelt kan bruges som en rettesnor for øvrige HD-kanaler. Men jeg tror nu også, at mange ville være interesserede i tal for f.eks. TV2 Sport HD og 3+ HD. Som I selv nævner, så lider især sport under for lav bitrate, og sport (fodbold) har vel også været den største driver for opgradering til HD for mange familier i DK.
Brugeravatar
Af westahn
#100681
Meget interessant emne! :) Surt at lige Yousee (som jeg har) er de ringeste på DVB-C :((
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#100684
cybamerc skrev:Jeg synes, at I burde have testet nogle flere kanaler. Om ikke andet så for at afklare, hvorvidt DR HD reelt kan bruges som en rettesnor for øvrige HD-kanaler. Men jeg tror nu også, at mange ville være interesserede i tal for f.eks. TV2 Sport HD og 3+ HD. Som I selv nævner, så lider især sport under for lav bitrate, og sport (fodbold) har vel også været den største driver for opgradering til HD for mange familier i DK.
Problemet med mange af de andre kanaler, er, at de ikke er tilgængelige på alle platforme.
Men du har ret. Det er næsten oplagt, at vi tager emnet op igen på et tidspunkt. Dette skal blot ses som en indledning til problematikken, som jeg har et indtryk af, at der ikke er så mange, som er klar over eksisterer.

I øvrigt, lige mht. om DR HD er en rettesnor eller ej. Det er faktisk en ret god rettesnor. På trods af, at vi ikke selv harmålinger på forskellige kanaler og platforme, så har jeg tidligere lavet nogle lidt mere ligegyldige målinger af ren interesse henover årene. Der ligger også en del målinger på nogle af de andre kanaler frit tilgængeligt på nettet.
http://linowsat.de/ måler eksempelvis på alle parabolkanaler.
Senest rettet af Rasmus Larsen 19. maj 2010, 12:16, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Hajric
#100686
Synes det er godt i har testet dette. Og er egentlig ikke noget jeg har tænkt over, men kan da godt se det egentlig har en forholdsvis væsentlig indflydelse på "billedkvaliteten".

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan i har målt bitraten. Hvad har i brugt af udstyr?

Bliver bitraten påvirket af det "støjsignal" man fx får ind i et almindeligt hus. Lad os sige ca. 60dB/uV (microvolt). Ved du om det har nogen påvirkning Rasmus?
Af siccio
#100691
Undre desværre ikke at møgdyre yousee ikke ligger i front, kun når det gælder indkrævning af penge ligger de forrest :D
Har selv yousee, og forventede egentligt at købe 46" skærm, måske man skulle nøjes med 40" nu så?
Sidder ca. 2,8 meter væk.
#100693
:(( Da jeg p.g.a. store boks problemer gik fra Canal Digital vis DVB-S til YouSee på DVB-C var min første kommentar.. "der er altså ikke det samme "paw" på billedet"...

Dette gjorde jeg YouSee opmærksom, som dog ikke tog denne udtale særlig seriøs..

Nu ser jeg i testen at det jeg hele tiden har sagt og stadig mener er korrekt..

Øv at Canal Digital ikke var mere skarpe på at løse deres "boks" problemer..

/Bo
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#100695
Hajric skrev:Synes det er godt i har testet dette. Og er egentlig ikke noget jeg har tænkt over, men kan da godt se det egentlig har en forholdsvis væsentlig indflydelse på "billedkvaliteten".

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan i har målt bitraten. Hvad har i brugt af udstyr?

Bliver bitraten påvirket af det "støjsignal" man fx får ind i et almindeligt hus. Lad os sige ca. 60dB/uV (microvolt). Ved du om det har nogen påvirkning Rasmus?
Nogle Tv-bokse kan faktisk måle direkte på dette, ligesom nogle indbyggede Tv-tunere kan i deres underliggende menuer. Der skal dog helst bruges en PC for at analyse data, og her kan programmet TSReader hjælpe. Linux programmer, der kan sættes til at optage, er f.eks. dvbtraffic. Lidt afhængigt af opsætning kan man køre udenom en boks og direkte gennem en PC med en indbygget tuner, men det afhænger naturligvis også af tunertypen.
Du kan også bruge visse videoredigeringsprogrammer til at lave nogle grove målinger, hvis du har disse liggende.

Det er dog ikke alle målingerne der er lavet her på kontoret. Digitalt.tv har også været inde over, fordi vi ikke har adgang til kabel-tv. Jeg har også krydstjekket med f.eks. linowsat.de (man kan se en del gratis, men det koster penge at få fuld adgang) for at se om målingerne også passer på tværs af tidspunkter og dage.

Målingerne er dog også forbundet med nogle forbehold, som de nævnes i testen. DVB-T kører f.eks. med det der hedder statistisk multipleksering, som betyder, at kanalerne på samme mux "deler båndbredde". Sender DR HD f.eks. TV Avisen, som kan båndbredden sænkes lidt her, mod at DR Ramasjang får mere plads til deres børneshow med masser af bevægelse. Det samme sker i øvrigt med Canal+ kanalerne.

Derfor bliver man også nødt til at forholde sig til dette, og måle på hele mux'en. Målingerne er gennemsnitsværdier, og de skal også læses sådan. Vi har desuden heller ikke taget højde for f.eks. lyd-strømmen, tele-text og undertekster.
Desuden kan der forekomme såkaldte null-data, der også forekom i ret stort omfang på DVB-T nettet lige efter den digitale overgang. Null data er bare fyld. Så hvis man modtager DR HD ved 8 Mb/s kan 1 Mb i princippet godt bare være null data, altså helt blanke data, som bare bruges til at fylde op med. Sådan nogle ting har vi ikke taget højde for, men det er min opfattelse, at tallene er alligevel er ret gode og præcise.

Alt andet lige understøttes mine observationer af de praktiske kigge-tests som jeg har kørt sideløbende på 50" Samsung B855. Jeg har ikke haft mulighed for at bringe kabel-tv med ind over, men jeg har sammelignet på tværs af Viasat, Canal Digital og DVB-T og jeg kan personligt tydeligt se forskel.

Nej, støjen burde ikke påvirke.
#100697
Trusbak skrev::(( Da jeg p.g.a. store boks problemer gik fra Canal Digital vis DVB-S til YouSee på DVB-C var min første kommentar.. "der er altså ikke det samme "paw" på billedet"...

Dette gjorde jeg YouSee opmærksom, som dog ikke tog denne udtale særlig seriøs..

Nu ser jeg i testen at det jeg hele tiden har sagt og stadig mener er korrekt..

Øv at Canal Digital ikke var mere skarpe på at løse deres "boks" problemer..

/Bo
Ja, det oplever jeg også når jeg sidder og skifter mellem mine forskellige DR HD feeds. Det er svært at forklare den rent visuelle del, som man ser med øjet, så her kan bitrate hjælpe.

Men det er de små ting der gør, såsom de små detaljer i græsset, farvegradueringerne, støj i billedet, støj ved bevægelse osv. som sammen giver et indtryk af et bedre billede. Det må næsten være dette som du oplever som "paw", for det er en sammenkobling af mange billedfaktorer, der alle samme forværres når man sænker bitraten.
Af farbruun
#100700
kunne man forestille sig, at det også varierer geografisk ?

Jeg er gået fra TDC (Home Trio) til YouSee (DVB-C) og kæmper stadig med, at kvaliteten er gået ned. Selvom der ikke er stor forskel baseret på testens værdier - så forestiller jeg mig i praksis at der kan være forskel.

Jeg bor midt inde i KBH og man kunne her forestille sig, at der er mere tryk på YouSees fordelere?

Any thoughts on that???
#100701
Rasmus Larsen skrev:Testen af bitrate (billedkvalitet) hos de forskellige Tv-udbydere og på de forskellige net er nu online.
Det havde været rart om i også havde testet bitraten på fibernet!

Jeg tænker på Dansk Bredbaand, SmileContent, Fast-tv m.v.
Brugeravatar
Af Hajric
#100708
Rasmus Larsen skrev:
Hajric skrev:Synes det er godt i har testet dette. Og er egentlig ikke noget jeg har tænkt over, men kan da godt se det egentlig har en forholdsvis væsentlig indflydelse på "billedkvaliteten".

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan i har målt bitraten. Hvad har i brugt af udstyr?

Bliver bitraten påvirket af det "støjsignal" man fx får ind i et almindeligt hus. Lad os sige ca. 60dB/uV (microvolt). Ved du om det har nogen påvirkning Rasmus?
Nogle Tv-bokse kan faktisk måle direkte på dette, ligesom nogle indbyggede Tv-tunere kan i deres underliggende menuer. Der skal dog helst bruges en PC for at analyse data, og her kan programmet TSReader hjælpe. Linux programmer, der kan sættes til at optage, er f.eks. dvbtraffic. Lidt afhængigt af opsætning kan man køre udenom en boks og direkte gennem en PC med en indbygget tuner, men det afhænger naturligvis også af tunertypen.
Du kan også bruge visse videoredigeringsprogrammer til at lave nogle grove målinger, hvis du har disse liggende.

Det er dog ikke alle målingerne der er lavet her på kontoret. Digitalt.tv har også været inde over, fordi vi ikke har adgang til kabel-tv. Jeg har også krydstjekket med f.eks. linowsat.de (man kan se en del gratis, men det koster penge at få fuld adgang) for at se om målingerne også passer på tværs af tidspunkter og dage.

Målingerne er dog også forbundet med nogle forbehold, som de nævnes i testen. DVB-T kører f.eks. med det der hedder statistisk multipleksering, som betyder, at kanalerne på samme mux "deler båndbredde". Sender DR HD f.eks. TV Avisen, som kan båndbredden sænkes lidt her, mod at DR Ramasjang får mere plads til deres børneshow med masser af bevægelse. Det samme sker i øvrigt med Canal+ kanalerne.

Derfor bliver man også nødt til at forholde sig til dette, og måle på hele mux'en. Målingerne er gennemsnitsværdier, og de skal også læses sådan. Vi har desuden heller ikke taget højde for f.eks. lyd-strømmen, tele-text og undertekster.
Desuden kan der forekomme såkaldte null-data, der også forekom i ret stort omfang på DVB-T nettet lige efter den digitale overgang. Null data er bare fyld. Så hvis man modtager DR HD ved 8 Mb/s kan 1 Mb i princippet godt bare være null data, altså helt blanke data, som bare bruges til at fylde op med. Sådan nogle ting har vi ikke taget højde for, men det er min opfattelse, at tallene er alligevel er ret gode og præcise.

Alt andet lige understøttes mine observationer af de praktiske kigge-tests som jeg har kørt sideløbende på 50" Samsung B855. Jeg har ikke haft mulighed for at bringe kabel-tv med ind over, men jeg har sammelignet på tværs af Viasat, Canal Digital og DVB-T og jeg kan personligt tydeligt se forskel.

Nej, støjen burde ikke påvirke.
Okay. Det med null-data kendte jeg godt til. Det var mere om det blev påvirket mht. det signal man får ind. Men det fik jeg svar på. Nu må du gerne svare på min mail :D
farbruun skrev:kunne man forestille sig, at det også varierer geografisk ?

Jeg er gået fra TDC (Home Trio) til YouSee (DVB-C) og kæmper stadig med, at kvaliteten er gået ned. Selvom der ikke er stor forskel baseret på testens værdier - så forestiller jeg mig i praksis at der kan være forskel.

Jeg bor midt inde i KBH og man kunne her forestille sig, at der er mere tryk på YouSees fordelere?

Any thoughts on that???
Uden at vide det så tror jeg der er forskel i det mht. geografien. Ret mig hvis jeg tager fejl.
Af Nutman
#100709
Udmærket test, men findes der ikke en liste et sted, hvor man kan se hver enkelt kanal's opløsning? Kunne være interessant at vide, om der f.eks. er nogen, der sender i Fuld HD...
Af Ney
#100724
Det er jo alt sammen meget fint. Men det hjælper jo ikke noget hvis signalet er ødelagt allerede inden det kommer ud til modtageren.

Specielt Viasat virker som nogle rigtige slyngler på dette punkt, men rart der er fokus på "problemet".
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8