Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Gaco
#105049
olelaursen skrev:Hej!
Jeg har det nu på prøve. I dagtimerne kan jeg ikke se noget til "clouding",
og under udsendelserne heller ikke noget om aftenen. Men hvis jeg, for at teste, går ind på kanalen med "Folketinget", som ikke sender om aftenen, er det tydeligt på den sorte baggrund.
Der forekommer "clouding" over hele fladen.
Er det de samme forhold, der gør sig gældende på en kanal som ikke sender og en som sender?

M.v.h.
Ole Laursen
Det afgørende er hvad der vises på skærmen. Du vil sikkert også kunne se det i film med mørke og måske halvmørke scener hvis du ser fjernsyn om aftenen.
Af olelaursen
#105600
Hej!
Jeg har udskiftet mit TV med et nyt af samme model. Det er bedre uden dog at være fejlfrit. Derimod har det hjulpet meget at stille en svag lampe bag ved TV'et. Der er nu ingen generende synlig "clouding, og det giver et behageligt lys i stuen uden reflekser på skærmen.
Kan i give mig svar på dette:
Hvilken forskel er der på skarphed og kontrast, og ligeledes mellem backlight og lysstyrke?

M.v.h.
Ole Laursen
Af noxity
#105601
Det er slet ikke det samme.

Skarphed tilføjer ekstra konturer, mens kontrasten er forholdet mellem sort og hvid.

Backlight er bagbelysningen som gøres lysere, altså selve lysstyrke, hvorimod brightness er hvor lyse farverne skal være.

Kloge hoveder er velkommen til at rette mig :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#105625
Der er ikke noget at rette, men jeg kan da komme med en lille uddybning. Skarpheden er faktisk også en form for kontrast, men det er en lokal kontrast, hvor TV'et går ind og identificerer kanter i billedet ud fra en analyse af farveskift. Kontrasten boostes så på de pixels, så en kant kommer til at se skarpere ud.

Selve kontrast-håndtaget ændrer derimod kontrasten for hele billedet på én gang.

Mht. backlight og brightness, så er det også korrekt som Noxity skriver, at første relaterer til selve den fysiske lysstyrke af baggrundsbelysningen, hvorimod brightness relaterer til farvegengivelsen. Normalt så har brightness mest indflydelse på mellemtonerne.
Af Ivan Löfgren
#106172
jszpirt skrev:Kære Rasmus.

Tak for en fin anmeldelse.

Kan du ikke næste gang teste følgende ved Samsungs DLNA-løsning (fx når du tester 8 eller 7-serien):

1. Om de kan afspille mkv-filer med DTS-lyd over DLNA? (virker ikke nu)
2. Om de kan pause, ff/rw HD-filer via DLNA? (virker ikke nu)
3. Om PIP virker i EPG? (virker ikke nu)
4. Hvor lang tid tager det at loade en kodet tv-kanel fx via YouSee's digitale kortlæser (DVB-C)? (Tager 3-4 sekunder nu)
5. Om srt-subtitles virker via DLNA? (virker ikke nu)
6. Hvor lang ventetid der er mellem billeder i fx 10-12 MP over DLNA? (Tager 5-8 sekunder nu)

T.o. kan alle mkv-filer afspilles over Samsungs DLNA hvis man omdøber dem til .m2ts

På forhånd tak og tak for et kanon site :)

Jonathan
Hej

Jag har en UE46C6005 med lite clouding och allt som hör till.

1. TV'n kan spela MKV med DTS. Det fungerar med den senaste versionen av Samsungs EUROPEISKA DLNA-server på PC'n. Jag föredrar dock Serviio, där man kan se filstruktur mm. Den har också betydligt bättre stöd för diverse ljud- och bild-format utan att behöva transcoda.

2. Alla format kan pausas, men inte alla kan spolas. Använd pilarna - inte FF/RW-knapparna!

3. Pass.
4. Pass.
5. Fungerar finfint.

6. Ja väntetiden är lång, men den blir betydligt kortare med en bättre DLNA-server. Testa Serviio.
Brugeravatar
Af KristofferA
#112356
Nu er "auto dimming" ikke nævnt i testen, men er det stadig et problem på Samsung og hvor nemt er det at slå fra? :o
Af Steen Bay
#112379
KristofferA skrev:Nu er "auto dimming" ikke nævnt i testen, men er det stadig et problem på Samsung og hvor nemt er det at slå fra? :o
Ifølge de to tests af C6000 og C8000 (C6005/C8705) på hdtvtest.co.uk kan auto dimming ikke slås fra på Samsungs LED modeller.
Af nudiekap
#121833
Hejsa,

Jeg har købt dette flotte fjernsyn og er fantastisk glad for det når jeg skal se normalt fjernsyn og dvd-film.

MEN når jeg skal til at se fodbold støder jeg på det lille, men dog voldsomt irriterende problem at spiller engang i minuttet ca. (ikke noget fast interval), hopper. Det kan vel bedst beskrives som at TV'et lige sætter ud i et brøkdel af et sekund og se finder signalet igen. Jeg har slået motion plus fra og det hjælper en smule men langt fra nok. Hvad kan jeg gøre ved det???

Et andet eksempel er også hvis jeg ser tv2news så hakker rulleteksten i bunden en del og er meget sløret, går lidt ud fra det er samme problem, da fodboldspillerne også langt oftes er fra midten og ned til bunden af TV'et.

Håber meget nogen kan give mig vejledning til hvordan jeg kan undgå dette, for TV'et burde vel ikke reagere sådan??
Af lrev 1-2
#121837
Hej.

Jo..sådan skal den model formentlig være-men måske du kan indstille dig ud af de værste problemer.

M.h.t rulletekst på bla TV2 News-så er det fuldstændigt det samme på min Pioneer til 28.000 kr-den hakker helt vildt og der er ikke nogen indstilling som kan fjerne det.En ikke uvæsentlig grund til at jeg vil have mig et nyt tv!

Det er så også en gammel svend på næsten 4 år nu !!

Tror ikke at dette er et problem på Samsung`s 200Hz modeller.

lrev
Af geira
#126867
Hei

Jeg målte gamma og gamut på min 46UE6005 med Monolta CL200 color meter.

Med instilling "gamma:-3", contrast:95, brightness:45, black details:-2, ellers nøytrale settings, målte jeg verdier tilsvarende gamma=1.8 kurve. Dvs. ganske flat ift. gamma2.2.


Gamut: R=(0.631, 0.317), G=(0.297, 0.627), B=(0.150, 0.044)
Dvs. mindre rødt enn Rec709 standarden, men bedre grønn og blå. White=(0.313, 0.321). Grå forskyves mot kaldere, ved 40% intensitet er hvitpunkt 9300K, det er langt unna D65, og værre blir det mot svart.


Er dette typisk for en LCD LED TV? HVordan ligger Samsung ift. andre produsenter. LCD LED markdsføres med fantastiske farger og kontrast, men møter ikke Rec709. Jeg kjenner bare til min egen Samsung. Hva er deres erfaringer?
Af Evita
#127038
Tack för en utmärkt recension av C6005! Jag har dock ett stort problem med C6005. Det går INTE att använda motion plus i standard-läge då jag tittar på bluray. Bilden hackar regelbundet ca en gång i minuten lite varierande på vilken film som spelas. Om jag däremot använder motion plus i klar-läge så försvinner hackandet men då blir inte heller bilden lika bra som i standard-läget. Jag har matat min C6005 med flera olika blurayspelare med samma resultat.

Varför gör min TV på detta viset?
Af Sjavse
#127053
Hejsa. Overvejer kraftigt at købe sådan et C6005, eller hvertfald få et på prøve og tjekke hvor meget clouding der er.
Mit spørgsmål er som følger:
I testen af fjernsynet har I kalibreret det og skrevet en liste over hvad de forskellige indstillinger skal stå på. Betyder det så at man ikke selv behøver at kalibrere det og bare kan sætte de forskellige indstillinger på det i har gjort i testen og derved få det bedst mulige billed`på det pågældende fjernsyn?

På forhånd mange tak :)
Af Mysen
#127056
Nej, det kan man ikke. Der er forskel på panelerne, og derfor er det ikke sikkert, at netop dit tv slal stå på det samme.
Men man langt hen ad vejen gå efter de indstillinger Rasmus har brugt. Jeg er erfaring med at indstillingen af især lys og kontrast virker til at være lige i øjet, mens hvidbalanceindstillinger, nok ikke rigtigt kan bruges.
Jeg tror man kan sammenligne det med, at der er tilføjet en THX profil. Altså en optimeret indstilling lavet af en prof med måleudstyr, og så kopieret til alle paneler.
Af Sjavse
#127062
Så de indstilliger der er brugt i testen er altså en god vejledning, men der kan være behov for lidt personlig justering :)
Noget helt andet!... Der er jo 14 dages fuld returret når man køber ting over nettet, gælder det også hvis man fx. køber et C6005 på nettet og selv henter det på et lager, så man slipper for at andre skal fragte det hjem til en? Tænkte mere at så har man jo 14 dage til lige at vurdere billedet og om det omtalte clouding er for meget til ens smag :)